Despre fragilitate – la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest

Publicat în Dilema Veche nr. 863 din 22 - 28 octombrie 2020
Despre fragilitate – la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest jpeg

● The truth (Franţa-Japonia, 2019) de Hirokazu Kore-eda.

● Sweat (Polonia-Suedia, 2020) de Magnus von Horn.

Din programul actualei ediții a festivalului care aduce Cannes-ul și la noi, mi-au atras atenția două pelicule pe cît de diferite, pe atît de complementare în felul în care vorbesc despre fragilitate sau mai degrabă despre starea de a te lăsa să devii vulnerabil. Se spune că omul nu devine nicicînd mai vulnerabil ca atunci cînd se oglindește în celălalt („Nu poți să-l mai urăști pe cel pe care l-ai văzut dormind”, spunea scriitorul Elias Canetti).  O astfel de relație, o redescoperire tîrzie printr-o crudă, dar și tandră oglindire este și delicatul duo mamă-fiică construit între Fabienne Dangeville (Catherine Deneuve), o divă aflată acum la apusul carierei, și fiica ei, scenarista Lumir (Juliette Binoche), care vine să o viziteze alături de soțul ei Hank (Ethan Hawke), un actor american mediocru și alcoolic, dar soț și tată devotat, și de fiica lor Charlotte.

Egocentrică, narcisistă, de o inteligență tăioasă și la fel de vanitoasă ca în vremurile ei de glorie, Fabienne se află în mijlocul filmărilor la un SF în care o interpretează pe fiica îmbătrînită a unei mame veşnic tinere, care se retrage pe o planetă îndepărtată unde timpul curge mai lent (interpretată în filmul din film de o tînără speranță a ecranului, Manon Lenoir, jucată de promițătoarea Manon Clavel).

Poate pentru prima dată în viață, scăpată acum de dominația ego-ului, Fabienne își dă voie să fie vulnerabilă, astfel că din zîna cu puteri magice și inimă de piatră pe care a interpretat-o atunci cînd Lumir avea vîrsta nepoatei ei, fosta glorie a ecranului poate admite acum că, deși „adevărul nu e pasionant” și are nevoie de cosmetizare (mai ales pentru o actriță), el este cel mai autentic tocmai atunci cînd nu îl cauți cu disperare, ci i te supui atunci cînd îl simți.

„Ți-ai folosit puterile magice, pentru că aproape m-ai făcut să te iert”, îi spune învinsă Lumir, după o serie de critici la adresa unor episoade pe care le condamnă la mama ei, spre exemplu felul imoral în care i-a suflat rolul marii sale rivale de pe vremuri sau faptul că a fost o mamă mai mult absentă (iarăși o jumătate de adevăr, căci Fabienne se confesează că a venit în mod anonim în sala de spectacole să-și vadă fiica în copilărie, jucîndu-l pe leul din Vrăjitorul din Oz). Un dialog al unor mari actrițe, pe care regizorul Hirokazu Kore-eda le pune în valoare.

Senzația de autenticitate din The Truth este departe însă de cea din Shoplifters, filmul care l-a făcut celebru pe cineastul japonez grație trofeului Palme d’Or de la ediția din 2019. Acest mare umanist contemporan nu pare a se simți în largul lui în această dramă tipic franțuzească, cu discrete secrete de familie, umor rafinat și o voluptate a dialogurilor intelectuale (un manierism care le vine mănușă mai degrabă unor Arnaud Desplechin sau Olivier Assayas). Totuși, Kore-eda este un profesionist desăvîrșit, care transpare în măiastria cu care își construiește caracterele sau în felul în care se lasă sedus de detalii intimiste și revelatoare (tocurile galben-fosforescent ale noii dive Manon Lenoir urcînd treptele albe spre planeta unde timpul a încetinit, sau lumina care se pierde în șuvițele de păr desprinse din cocul elaborat al Fabiennei, filmată discret din spate, și în care putem ghici că se lasă trădată o frîntură de adevăr – sau o eliberare de iluzie – care îi aparține doar ei).  

p17bis2 jpg jpeg

O altfel de vulnerabilizare și o altfel de oglindire ne propune filmul polonez Sweat, o poveste urbană electrizantă și atent construită care o are în prim-plan pe Sylvia Zajac (Magdalena Kolesnik), un exemplu perfect de succes story contemporan: celebră, frumoasă, adorată de fani. Influencer pe Instagram, unde postează regulat mici întîmplări din viața ei, mesaje motivaționale sau recomandări de diete și workout (plus reclamă mascată pentru sponsori), de la un punct încolo Sylvia devine prizoniera propriului său moment de glorie, falsă sau reală (cele 15 minute de celebritate ale lui Andy Warhol).

Ca o fotogenică figurină, perfect tonifiată și impecabilă fizic, de pe tortul miresei (de altfel, ea apare mai mereu în tonuri de roz, de la roz pudrat sau somon pînă la Barbie pink), ca o păpușă sexy în mărime naturală care a uitat să mai crească, eroina se trezește brusc la realitate în momentul în care devine amenințată de un fanatic pervers care începe să o urmărească periculos de mult.

Moment care urmează unei confesiuni foarte criticate de fanaticii dictaturii media (prezentatorii unei populare emisiuni îi reproșează voalat că și-a mărturisit starea de singurătate prea direct, dînd de înțeles că e ceva care pur și simplu nu se face, căci nu prea e corect politic pentru o lume însetată de aspirații și aparențe etc.). Cu lacrimi în ochi, Sylvia recunoaște că poate are mai multă nevoie de admiratorii ei, cărora le dă iluzii, hrănindu-se în același timp cu ele, decît au ei nevoie de ea („Mă vor uita din clipa în care îmi voi șterge contul de Instagram”). Regăsirea de sine dintr-o alienare care pare să o ducă în depresie este, în mod foarte ironic, legată de acel obsedat care o urmărește. O fragilizare pe cît de grotescă și sordidă ca formă, la opusul relației sofisticate mamă-fiică din The Truth, pe atît de dramatică și eficientă totuși.

Filmele pot fi urmărite în cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest (23 octombrie – 1 noiembrie).

Andreea Vlad este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.