Amor nebun

Publicat în Dilema Veche nr. 333 din 1-7 iulie 2010
Colaj cu Hrușciov și mutanți jpeg

● Ierburi sălbatice / Les herbes folles (Franţa, 2009), de Alain Resnais. 

Lansat în 1961, Anul trecut la Marienbad rămîne cel mai celebru film al lui Alain Resnais. E un film care eliberează naraţiunea cinematografică, redefinind-o ca pe un joc în care existenţa legăturilor temporale şi cauzale între secvenţe – condiţie definitorie a oricărei naraţiuni în sensul clasic al termenului – nu e niciodată confirmată, după cum nu e niciodată dezminţită făţiş. Spectatorul, care vrea să creadă că acele legături există, că există o istorie coerentă a personajelor şi a relaţiilor dintre ele (se cunosc sau nu se cunosc de anul trecut?, cine e cine?), e lăsat s-o caute cît vrea, deşi, în cuvintele istoricului de film David Bordwell, fiecare secvenţă poate fi privită mai cu folos ca „o variaţiune pe un topos narativ abstract (de pildă, un bărbat încearcă să convingă o femeie să fugă cu el)“. Atît evenimentele narative, cît şi procedeele stilistice – continuă Bordwell – „sînt configuraţii de elemente fixe, modificate în fel şi chip pe parcursul filmului, astfel încît să sugereze o lume ficţională coerentă fără să permită reconstituirea ei“. 

La 88 de ani, Resnais continuă să se joace, deşi noul său film, Ierburi sălbatice, e mult mai puţin radical. Legăturile temporale şi cauzale dintre secvenţe sînt inteligibile – bărbatul şi femeia de aici au o poveste de dragoste care e chiar o poveste. Aceasta începe atunci cînd bărbatul (André Dussollier) găseşte portofelul furat al femeii (Sabine Azéma): se uită la poza ei din buletin (în care e tristă), apoi la poza de pe permisul ei de pilot (în care e zîmbitoare), şi se şi îndrăgosteşte. Atunci cînd ea îl sună ca să-i mulţumească pentru că a făcut să-i parvină portofelul, el e dezamăgit. „Asta-i tot?“ – o întreabă. „Aţi fi putut şi dvs. să vă doriţi să mă cunoaşteţi.“ Pe baza experienţelor sale din lumea reală şi din alte filme, orice spectator e tentat să eticheteze asta drept comportare de obsedat, iar Resnais se joacă un pic cu detalii care bat în direcţia aceea: atunci cînd două fetişcane hlizite trec pe lîngă el, bărbatul e atît de ofensat de vulgaritatea lor încît se gîndeşte să le omoare (unele dintre gîndurile lui sînt redate într-un comentariu din off la persoana întîi, altele – într-un comentariu la persoana a treia); atunci cînd merge la poliţie să restituie portofelul, el se întreabă dacă poliţistul cu care are de-a face l-a recunoscut şi dacă e cazul să-l omoare. Deci s-ar părea că are antecedente. Pe de altă parte, e căsătorit de 30 de ani (are vreo 60); are copii şi nepoţi care-l vizitează. Atunci cînd stă seara tîrziu şi-i scrie aviatoarei, povestindu-i viaţa lui, naratorul comentează, semnificativ, că, de fapt, el îi povesteşte „ceea ce crede că este viaţa lui“; nu aflăm ce anume îi scrie şi nici nu contează – contează că „viaţa“ lui, la fel ca a bărbatului din... Marienbad, e doar o construcţie narativă. În timp ce scrie, soţia sa trece pe lîngă el şi-l pupă: nu numai că ştie ce se întîmplă cu el, dar mai tîrziu îi şi încurajează relaţia cu aviatoarea, o atitudine care nu ne este explicată. 

Cît despre aviatoare, primele ei reacţii sugerează o persoană mai cu picioarele pe pămînt, dar în scurt timp ajunge să nu mai poată trăi dacă nu-l revede: e şi ea la fel de nepămînteană. Avionul ei şi gaşca ei de prieteni aviatori (care n-au altă funcţie decît s-o proslăvească) par să descindă din visul unei fetiţe de altădată (anii ’20?). Imaginile cu ea în zbor sînt realizate prin intermediul unor retroproiecţii intenţionat stîngace. La fel de infantil-desuet e procedeul tehnic prin care Resnais ne arată că bărbatul se gîndeşte la ea: faţa ei apare deasupra lui ca într-un medalion sau ca într-un norişor de bandă desenată. Tot ca de bandă desenată sînt şi culorile: roşu (părul aviatoarei, portofelul pierdut), albastru fluorescent (tejgheaua ghişeului din secţia de poliţie, ştreaşinile şi obloanele casei bărbatului, vopsite chiar de el) şi galben (care vine adesea în bălţi calde – de pildă, scaldă imaginile cu bărbatul stînd la masă alături de soţia şi de copiii lui). Aviatoarea chiar are în casă trei tuburi fluorescente – galben, roşu şi albastru. Iar atunci cînd stă în uşa clădirii în care lucrează (e şi dentistă), fumînd o ţigară, imaginea e pe jumătate albastră (partea cu străduţa şi casele învecinate), pe jumătate în-lumină-caldă-galbenă-ca-de-felinar (partea cu ea), ca şi cînd ar fi fost colorată de un copil. Întregul film – cu aspectul lui de bombonieră şi cu mişcările line de zbor pe care le tot execută camera – e conceput în termeni totodată copilăroşi şi foarte rafinaţi. E o reprezentare esenţializată a îndrăgostirii – îndrăgostirea ca absurditate (inofensivă) şi absurditatea ca poezie –, o esenţializare la care poate că numai un artist de vîrsta lui Resnais poate ajunge, unul care a lăsat în urmă atît mecanismele de protecţie ale tinereţii, cît şi impurităţile vîrstei de mijloc. Presupun că nu orice spectator are nervi pentru glumiţele lui cinematografice brînzite (muzica ce acompaniază sărutul eroilor e cea asociată cu sigla 20th Century Fox), dar filmul lui e un fel de minunăţie. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.