Un spaţiu în care poţi respira

Publicat în Dilema Veche nr. 824 din 5–11 decembrie 2019
Un spaţiu în care poţi respira jpeg

„Cei ce şi-au pus încrederea în Domnul vor înţelege adevărul…“, sună un verset din Înţelepciunea lui Solomon, text vechi-testamentar de inspiraţie iudeo-elenistică, prins în canonul Noului Testament. Cum poate fi interpretată afirmaţia? Poate ea însemna că omul credincios „posedă“ adevărul, că are la dispoziţie cheia de lectură pentru mişcările cosmice şi sociale, pentru intenţiile lui Dumnezeu, pentru toate întîmplările oamenilor şi cutele cotidianului? Că e scutit de întrebări, nedumerire, uimiri? Că nu mai are nevoie de căutare, cercetări, reflecţie, de vreme ce are, pentru toate cîte întîlneşte, o explicaţie, de vreme ce religia îi garantează un adevăr gata oferit?

Versetul nu sună totuşi atît de static. Sugerează deopotrivă înrădăcinarea în Cel depărtat şi mobilizarea către adevărul care i se potriveşte Lui. „A-şi pune încrederea în El“ nu înseamnă atunci, mai degrabă, că omul credincios poate privi/judeca lucrurile într-o perspectivă deschisă spre zenitul divin? Că e plasat, cu interogaţia lui, într-un spaţiu organizat de două focare: propria interioritate şi Partenerul transcendent? Că i se dă posibilitatea – doar posibilitatea, nu certitudinea – de a depista sensul lucrurilor pe trepte calitative care urcă spre nesfîrşitul Ultim, că aşteaptă de acolo sugestii, intuiţii, fulguranţe pentru căutarea sa? Iată, se poate interpreta, ce fel de capacităţi de înţelegere oferă – nu îi garantează – credinţa.

În fond, primul ei beneficiu constă în acest spaţiu infinit – structurat vertical – în care omul îşi duce gîndul şi viaţa. Ceea ce nu înseamnă că insul credincios îi „acoperă“ verticala, că are un acces de la sine înţeles la Suprem. Mai degrabă, e conştient că se mişcă într-o zonă îngustă a acelui cadru, dar că are deschis deasupra sa un „cer“ foarte înalt, unde sensurile – şi el însuşi – pot spera să crească, în care se poate respira din plin. Spaţiul credinţei e dominat de un „Pol“ a cărui cunoaştere rămîne, în ceea ce ne priveşte, mereu insuficientă, nesăturată, mereu paradoxală, misterioasă. În structura lui, omul caută înţelesurile, le tatonează, nu e asigurat că le va afla. Nu le va găsi, în orice caz, drept rezultate „satisfăcătoare“, ci drept vectori către Ţintă. Le caută, le testează, creditînd Polul transcendent şi infinitul spaţiului calitativ pe care El l-a desfăşurat. Încearcă să-şi potrivească căutarea şi aşteptarea de sens după statura Lui. Iată un beneficiu actual, imediat, al credinţei!

Religia declară că împlinirea fiinţei umane va avea loc pe un alt registru decît cel de „aici“, după o moarte, o judecată, o preschimbare referite la individ şi la întreaga lume. Ni se pare, în genere, că e vorba despre o „amînare“, că vom afla adevărul şi ne vom afla pe noi înşine în lumina lui abia după o transformare radicală, care deocamdată ne rămîne necunoscută, greu de conceput, aproape improbabilă. Dar cînd vorbesc despre acest alt registru, religiile îl semnifică nu numai „temporal“ (rezervat pentru „mai tîrziu“). Îl semnifică, de asemenea, drept prezent în faţa conştiinţei noastre, dar inevident, oferit spre descoperire. Îl propun drept complement nevăzut, subtil, actual, al prezentului în care căutăm să înţelegem şi ne mişcăm. În Evanghelia după Matei, cap. 6, Christos face co-prezente două domenii: „ascunsul“ în care Tatăl priveşte realul în mod intim, pe de o parte; pe de altă parte, vizibilul, exterioritatea, care pot exprima prezenţa Lui, o pot simboliza, dar rămîn totuşi departe de ea. Iisus desfăşoară astfel întreg spaţiul credinţei în funcţionarea ei din această viaţă. Cînd spune despre cei care îşi investesc actele veneraţiei doar în vizibil: „şi-au luat plata lor“, El spune că, în acest caz, e vorba despre o credinţă contradictorie, care îşi autolimitează orizontul, îşi neagă rostul şi spaţiul specific de funcţionare.

La capătul opus „pozitiviştilor“ credinţei stau misticii radicali, care, prin unio mystica, au experienţa întregului spaţiu spiritual, i-au parcurs verticala. Stau, de asemenea, anumiţi gînditori religioşi care formulează cu un voit exces lucrurile. A-ţi trăi viaţa şi căutarea – viaţa şi căutarea de aici – în orizontul transcendenţei vii li se pare deja un dat esenţial, împlinitor, copleşitor. Atît de copleşitor încît şterge, pentru ei, importanţa individului, a tematicii individuale şi a destinului fiinţei. Vezi declaraţia Simonei Weil: „Bucurie în Dumnezeu… Participarea mea nu poate adăuga, neparticiparea mea nu poate scădea nimic realităţii acestei bucurii depline, infinite. Ce importanţă are atunci că trebuie sau nu să am parte de ea? O importanţă nulă“. Intensitatea cu care e resimţită/gîndită anvergura Polului consumă, aici, spaţiul credinţei, îl resoarbe în originea lui. Dar asemenea cazuri sînt rare. Sînt excepţii care, prin excesul lor, pun frapant în evidenţă majestatea sursei transcendente.

Omul religios interesat de sens se mişcă, în ceea ce îl priveşte, sub cupola nelimitată a acestui spaţiu, încearcă să ia înălţime în cuprinsul lui. Încearcă să considere lucrurile dinspre zenitul divin, să-şi adecveze privirea la ochiul de boltă al cadrului în care se mişcă. Nu mult diferit era scopul filozofiei în accepţiunea ei primă. Şi ea invoca, pentru efortul înţelegerii, un ochi de boltă divin (Socrate îl încurajează pe Theaitetos: „Dacă Divinitatea va voi şi te va îmbărbăta, vei fi în stare să spui ce e cunoaşterea“). Şi ea urmărea demersul vertical.

În dobîndirea „privirii de sus“, Platon vede uneori chiar programul filozofic şi exerciţiul spiritual de căpetenie (Republica 486a, Phaidros 246b-c, Theaitetos 173e). Ceea ce însemna distanţare metodică a minţii de eul mărunt şi de punctul lui parţial de vedere. Însemna actualizare a acelor posibilităţi umane de cunoaştere care fac priză pe universal, discern relaţiile dintre lucruri într-o perspectivă larg cuprinzătoare, ţintesc spre contemplarea totalităţilor. Pierre Hadot dedică pagini luminoase acestui „exerciţiu spiritual“ al filozofiei vechi. În Phaidon, Socrate e în stare să tematizeze cum se vede lumea privită „de sus“, o percepe şi o descrie în desfăşurarea treptelor şi a calităţilor ei. Iar în Phaidros vorbeşte cu prea multă înflăcărare despre „locul hiperuranic“ pentru ca să nu simţim că a experimentat noetic ceva din înălţimea lui polară. Aristofan a făcut haz, în Norii, de Socrate, cu al său înţelept definit drept cineva în stare să privească lucrurile de sus. Dar, poate, a făcut în aceeaşi măsură haz de pozitivismul care înţelege că Socrate şi-a luat drept domiciliu stratosfera. Cu acelaşi umor, Platon avertizase, în Timaios, că pozitiviştii riscă să simtă miracolul pe propria piele: dacă, pentru ei, înţelepciunea e de căutat în înaltul norilor, le vor creşte pene.

Credinţa şi filozofia previn aşadar, amîndouă, împotriva tentaţiei de a închide căutarea sensului în finit, în domenii şi configuraţii limitate, care nu respiră pe o verticală transcendentă.

La Naşterea Domnului, această verticală e deschisă printr-o suverană – şi discretă – descindere. Christos va încerca să cuprindă sufletul în mişcarea ascendentă, prin care, încă din această viaţă, credinţa şi înţelegerea sînt atrase către sursa lor infinită.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Foto: wikimedia commons

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.