Omagieri şi relativizări

Publicat în Dilema Veche nr. 622 din 21-27 ianuarie 2016
Omagieri şi relativizări jpeg

Cei opt odioşi / The Hateful Eight (SUA, 2015), de Quentin Tarantino.

Noul film al lui Quentin Tarantino, The Hateful Eight, e filmat pe peliculă de 70 mm în Ultra Panavision 70, un format  popular al anilor ’60 folosit în general pentru spaţii deschise (în cazul unor filme precum, de pildă, Căderea Imperiului Roman / The Fall of the Roman Empire), format care oferă, în comparaţie cu cel utilizat astăzi, o imagine mult mai extinsă şi mai detaliată. Este, pe de o parte, un omagiu adus de Tarantino cinema-ului tradiţional (care pierde teren în faţa cinema-ului digital) şi spectacolului receptării filmelor pe un ecran mare, în lumina celor mai mici detalii. Pe de altă parte, constituie o alegere stilistică ce nu rămîne neexploatată, ci este pusă în slujba obişnuitei autoreflexivităţi a filmelor sale. Contrar menirii sale iniţiale (de susținere a acţiunii western-ului, pastişat după western-urile spaghetti ale lui Sergio Corbucci şi revizuit, incluzînd și elemente din Django Unchained), tehnica e reinterpretată/reciclată pentru a servi mystery-ului de tipul Crima din Orient Express (după modelul cărţilor Agathei Christie), care se încheagă în cabana denumită Prăvălia lui Minnie în perioada de după încheierea războiului civil american.

Drumul unei diligențe care transportă doi călători spre Red Rock – un vînător de recompense, John Ruth (Kurt Russell), şi prizoniera pe care o duce încătușată chiar de mîna sa la spînzurătoare, Daisy Domergue (Jennifer Leigh) – e printre puținele scene filmate în exterior, cu toate că exteriorul e de-a dreptul spectaculos. Ruth acceptă să ia în diligență doi oameni care ar fi riscat altfel să se piardă în viscolul dintre munţi – fostul maior, ac­tu­al vînător de recompense Marquis Warren (Samuel L. Jackson) şi viitorul şerif  al orașului Red Rock, Chris Mannix (Walton Goggins). Ajunși la Prăvălia lui Minnie, cei patru fac cunoștință cu alte patru personaje care s-au adăpostit la cabană – mexicanul Bob (Demián Bichir), englezul Oswaldo (Tim Roth), bătrînul general Smithers (Bruce Dern) şi cowboy-ul Joe Cage (Michael Madsen). Numărul din titlu (un omagiu adus filmului lui Fellini, 8½) nu e tocmai exact (nici atunci cînd se referă la filmele lui Tarantino, nici atunci cînd stabilește personajele „odioase“). Relative sînt și alte lucruri – scrisoarea președintelui Lincoln adresată lui Warren, ca dovadă a prieteniei sale, sau discursul acestuia din urmă despre atrocitățile comise, ambele puse la îndoială de Mannix, dar și povestea lui Mannix însuși despre numirea sa ca şerif. Această relativizare servește mystery-ului, ne incită să facem presupoziții.

Conflictul western-ului, dintre cei care cred în aplicarea legii și cei care preferă răzbunarea, este și el prezent – personajele au convingeri care îi califică pentru o tabără sau alta. John Ruth e de partea unei judecăți imparțiale (își duce prizonierii la spînzurătoare, nu îi împușcă), Warren preferă să îi ucidă chiar el. Acest conflict e pus în scenă în mod neobișnuit sub forma unui mister care trebuie rezolvat, însă rezolvarea nu e specifică unui mystery obișnuit, ci conține elemente de horror. După ce își face dreptate, Daisy apare cu fața plină de sînge, semănînd cu un vampir. Violența de tip grand guignol prezentă aici e împletită cu comicul. Neavînd posibilitatea de a se exprima verbal din cauza opresiunii lui Ruth (fiind deci exact la polul opus față de Warren, care ține discursuri lungi și elocvente), atitudinea comică a lui Daisy e dată de expresivitatea mimicii și a gesturilor, care amintesc de filmul mut, și a unor replici puține, dar bine punctate, adresate lui Ruth. Împreună formează un cuplu comic. Una dintre scenele cele mai reprezentative este cea în care Ruth le vorbește amenințător celorlalți despre ce are de gînd să facă cu ea, iar ea maimuțărește prin gesturi ceea ce el descrie în cuvinte – spînzurarea. În contra ideii că felul în care e tratat personajul feminin e efectul unui misoginism al regizorului, s-ar putea spune că felul în care Tarantino  tratează scenele e tocmai în favoarea personajului – împiedică „obiectificarea“ sa de către o privire masculină.

Urmînd modelul de structurare a acţiunii prin coexistenţa contrariilor, Tarantino nu îşi lasă spectatorul să empatizeze pînă la capăt cu vreunul dintre personaje şi, contrar opiniei că filmele sale sînt demonstraţii de sadism, nu îl lasă să lîncezească prea mult nici în plăceri, nici în opusul acestora. Le opune în fiecare moment una celeilalte, relativizîndu-le şi distanţîndu-ne. O scenă cu împușcături opune detaliilor suferinței pastișarea unei scene de Matrix. Rîsul personajelor din momentele comice atrage cu sine violența, nelăsîndu-ne să rămînem imersați în comic. Muzica este discordantă, nu este concepută pentru a ne ajuta să simțim suferința victimelor. Însă dacă în filmele sale precedente efectul era creat mai mult prin montaj, aici provine şi din respectarea (în cea mai mare parte) a unităţii de spaţiu şi din coregrafierea personajelor în cameră, a punerii cuiva în umbră şi aducerii sale ulterioare  în centru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.