Poveste cu țigani, romi, căsătorii și modernizare

Publicat în Dilema Veche nr. 371 din 24-30 martie 2011
Poveste cu țigani, romi, căsătorii și modernizare jpeg

Mi-au atras atenţia două articole, care ar merita să nu treacă pe lîngă noi nedezbătute. Primul – apărut în Adevărul, 28 febr.: „De azi, rromii au tribunal“. Începe chiar aşa: „Dorin Cioabă, fiul autointitulatului rege al rromilor – Florin Cioabă –, inaugurează astăzi primul Stabor Ţigănesc oficial“. Rezum articolul. Familia Cioabă a inaugurat deci un „Palat de Justiţie“, care a costat peste 200.000 de euro. Dorin Cioabă va fi preşedintele tribunalului şi va prezida peste şapte judecători. „Magistraţii“ (Adevărul a pus cu ghilimele, pun şi eu) vor purta robe vişinii, iar din poze chiar aşa şi reiese: robele le imită pe cele ale judecătorilor din tribunalele adevărate, doar că nu sînt negre. Un alt articol din acelaşi grupaj („Primul proces la Tribunalul Ţigănesc: dispută pe cocoşeii bunicii“) vine şi cu motivaţia concretă, expusă de o femeie din sală: „E bine că nu ne mai judecăm în stradă, că rîdeau oamenii de noi. Mai demult, judecata se ţinea în faţa corturilor de ţigani“.

Pe lîngă Cioabă, ceilalţi judecători au experienţă multă în stabor, între 15 şi 50 de ani, şi reprezintă fiecare cîte o comunitate: căldărari, argintari, nomazi, giambaşi şi gabori. Ce anume judecă tribunalul? „De obicei, relaţiile dintre soţi sînt judecate, dar şi neînţelegerile şi scandalurile între fraţi sau rude. Spre exemplu, dacă femeia a preacurvit, atunci atît ea cît şi părinţii, fraţii şi copiii ei sînt excluşi din etnie. Practic, pedepsele date de Staborul Ţigănesc se referă mai mult la viaţa socială, iar cei găsiţi vinovaţi sînt marginalizaţi, apoi sînt obligaţi să întemeieze familii cu români şi aşa li se pierde urma“ explică Dorin Cioabă, reporterilor.

Întrebaţi despre caz, doi experţi au opinii contrare. Profesorul universitar de drept Gheorghe Bichicean spune  că „este inadmisibil ca într-un stat de drept să avem două sisteme, unul al statului şi altul al unei etnii“. Sociologul Nicolae Gheorghe spune însă că e doar „un mod de reglare amiabilă a divergenţelor, cerînd sfatul comunităţilor“.

Cine are dreptate, juristul sau sociologul? Ameninţă noul tribunal justiţia legală a statului? Mă întorc la ce declara femeia respectivă: pînă acum se judecau în faţa cortului, acum au tribunal. Un tribunal cu robe, cu steaguri, cu şedinţe de judecată. Altfel spus, un tribunal care imită în formă tribunalele legale. Le imită şi în substanţă? Aceasta este întrebarea. Nicolae Gheorghe are dreptatea lui, există nişte beneficii clare ale judecăţii tradiţionale, oamenii îşi rezolvă conflictele mai uşor. Există însă şi riscuri? S-ar putea. Dorin Cioabă spune că tribunalul său poate doar să excludă oameni din comunitate, care astfel se vor amesteca cu românii şi li s-ar pierde urma. Cioabă emană aici o mentalitate tradiţionalistă dură: cel mai rău lucru care i se poate întîmpla unui rom e să i se piardă urma printre români. Să se integreze. Sau să fie asimilat – ziceţi-i cum vreţi, ideea tot aia e: eşti rom dacă respecţi nişte reguli impuse de noi, dacă nu, te dăm afară, te asimilezi, dispari ca rom.  Că ştie sau nu, Cioabă practică un multiculturalism vehement: stăm în grupul nostru, nu ne amestecăm cu cei din afară. Dar pînă unde merge autoritatea aceasta tradiţională? Dacă, de pildă, o fată romă promisă prin logodnă unuia din comunitate se răzgîndeşte, ce se va întîmpla cu ea? Ce fel de pedepse va dicta staborul atunci? Sau să mergem pe exemplul preacurviei, dat chiar de Cioabă. Un delict care nici nu există în legea civilă modernă. Dacă o femeie preacurveşte (înţeleg că la bărbaţi e OK), familia ei – tatăl, fraţii – plăteşte prin ostracizare? Am avea motive să credem că respectiva va fi bătută crunt? OK, nu avem crimele de onoare din ţările islamice, dar dacă o femeie e bătută de rude pentru că un tribunal a decis o pedeapsă colectivă contra unei familii, se numeşte instigare la violenţă? Se numeşte că preşedintele tribunalului Cioabă a comis o infracţiune? Întreb, speculez, dar scenariul mi se pare probabil. Se ajunge la un conflict între legea tradiţională colectivistă şi drepturile individuale ale omului? Ar trebui ca statul român să observe măcar atent fenomenul tribunalului de la Sibiu pînă răspundem la aceste întrebări? Cazul îmi aminteşte de ceva similar de cînd eram în Anglia. Şeful Bisericii Anglicane a spus într-un interviu că legea islamică sharia ar trebui acceptată în Anglia. A fost atunci o furtună de presă extraordinară. Statul modern nu poate tolera aşa ceva, a tunat presa. Cei care susţineau ideea dădeau însă exemplul altor tribunale tradiţionale care funcţionau în Anglia, cum ar fi cele rabinice. Da, spuneau oponenţii majoritari, dar rabinii ăia se ocupă de chestii soft, de divorţuri şi logodne, sharia înseamnă mai mult decît atît, înseamnă şi pedepse pentru indisciplinaţi. Pînă la lapidare. Dezbaterea a fost interesantă, deşi a rămas în coadă de peşte.

Staborul-tribunal de la Sibiu reprezintă un caz chiar şi mai interesant. Judecata tradiţională funcţiona tocmai pentru că trecea neobservată de către majoritate, era sub radar. Se adunau oamenii în faţa cortului sau a casei, îşi aruncau în cap acuzele şi acceptau decizia bătrînilor. Ce ar avea statul de obiectat aici? Doar nu o să punem poliţiştii să urmărească cum se rezolvă păruielile dintre rude. Nu e nimic greşit în sine cu medierea tradiţională. Dar în comunităţile cu control social strict, vinovaţii sînt şi pedepsiţi, de obicei. Iar vinovaţii lor nu sînt şi vinovaţii statului modern, cum reiese din exemplul preacurviei. Au existat victime? Femei bătute? Minore măritate cu forţa? Nu ştim, era sub radar. Dar acum, Cioabă nu mai vrea sub radar. Are tribunal. Cu şase steaguri (al Indiei, al României, al UE, al tribunalului, al casei regale Cioabă şi iar al României). Cu robe. Totul va fi mai vizibil. Cazurile ruşinoase se vor rezolva cu public. Poate chiar cu presa. Pariez pe un scandal în următoarele luni.

Dacă înţelegeţi din cele de mai sus că vreau să fiu ironic, chiar nu este cazul. Mi se pare un caz foarte serios. Într-o ţară care se schimbă masiv, o comunitate îşi upgradează judecata tradiţională într-un fel de tribunal. Doar că judecata tradiţională e gîndită să pedepsească prin ostracizare, deci să ţină membrii comunităţii închişi în limitele simbolice ale acelei comunităţi. Cum va putea face asta? Şi cum va putea statul modern – justiţia paralelă asta a noastră, a tuturor, deci şi a romilor – să protejeze indivizii contra comunităţii? Moment în care ajung la un articol extraordinar publicat în România liberă din 9 martie: „Coşmarul alb al rromilor – căsătoriile între copii“, de Claudiu Berbece. Acolo, sînt intervievaţi asistenţi sociali, reprezentanţi ai ONG-urilor şi ai statului despre fenomenul căsătoriilor între minori (Berbece citează numărul romilor care ar mai practica acest obicei între 50.000 şi 200.000). 

Căsătoria între minori este tradiţională (şi nu doar la romi, bunica mea tot aşa a fost măritată, la ţară, în anii ’30), deci ar trebui apărată de tribunalul multicultural al lui Cioabă. Dar este ilegală după legea civilă. În care caz, cele două justiţii nu vor mai fi paralele, ci se vor da cap în cap.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.