Tarkovski în oglinda creştinismului

Costion NICOLESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
Tarkovski în oglinda creştinismului jpeg

În spaţiul creştin ortodox, din care provenea Tarkovski, slujirea este însoţită nesmintit de rugăciune. Rugăciunea este modul poetic suprem de slujire a lui Dumnezeu, cea capabilă, pe de o parte, să slăvească, iar pe de alta, să capaciteze buna făptuire. Andrei Tarkovski concepe însăşi lucrarea sa artistică ca pe o rugăciune, ca pe o modalitate personală de a se raporta ardent la Dumnezeu şi de a şi-i asocia şi pe alţii în rugăciunea sa fremătătoare şi căutătoare de întîlnire plenară cu Dumnezeu, după cum îi mărturiseşte criticului Thomas Johnson: „Filmele mele nu sînt o expresie personală, ci o rugăciune. Cînd fac un film, este ca o zi sfîntă. Ca şi cînd aş aprinde o candelă în faţa unei icoane sau aş pune un buchet de flori în faţa ei“. Este atît de frumos poetic formulat, încît orice exegeze devin superflue. Nu ne putem opri să nu observăm, însă, referirea sa atît de corectă la spaţiul icoanei, specific şi reprezentativ pentru Ortodoxie. Mai tîrziu, cu un alt prilej, el va dezvolta această afirmaţie, în legătură cu arta ca rugăciune: „Ce este creaţia? În ce constă folosul artei? Răspunsul la această întrebare rezidă în formularea: «arta este o rugă». Asta-i totul. Prin artă, omul îşi exprimă nădejdea sa. Toate lucrurile care nu exprimă această nădejde, orice nu este în chip fundamental spiritual nu au nimic de a face cu arta, ci, în cazul cel mai bun, va fi numai o strălucită analiză intelectuală. (...) Repet, arta este o formă de rugăciune. Omul trăieşte numai prin rugăciune. (…) Raţiunea artei este de a fi o rugăciune, rugăciunea mea. Dacă această rugăciune, dacă filmele mele pot să-i ducă pe oameni către Dumnezeu, cu atît mai bine. Viaţa mea îşi va căpăta atunci întregul ei sens, acela, esenţial, de «a sluji». Dar eu nu-l voi impune niciodată: a sluji nu înseamnă a cuceri“. (interviu realizat de Laurence Cossé)

Obiectivul său declarat este, aşadar, de a face din arta sa un mod de a se ruga prin care să-i implice şi pe alţii în această direcţie, cum observă şi Antoine de Baecque: „Fără încetare, în spaţiu, în timp, asupra personajelor însele apar, într-adevăr, semnele divinului. Tarkovski contemplă două urmări ale sfinţeniei şi ne dă obiectivul său: filmul este o rugăciune“. Faptul că el a conceput arta sa ca pe un mod de a se ruga ar impune ca filmele sale să fie privite ca atare şi să i ne asociem, intrînd în rugăciune cu el – cum îndeamnă şi Jean-Pierre Mauriel: „Fiecare dintre noi poate să-l ajute pe Tarkovski fie şi numai văzînd filmele lui aşa cum el le-a făcut: rugîndu-se“.

Personal, Andrei Tarkovski îşi punea mereu problema, în modul cel mai dramatic cu putinţă, în ce fel era posibil ca prin arta sa să găsească acea „cale pozitivă“, prin care să-l zidească pe spectatorul său, lucru pe care-l vedem dintr-o convorbire avută cu scriitorul Irena Brezna: „Cîteodată lucrarea mea cinematografică îmi apare ridicolă. Cu adevărat ridicolă, căci sînt atîtea lucruri mai importante. Ce atitudine să adopţi în acest domeniu? Este posibil să găseşti o cale pozitivă în artă? Aceasta-i întrebarea. Dar asta este ceva ce îi înveţi pe alţii şsă facăţ. Nu eşti pregătit tu însuţi. Este ceea ce mă torturează. Poate că gîndesc de o manieră prea rusească. Acest gen de întrebări îl tracasau pe Lev Tolstoi, i-au otrăvit întreaga viaţă“. Dar orice om care-şi asumă rolul de a schimba lumea în bine însoţindu-se cu Dumnezeu, şi cu atît mai mult artistul, care are prin lucrarea sa o vizibilitate mai mare şi un impact considerabil, trebuie să se supună mai întîi el însuşi unui proces de înnoire, de primenire spirituală – aşa cum le explică, într-un interviu, lui J. Hoberman şi Gideon Bachman: „Mi se pare că, înainte să încerce să schimbe lumea, omul are nevoie să se schimbe pe sine; are nevoie să-şi schimbe existenţa sa spirituală, lumea sa interioară, s-o facă liniştită, armonioasă, sincronă cu celelalte activităţi ale sale. Marea noastră crimă este, probabil, aşteptarea de a-i putea schimba pe alţii, de a-i instrui, de a încerca să «schimbi lumea prin intermediul artei», fără ca să întreprinzi transformări asupra ta însuţi.

Funcţia socială a artei este numai al doilea pas“. Primul pas este transformarea proprie, pregătirea pentru acest al doilea pas, atît de important, care constituie, conform viziunii tarkovskiene, una dintre menirile ontologice şi eshatologice ale artei. Din păcate, în timpurile recente, referindu-se concret la arta cinematografică – în urma vizionării în 1984 a tuturor filmelor prezentate la Festivalul de la Veneţia, unde totul fusese jalnic –, regizorul constata decadenţa celei de-a şaptea arte. Dar, în acelaşi timp, considera că a te afla în acest punct nu semnifică nimic, deoarece arta, prin însăşi raţiunea ei de a fi, este mereu în criză – cum explică într-o întîlnire cu publicul român: „Arta este totdeauna într-un proces de nouă naştere, ca atare există totdeauna în ea suferinţă şi durere“. Asta şi pentru că, aşa cum consideră el, cinema-ul se situează undeva între muzică şi poezie.

Cum Tarkovski îşi asumă datoria de slujitor prin arta sa, iubirea de aproapele pune în discuţie pentru el iubirea faţă de spectatorii săi. Ea ţine de o nădăjduită prietenie livrescă cu aceia dintre ei care-i sînt pe potrivă, din punct de vedere spiritual, şi pe care-i tratează ca pe egalii lui: „Nu m-am gîndit niciodată la spectatori. Cum ar putea fi altfel? Trebuie ca eu să-i îndoctrinez? Sau trebuie ca eu să ţin cont de ceea ce va gîndi John Smith la Londra sau Vasili Ivanov la Moscova? Ar trebui să fiu ultimul dintre ipocriţi ca să pot afirma că ştiu ce gîndeşte aproapele meu, că eu cunosc lumea lui interioară. Dacă trebuie să fac ceva, asta nu se poate decît cu propriul meu limbaj şi tratîndu-l pe spectator ca pe egalul meu. De aceea nu fac compromisuri. Dacă ceva nu mi se pare clar, cred că acelaşi lucru se va petrece şi cu spectatorul. Eu nu sînt nici mai prost, nici mai inteligent decît spectatorul meu. Normal, poţi face filme vizînd numai portofelul spectatorului. Nimic nu-i mai uşor. Dar asta nu este meseria mea“. (interviu realizat de Irena Brezna)

În acelaşi timp, aspiraţia sa în legătură cu spectatorii lui este extrem ambiţioasă, pe măsura respectului şi a dragostei ce le nutreşte – cum se vede din cele spuse tot la o întîlnire cu publicul, de această dată cu cel din Londra: „Ambiţia mea este ca să fac, pe cît posibil, filme care să-i ajute pe oameni să trăiască fericiţi. Chiar dacă unele filme smulg lacrimi spectatorilor, asta nu implică că ele sînt proaste sau deprimante. Nu vorbesc, desigur, de maniera în care plîng spectatorii lui Kramer contra Kramer. Poate aţi observat că, cu cît lacrimile au mai puţină raţiune să existe într-un film, cu atît cauzele lor sînt mai profunde. Nu vorbesc de sentimentalism, ci de o manieră prin care arta poate atinge adîncurile sufletului omenesc şi să lase omul fără apărare în faţa binelui“. „Fără apărare în faţa binelui“, extraordinară exprimare! În acelaşi timp, Tarkovski nu înţelege ca prin slujirea sa să fie didactic şi moralist. Nu, calea sa de a sluji este una cu mult mai inefabilă, dar şi mai insinuantă, în acelaşi timp: „Eu nu sînt un predicator care doreşte să obţină o reacţie rapidă din partea publicului. Eu nu am această abilitate. Pentru asta se cere un soi anume de abilitate şi de talent, la care eu nu aspir. Prin urmare, nu pot conta că veţi părăsi această sală cu o aură pe cap şi, astfel, fiind transformaţi, să puteţi începe o viaţă cu totul nouă. Sarcina mea constă în a-i ajuta pe oameni să se înţeleagă mai bine unul pe altul. A fost important pentru mine ca spectatorii mei să cunoască problemele mele profesionale, cele care mă deranjează cel mai tare“. (interviu realizat de V. Işimov şi R. Şeiko)

La moartea sa, minunatul şi atît de profundul şi de poeticul teolog Olivier Clément scria: „A trebuit ca el să moară pentru a sfîrşi prin a intra în Biserică. (…) Andrei Tarkovski era omul pragului. Aparţinea generaţiei care a descoperit, în anii ’60, dimensiunea spirituală a existenţei. Pe căi singuratice, dureroase, unde se amesteca atracţia paranormalului şi cea a gnozei. El prefera să caute decît să găsească sau, mai degrabă, să fie găsit. În asta rămîne modern“. Strădania regizorului a mers în aceeaşi direcţie cu cea a marilor poeţi ai lumii şi cu cea a iconarilor de geniu: „A reprezenta inimaginabilul: acesta este întreg efortul lui Tarkovski. Pentru un artist al viziunii ca el, trecutul ţării lui se rezumă în icoană, această artă – spunea el – în care vizibilul nu este decît netezire, dîra invizibilului. (...) Icoana explică, fără îndoială, raportul tarkovskian cu timpul şi cu spaţiul, aproape invers celui care se găseşte în mod obişnuit în cinema. În mod obişnuit, spaţiul busculează într-un timp accelerat, sincopat, paroxistic. La Tarkovski, dimpotrivă, timpul este încetinit la extrem, devine spaţiu de contemplare“. La Tarkovski, spaţiul şi timpul de aici le presupun, le au în vedere pe cele dincolo, dintr-o lume mîntuită. Or, asta implică contemplare, privire lăuntrică îndreptată spre Dumnezeu.

Cum am menţionat, Andrei Tarkovski a marcat veacul lui într-un mod similar cu cel în care Dostoievski l-a marcat pe al său. Au fost veacuri cu valori culturale extraordinare relativ numeroase. Totuşi, în aceste mulţimi, ei reuşesc să spună ceva cu totul aparte, reuşesc ca în lucrarea lor să-I facă loc, la nivelul cel mai înalt, lui Dumnezeu. Un Dumnezeu care nu este Cel al teologilor, ci Acela al căutărilor lor poetice sincere şi asidue, Cel aflat prin propriile experieri, adesea de un dramatism copleşitor, lucrul acesta implicînd, totuşi, Scriptura şi Tradiţia vie a Bisericii din al cărei spaţiu spiritual provin şi căreia îi aparţin, fără doar şi poate, cu tot ce au mai bun. Este Hristos Cel tocmai născut în ieslea de la Betleem, pe cînd Andrei Tarkovski tocmai pleca la El, după ce-L slujise toată viaţa, prin lumina de rugăciune implicată a artei sale.

Ce ar mai de adăugat este că toate personajele principale tarkovskiene, fiind oarecum făcute după chipul şi asemănarea regizorului, sînt oameni în continuă slujire, într-un fel sau altul, a celor de lîngă ei, ba, adesea, chiar cu tendinţa făţişă de a salva lumea prin slujirea lor jertfitoare, în urmarea şi asemănarea modelului hristic. Spre deosebire de celebra piesă a lui Luigi Pirandello, Tarkovski şi personajele sale sînt într-o tandră conivenţă cu autorul lor, tocmai prin faptul că, prin căutarea lor sinceră şi asiduă a lui Dumnezeu, sînt împreună slujitori Lui şi oamenilor.

Costion Nicolescu este dr. în teologie la Institutul de Teologie Ortodoxă „Saint Serge“ din Paris.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Pedeapsă pentru șoferul de 19 ani care a spulberat șase copii pe trecerea de pietoni. Claudiu Nițariu circula cu 140 km/h
Curtea de Apel Alba Iulia a pronunțat sentința definitivă în procesul în care tânărul Claudiu Nițariu a fost judecat pentru omor, pentru că a spulberat șase copii pe o trecere de pietoni. Una dintre victime a decedat la spital.
image
O familie de „țepari în serie” a fugit fără să plătească din nu mai puțin de şapte restaurante în ultimul an
După ce o familie de opt persoane a plecat dintr-un restaurant italian din Țara Galilor fără să plătească şi patronul a făcut plângere la poliţie, a ieşit la iveală faptul că aceştia erau de fapt „ţepari în serie”.
image
Roșiile românești au ieșit pe piață. Cu cât vând marfa producătorii din celebrul bazin legumicol Matca
Legumicultorii din Matca, județul Galaţi, au scos la vânzare prima recoltă de roşii de anul acesta. Pentru că e prima cultură din acest an şi preţul de plecare din solarii este unul pe măsură: 20 de lei kilogramul.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.