O reconstituire

Publicat în Dilema Veche nr. 668 din 8-16 decembrie 2016
O reconstituire jpeg

Remainder / Fragmentar (Germania, 2015), de Omer Fast. 

Debutul în lungmetraj al cunoscutului creator de artă video Omer Fast e o adaptare a cărţii omonime a lui Tom ­McCarthy, care ia forma cinematografică a unei reconstituiri. Pretextul narativ pentru dorinţa personajului principal de a pune la cale reînscenarea unui eveniment trecut traumatic e încercarea de a reveni la momentul unui accident suferit recent, prin prăbuşirea neaşteptată a unei construcţii de sticlă şi metal peste el, care îl aduce în stare de comă şi apoi semiamnezie, cu dificultăţi mari de a se reintegra în ceea ce se chema viaţa sa de pînă atunci. Nu îşi mai recunoaşte prietenii şi iubita, e prins între insomnii şi medicamente, devine fizic de nerecunoscut, ascuns sub o barbă, şi simpla deplasare prin apartamentul său ori efectuarea unor gesturi simple e înfăţişată în film ca o cursă cu obstacole. Procesul reconstituirii capătă, aşadar, conform unei linii tematice superuzitate de filmele despre memorie (de tipul Memento al lui C. Nolan), traseul narativ al unei anumite recuperări din trecut, care, însă, nefiind definită de Fast sub forma unui obiect clar (nu reiese limpede că acesta ar încerca să recupereze ceva din relaţia cu iubita sa, ca în Memento, o altă relaţie, sau un alt obiect, de pildă banii), urmează paşii recuperării mai abstracte a memoriei.

Avînd o activitate recunoscută în instalaţii video şi documentar (de tipul CNN Concatenated sau Spielberg’s List), abordarea de către Fast a acestui tip de intrigă şi a unui personaj destul de noir e pusă mai puţin în slujba obţinerii unui efect de imersiune a spectatorului în procesul devoalării unor evenimente incitante din trecut şi mai mult în slujba preocupărilor sale anterioare de stimulare a gîndirii spectatorului prin punerea faţă în faţă a unui eveniment trecut cu reprezentările sale. Personajul său ajunge, prin despăgubirile primite în urma accidentului nefericit, un miliardar excentric care îşi angajează o echipă de oameni pentru a-i construi, dirija şi interpreta propriile amintiri care i se revelează treptat-treptat: mai întîi imaginea unei case londoneze vechi pe care ajunge să o cumpere, apoi o parte dintre cei care o locuiesc pentru care angajează actori care să facă ceea ce îşi amintea că făceau oamenii reali din trecutul său, ajungînd în final la o explicitare şi o detaliere obsesive: pe acoperiş trebuie să se afle mereu pisicile pe care şi le aminteşte, de jos trebuie să se înalţe mirosul mîncării pregătite cîndva de vecina sa, de undeva de sus trebuie să răsune un pian. Din cînd în cînd, personajul recurge la un stop-cadru în care aceşti oameni vii sînt obligaţi să se comporte ca nişte imagini suspendate în timp. Construcţia eroului, care ar fi putut să devină interesantă pentru spectator fie prin empatia pe care ar stîrni-o situaţia gravă a bolii sale, fie prin interesul privind latura strălucitor-excentrică şi totodată bizar-înfricoşătoare a miliardarului, insistă mai degrabă pe apatia şi constanta sa preocupare pentru proiectul său. Progresiv, imaginea sa se suprapune imaginii unui regizor care coordonează în cele mai mici detalii un spectacol. Filmul pe care personajul-regizor îl concepe ajunge să ni se reveleze ca un heist movie (un film cu jaful unei bănci). Dacă în majoritatea filmelor avînd ca tematică recuperarea memoriei, flashback-urile personajului au o importanţă majoră, construind pas cu pas intriga, folosirea lor aici nu îmbogăţeşte cu prea multe informaţii peisajul filmului. Ele sugerează mai degrabă caracterul de spectre, de stafii venite să bîntuie al imaginilor trecute. Informaţiile ni se revelează treptat, pe măsură ce reconstituirea jafului e dezvoltată, repetată şi apoi pusă în scenă. Decorurile apar pe jumătate construite, pe jumătate încă ascunse sub un înveliş sau, în cazul personajelor, ascunse sub nişte costume care le fac indescifrabile feţele şi care se clarifică pe măsură ce povestea avansează. Construcţia narativă coincide şi ea cu preocupările constante ale artei lui Fast de a zdruncina linearitatea. Cele două evenimente se întîlnesc într-o construcţie circulară, în buclă, care se întoarce la momentul iniţial de la care plecase, înfăţişat ca un moment de graţie, de recuperare a trecutului şi, simultan, de prefigurare a viitorului. 

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.