Hipsterism în acțiune

Publicat în Dilema Veche nr. 385 din 30 iunie - 6 iulie 2011
Hipsterism în acțiune jpeg

● Hanna (SUA-UK-Germania, 2011), de Joe Wright.

Hanna e un film de acţiune neobişnuit de ambiţios estetic: o partidă de killer-şotron pe mapamond (ca seria Bourne, dar nu cu una, ci cu două maşini de ucis – un tată şi fiica lui în vîrstă de 16 ani), care e totodată un basm (autoanunţat ca atare prin invocarea repetată a fraţilor Grimm) despre descoperirea minunăţiilor lumii de către un copil-lup (sau o micuţă sirenă), totul într-o mizanscenă demonstrativ-ingenioasă. Regizat de Joe Wright, filmul începe în apropierea Cercului Arctic, unde un ex-CIA-ist se ascunde de foştii săi superiori, împreună cu fetiţa sa adolescentă (Saoirse Ronan – fizic, mai mult fetiţă decît adolescentă), care n-a trăit niciodată altfel (decît vînînd animale pentru mîncare şi îmbrăcăminte) şi pe care tatăl ei a antrenat-o îndelung în vederea inevitabilei confruntări cu urmăritorii. Inevitabilul se produce, cabana lor e încercuită şi Hanna se trezeşte într-un centru al CIA, de unde fuge prin tuneluri subterane, pentru a ieşi – de dragul celui mai spectaculos dintre efectele de dislocare geografică puse la cale de Wright – în praful şi arşiţa Marocului. Din forfota souk-ului, Wright sare direct – şi, încă o dată, fără a folosi vreun indicator, aşa cum se obişnuieşte în globe-trotting-ul blockbusteresc – în decadentismul stilizat (sau, în termeni filmici mai precişi, fassbinderian) al unui bar berlinez, unde o vrăjitoare rea de la CIA (Cate Blanchett), duşmană de moarte a fetiţei, recrutează un asasin – el însuşi o apariţie stilizată, vopsită în cap, cu trening şi cu vreo doi skinhead-şi ca acoliţi. După un ocol mai convenţional-turistic prin Spania, personajele se întîlnesc, pentru răfuiala finală, tot în Germania, într-un colţ al ei, care – date fiind ambiţiile lui Wright de a-şi face filmul cît mai excentric vizual, precum şi tema sa grimmiană – nu putea fi decît un parc de distracţii dezafectat, cu statui de animale (vrăjitoarea cea rea iese dintr-o gură neagră de tunel, sculptată ca o gură de lup) şi cu o variantă a căsuţei din Hansel şi Gretel, locuită de un clovn. Pînă atunci, copila pustiului arctic (tobă de arte marţiale, limbi străine şi cunoştinţe abstracte despre toate cele, dar practic nevenită în contact cu nimic) va fi trecut, la viteză accelerată, printr-o serie de descoperiri şi iniţieri – electricitatea, muzica, prietenia cu o altă fată, plimbările cu băieţi pe motociclete. Şi, bineînţeles, va fi aflat (într-un mod cam fîsîit: intrînd pur şi simplu pe Internet) secretul înzestrărilor ei şi al duşmăniei pe care i-o poartă vrăjitoarea. (Nu e vorba doar de faptul că acesteia nu-i plac copiii, deşi e vorba şi de asta – e o carieristă care, după cum aflăm, a refuzat să aibă ea însăşi copii; asocierea unei asemenea opţiuni cu monstruozitatea dovedită în rest de personaj nu denotă o mentalitate prea emancipată din partea realizatorilor.)   

Britanicul Wright (Mîndrie şi prejudecată în varianta Keira Knightley, Atonement) s-a remarcat pînă acum prin pedigriul literar al materialului cu care a lucrat, dar şi prin aspiraţiile lui în direcţia unei măiestrii înţelese – destul de grosolan – ca o căutare de rezolvări regizorale care să implice un coeficient înalt de dificultate tehnică. Exemplul cel mai bun de pînă la Hanna: faimosul cadru din Atonement în care camera trece în revistă trupele britanice retrase din calea naziştilor pe plaja de la Dunkerque. E un cadru coregrafiat cu mai multă ambiţie decît fineţe – trădează efortul şi vanitatea simplistă care au intrat în realizarea lui; are genul de artisticitate-ca-fuduleală-legată-de-o-îndemînare-în-fond-minoră pe care, scriind în 1961 despre filmul Kapo, viitorul regizor Jacques Rivette a găsit-o dezgustătoare moral în contextul unei drame despre lagărele naziste. Aşa o fi, dar n-are de ce să nu fie binevenită în contextul unui film ca Hanna, unde echivalentul turului de forţă din Atonement e un cadru în care tatăl eroinei, urmărit de cameră, intră într-o clădire, iese prin spatele ei, intră la metrou, e înconjurat de duşmani şi, folosindu-şi pumnii şi picioarele, îi doboară pe toţi – mai puţin pe unul, pe care-l doboară aruncînd un cuţit. Wright se abţine să sexualizeze calităţile atletice ale minorei: palidă, stăpînă pe sine şi opacă emoţional –„o Tilda Swinton în devenire“, cum o descrie The Village Voice –, maşinuţa de ucis nu-i jucăria nimănui; în privinţa asta, filmul nu e înapoiat (cum e atunci cînd ne-o prezintă pe vrăjitoare ca pe o femeie anti-procreere), ci chiar ultra-hip. Cu euro-turismul său calculat-imprevizibil şi prea-cool-pentru-cărţi-poştale, cu juxtapunerile sale de inocenţă extremă şi ferocitate extremă, de butaforie grimmiană şi superacţiune trecută-şi-prin-şcoala-hongkongheză-şi-prin-şcoala-Bourne, cu al său cult al secvenţei-tur-de-forţă, aptă să-i scoată din papuci pe connaisseurs, Hanna se adresează unui public care se simte prea hip pentru blockbuster-urile hollywoodiene. Pe culoarele subterane ale centrului din Maroc, CIA a instalat sisteme de iluminat care, după cum se comportă în scena evadării, pe o muzică electronică semnată Chemical Brothers, par să fi fost destinate unui club de dans.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.