Rebel fără clauză

Publicat în Dilema Veche nr. 616 din 3-9 decembrie 2015
Rebel fără clauză jpeg

Bridge of Spies / Podul spionilor (SUA-India-Germania), de Steven Spielberg.

Filmele lui Steven Spielberg sînt de cele mai multe ori reconfortante, chiar dacă subiectul lor e incomod și dacă implicațiile lor politice, pentru oricine încearcă să le ghicească, depășesc treimea familie-profesie-Dumnezeu care îi e sfîntă conservatismului nord-american. Uneori, însă, prin momente autoreflexive, lasă loc de îndoială; filmul reconfortant ne amintește că e coerent pentru că e doar un film de ficțiune, chiar atunci cînd are tangențe cu realitatea istorică. Consensul etic care rămîne nechestionat – felul învingătorilor de a scrie istoria – e totuși arătat ca fiind opresiv și încărcat de tensiuni; bunul-simț arată brusc a rea-intenție, din partea cuiva care i se opune și din cauza asta nu e tolerat. În Bridge of Spies, avocatul James Donovan (Tom Hanks) stă în autobuz fără să deranjeze și totuși devine ținta privirilor furioase ale străinilor din jurul lui, care îl recunosc după fotografia din (toate) ziarele de dimineață. Ce anunță ziarele e că Donovan, care pînă de curînd era avocatul unei companii de asigurări, apără un spion sovietic capturat în Statele Unite și face tot ce poate pentru clientul său ca să-i asigure un proces cinstit, conform cu drepturile sale constituționale. Seriozitatea lui Donovan n-ar părea să fie un prilej pentru a­tîta ură, doar că, la sfîrșitul anilor ’50, în plin Război Rece și sub amenințarea unei explozii nucleare care ar da civilizația înapoi cu cîteva milenii, impresia americanilor de rînd despre comuniști era alimentată de orice mai puțin de mărinimie. Pasagerii din autobuz, judecătorul responsabil pentru acest proces care trebuia să fie de formă, familia lui Donovan – toți sînt  adepții aceleiași mentalități: regula conform căreia acuzatul e „nevinovat pînă la proba contrarie“ lasă loc de excepții procedurale pentru trădători. Donovan încearcă să-i convingă pe toți că, vinovat sau nu, Rudolf Abel (interpretat de Mark Rylance) îşi urmează cauza ca un soldat excepțional şi merită respectat pentru asta; conform avocatului, presupusul spion merită tratat cu aceeași umanitate la care speră americanii în cazul în care sînt prinşi spionii lor.

Scenariul pentru Bridge of Spies (scris de Matt Charman în colaborare cu Joel şi Ethan Coen) e plin de momente pe care Spielberg ştie cum să le construiască regizoral astfel încît personajele să capete tridimensionalitate, încît povestea să curgă lin și să mascheze elipsele – prin ceea ce se numeşte „efectul de sutură“ –, dînd cît se poate de puţin context. În prima secvență, Abel îşi face apariţia pictînd cu migală un autoportret: el e inexpresiv, portretul e inexpresiv și filmul nu ni l-a conturat pînă în acest punct prin nici un fel de expozițiune; la prima impresie, bărbatul e ca un test Rorschach și, într-o anumită măsură, așa va rămîne pînă la sfîrșitul filmului. Donovan, mai presus de intențiile omenoase, are un talent polemic amoral, calculat-avocățesc, pe care îl pune în slujba oricui e „omul lui“; deși devine treptat un războinic al gîndirii luminate, întreaga lui retorică e un calm „nu-ar-fi-mai-bine-să…“ pe care îl opune deciziilor grăbite și panicii generale. (Sigur că și acest understatement e o licență poetică, dacă ne amintim că fundalul e panica anticomunistă din Războiul Rece; criticul de la A.V. Club, Ignatiy Vishnevetsky, observă că Donovan „e distribuit aici ca o ilustrare a unei fundamentale bune-cuviințe afurisite care ar părea improbabilă dacă l-ar juca altcineva decît Tom Hanks“). În plus (și poate într-adevăr în plus – Spielberg exagerează adesea strecurînd mici defecte cînd caracterizează oameni măreți), avocatul trage de o răceală lungă care îl face să pară fragil, deși obține victorii nebănuite, ca negociator privat, în relațiile diplomatice cu două regimuri politice autoritare. Coloana vertebrală a filmului – care începe cu procesul lui Abel în Statele Unite și apoi urmărește, în cam același climat politic, pregătirile pentru un schimb internațional de prizonieri – e dată de relația avocat-client (sau de colaborarea, sau prietenia) dintre Donovan și Abel. Ca să vă lăsați convinși de film, care e mai sentimental decît pare în ocazionalele momente de complexitate, trebuie să acceptați că soarta lui Abel eclipsează întregul bloc sovietic și că ironiile comportamentului SUA față de cetățeni sînt un prilej de semi-comedie.

Dincolo de acești doi indivizi excepționali, intrigile politice sînt complet sublimate în limbajul cinema-ului popular: reconstruirea postbelică a lumii e doar un fundal monocrom în degradeu, cei doi poli fiind indiscutabil puterea democratică (adică americană, adică bună) și regimurile totalitare (adică non-americane, adică rele). Un agent CIA îl instruiește pe Donovan că există diferențe între agenda sovietică și cea est-berlineză și cam asta rămîne singura aluzie că există nuanţe. Donovan însuşi pare depăşit şi glumeşte că trebuie să‑şi numească ţările cu nume mai scurte (nu că RDG ar fi mai lung decît SUA).

Uneori, aceste imagini (fie şi apolitice) ale schimbării de regim sînt extrem de eficiente: de exemplu, cînd camera urmăreşte un băiat pe bicicletă şi panoramează de‑a lungul Zidului Berlinului, care tocmai se construieşte; de o parte şi de alta, vedem familii şi prieteni despărţiţi de noua frontieră. Ajungînd în Berlin într-un punct de demarcație între tabăra americană și cea sovietică, Donovan vede că rușii se păzesc cu lunetiști de el și oamenii lui, observînd abia apoi că au lunetiști la datorie și americanii. Însuşi Abel, ca ostatic al americanilor, e fără clasă şi ţară; avocatul speculează că s-ar fi născut în nordul Angliei, iar stoicismul său nu e încredere marxistă în istorie, cît stiff upper lip tipic britanic. Ambiguitatea care plana asupra lui Munich (2005) (care însă trata conflictul israelo-palestinian) nu mai e, însă, egalată în tratativele la nivel înalt din Bridge of Spies: din birocrat-rebel într-o situație concretă, Donovan devine un opozant iconic al istoriei, un om singur care stă în calea nepăsării, un fel de Schindler.

Irina Trocan e critic de film şi coordonează site-ul de cultură şi media Acoperişul de Sticlă.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.