Iar despre anticorupţia la nivel UE

Publicat în Dilema Veche nr. 345 din 23 - 29 septembrie 2010
Liderii contextuali de opinie  Textul cu Regele jpeg

Cititorii constanţi ai acestei rubrici ştiu că tot promovez ideea unei politici anticorupţie la nivelul Uniunii Europene. Pe scurt, ar fi o ieşire ideală pentru România din impasul actual, în care avem încă nevoie de monitorizare pe zona anticorupţie, dar existenţa unui Mecanism de Cooperare şi Verificare (MCV) pe justiţie doar pentru România şi Bulgaria ne creează o problemă de status în Uniunea Europeană. Am scris chiar recent că guvernul şi preşedintele din România ar trebui să devină promotorii acestei idei la nivel european (pentru întreaga argumentaţie a se revedea articolul de luna trecută „Deci, dăm anticorupţie la toată UE?“). 

Ideea are un campion credibil în Parlamentul European în persoana Monicăi Macovei. În primăvară, Macovei a iniţiat, alături de patru europarlamentari din alte ţări, o declaraţie scrisă care îndeamnă „instituţiile europene să adopte politici comprehensive anticorupţie şi să creeze un mecanism clar de monitorizare regulată a situaţiei din statele membre“. Revin azi la temă pentru că s-au întîmplat lucruri importante. 

Monica Macovei a organizat săptămîna trecută la Parlamentul European o audiere publică pe exact această idee, unde a reuşit să aducă doi comisari europeni, în sală fiind europarlamentari şi activişti civici din mai multe ţări (din care cele mai importante reţele anticorupţie la nivel continental). Momentele importante ale zilei au fost următoarele: vicepreşedinta Partidului Popular european (PPE), Corien Wortmann-Kool, a spus că „PPE este decis să susţină o politică de evaluare periodică a măsurilor anticorupţie, la nivelul tuturor statelor membre“. A mai adăugat că va susţine propunerea Comisiei atunci cînd aceasta va înainta documentul (rămîneţi pe recepţie pentru a afla de ce e important că un vicepreşedinte al celui mai mare grup politic european a spus asta).

Monica Macovei şi-a reexprimat intenţia de a promova o politică anticorupţie la nivelul UE, pe baza programului Stockholm (detalii despre acesta în articolul precedent). Cecilia Malmström, comisara europeană pentru Afaceri Interne, a ţinut un discurs lung în care a vorbit despre costurile corupţiei şi despre necesitatea unei politici paneuropene în domeniu. A fost pentru prima dată cînd a afirmat explicit că actuala Comisie intenţionează să vină cu ceva în aprofundarea Programului Stockholm, ba chiar cu un calendar concret. Comisia lucrează acum la un document de propunere din care va rezulta, în primăvara anului viitor, un „pachet anticorupţie“. Vor imagina nişte standarde şi un mecanism de raportare regulată de către Comisie a ce face fiecare stat din Uniune în acest domeniu (am aflat cine e persoana care se ocupă în Comisie de scrierea draft-ului de propunere, intenţionăm la CRPE să organizăm o masă rotundă la Bruxelles despre ce ar trebui să cuprindă acea propunere).

Declaraţiile comisarei (am promis să feminizez titlurile oficiale în această rubrică, dar în acest caz nu sînt sigur că e forma potrivită, deşi „comisăresei“ ar suna şi mai barbar) Malmström au fost importante pentru că au arătat deschidere din partea Comisiei şi au stabilit un calendar. Ba chiar a spus explicit că e convinsă că propunerea de monitorizare permanentă a domeniului de către Comisie va întîmpina rezistenţă din partea statelor membre. Şi aici este problema. Se pare că reacţia informală a celor mai multe guverne naţionale, atît la sugestiile Comisiei cît şi la ideile Monicăi Macovei, este negativă: guvernele nu se vor monitorizate în acest domeniu. Paradoxal sau nu, există deschidere la nivelul ţărilor scandinave. Paradoxal sau nu, sînt şi statele care au cele mai puţine probleme cu corupţia. Pe moment, România are o poziţie pasiv-negativă. Vom găsi rezerve de înţelepciune pentru a ieşi din colţul în care ne-am autoizolat şi să împingem această idee? Nu ştiu. Personal, îi voi pisa la cap pe oficialii români cu această idee, de cîte ori voi avea ocazia. 

Printre ceilalţi vorbitori, Alina Mungiu Pippidi a făcut o trecere în revistă a metodelor de măsurare a nivelului corupţiei şi a recomandat ca eventuali viitori indicatori urmăriţi de Comisie să plece de la o definiţie extinsă a corupţiei, ca abatere de la norma universalistă a accesului egal la resurse şi la instituţii. Un duş rece a venit de la Hans Nilsson, şef de unitate la Secretariatul Consiliului. În calitatea sa de funcţionar al Consiliului, deci reprezentant al guvernelor naţionale, Nilsson a exprimat de fapt opinia majorităţii curente de acolo: există mecanisme anticorupţie ale Consiliului Europei şi ale ONU şi e suficient că statele din UE au aderat la acestea (cititorii familiarizaţi ştiu asta, pentru ceilalţi: a nu se confunda Consiliul UE, instituţia unde membre sînt guvernele naţionale din UE, cu Consiliul Europei, o adunare de state europene în sens larg, unde sînt membre inclusiv Rusia, statele din fosta Iugoslavia şi cîteva „stanuri“ foste sovietice). Evident, Nilsson a exprimat voalat o poziţie de obstrucţie a ideii. Convenţia ONU împotriva corupţiei e o formalitate, iar grupul de state anticorupţie GRECO de pe lîngă Consiliul Europei funcţionează deja de multă vreme, fără efecte vizibile, mai ales pentru statele deja intrate în UE (cînd eram stat candidat, Comisia a impus României nişte condiţionalităţi dezvoltate de GRECO; dar tocmai pentru că nu avea instrumente proprii la îndemînă). Oricum, ideea în sine că UE aşteaptă de la Consiliul Europei să o scape de corupţie e absurdă. În Consiliul Europei, ţări de genul Rusia, Albania sau Kazahstan sînt parte şi deţin drept de veto. 

Am întrebat din sală dacă MCV, ca mecanism care acoperă acum doar România şi Bulgaria, ar putea servi ca model şi precedent pentru o eventuală politică anticorupţie a UE, pentru toate statele membre. Am reţinut reacţia precipitată a lui Nilsson, care a afirmat răspicat că MCV a fost un eşec şi că nu vede de ce un mecanism eşuat ar putea servi de model. Iată deci un prim obstacol: opinia majoritară în Consiliul UE că MCV a fost un eşec. Poate nu a funcţionat pe cît ne-am fi dorit, dar eşec e mult spus. Am scris de mai multe ori că a fost, de fapt, o oportunitate pentru a ţine anticorupţia pe agendă şi pentru a pune presiune pe guvernanţii de la Bucureşti. Povestea ANI e doar un exemplu spectaculos: au vrut să o desfiinţeze, dar s-au răzgîndit tocmai pentru că exista MCV, deci presiunea europeană. 

Una peste alta, e pentru mine un exerciţiu fascinant de campanie de advocacy şi practică a politicilor europene. E fantastic că Monica Macovei a preluat cauza şi se ţine cu încăpăţînare de această idee, în Parlamentul European. După Tratatul de la Lisabona, puterile Parlamentului au crescut în domeniu, iar presiunea de acolo pe guvernele naţionale poate funcţiona. Cum la Comisie există voinţă, s-ar putea să asistăm în viitor la o alianţă Comisie – Parlament pe această temă. Cum vă închipuiţi deja, voi mai scrie despre asta, vă ţin la curent. 

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.