Starea naţiunii

Publicat în Dilema Veche nr. 597 din 23-29 iulie 2015
Starea naţiunii jpeg

● P’tit Quinquin (Franţa, 2014), de Bruno Dumont.  

al lui Bruno Dumont e o producţie de televiziune difuzată anul trecut de Arte în patru episoade, după ce fusese prezentată la Festivalul de Film de la Cannes ca un lungmetraj de 200 de minute.

l-a declarat nu doar filmul „cel mai bun din 2014“, ci şi „cel mai comic din ultimii ani“ – acest din urmă superlativ fiind unul pentru care nu exista nici un sîmbure de precedent în receptarea filmelor anterioare ale lui Dumont. De la

la

1915, trecînd prin Twentynine Palms şi Flandres, acestea fuseseră asimilate unei tradiţii festivaliere care îmbină rarefierea stilistică solemnă (cadre lungi, picturale etc.) cu senzaţionalismul (acte sexuale nesimulate, actori neprofesionişti distribuiţi datorită unor date fizice apte să evoce diverse forme de „anormalitate“). Atunci cînd acestor filme li se atribuise ceva umor, fusese vorba de obicei de o atribuire maliţioasă şi de umor involuntar.

e în mod inconfundabil o comedie. Pe de altă parte, nu diferă radical de filmele precedente ale lui Dumont. Ca şi în

, e vorba despre un sat din Franţa „profundă“ unde se petrec o serie de crime – suficient de odioase încît să inspire invocări ale unui „Rău“ supranatural sau, dimpotrivă, ale bestialităţii speciei umane. Tot ca în

, poliţistul care investighează crimele poartă numele unui pictor (acolo Pharaon de Winter, aici Rogier van der Weyden), e jucat de un actor neprofesionist şi e excentric în purtări pînă la a putea fi suspectat de o dizabilitate sau alta. De asemenea, există un nivel la care

ca şi alte filme de Dumont, documentează solid o bucată de Franţă rurală (e vorba de regiunea Nord-Pas-de-Calais, de unde e originar regizorul) – fizionomiile şi accentele ţărăneşti, întinderile de ferme şi de plaje, rutina convieţuirii cu vaci şi porci. Schimbarea faţă de

e una de registru. Atunci cînd bucăţi dintr-un prim cadavru (de femeie albă) sînt găsite în corpul unei vaci, prima ipoteză a lui Van der Weyden este că au fost introduse acolo prin fundul vacii, iar contemplarea implicaţiilor acestui act, tot potrivit poliţistului, ne aduce în „însăşi inima răului“. Pe măsură ce cadavrele se vor înmulţi (începînd cu al amantului arab al primei victime), poliţistul va continua să spună lucruri de felul ăsta („Diavolul e printre noi“, „Iadul e aici“), în timp ce ipoteza lui se va modifica, abandonînd vaca hrănită pe fund cu bucăţi de om în favoarea unei vaci hrănite pe gură, după ce-a fost aleasă fiindcă suferea de boala vacii nebune, care o făcea carnivoră. Aşadar, abisalul macabru e şarjat pînă cînd debordează în absurd. Înmormîntarea primei victime e o afacere burlescă pe faţă: feţele bisericeşti sînt absurd de hlizit-luminoase, persoana însărcinată să le ţină microfonul li-l bălăngăne stîngaci pe la guri, iar organistul se crede la propriul concert. În biserică e prezent un bărbat cu o cagulă pe faţă, căruia nimeni nu-i acordă atenţie. De asemenea, e prezent un grup de femei cu rochii identice, pe care spectatorul nu e lăsat să le vadă bine – e tachinat cu întrezărirea lor, ca şi cu a purtătorului de cagulă. Dar

-iţa e o adolescentă care cîntă congregaţiei un cîntec în limba engleză, după toate aparenţele o creaţie proprie, pop-sentimentală şi, în împrejurările date, nepotrivit de sexualizată. (Întrebat despre

Dumont a negat că l-ar fi văzut, dar serialul lui Lynch se oferă ca un termen de comparaţie la îndemînă pentru asemenea apariţii.) Pînă la sfîrşitul filmului, cîntecul va fi reluat de trei ori – prima dată tot de fată, care candidează cu el la o emisiune-concurs, sperînd să ajungă la Paris, a doua oară de o gaşcă de copii, în batjocură, iar a treia oară de organist, pe post de recviem. Bărbatul care-şi ascunde faţa va reapărea şi el, de astă dată cu o cască de motociclist. Prezentate între timp ca un grup de majorete, femeile cu rochii identice vor reapărea, de pildă, în cadrul unei parade de 14 iulie, executînd giumbuşlucuri uşor suprarealiste. Asemenea recurenţe, repetiţii cu variaţiuni etc. generează un efect de imersiune treptată în misterioasele rutine ale acestei secţiuni din Franţa „profundă“. 

În stilul hiperbolic al casei,

l-a numit pe Bernard Pruvost – actorul neprofesionist care-l joacă pe poliţist – „cel mai mare comic care s-a văzut vreodată pe această planetă“. În orice caz, numeroasele ticuri, marote, gesturi definitorii şi idiosincrasii de vorbire din care e construit personajul se prezintă ca o fuziune foarte greu de realizat, dacă nu chiar unică, între (pe de-o parte) nişte ticuri şi idiosincrasii precis scenarizate şi (pe de altă parte) nişte ticuri şi idiosincrasii suspecte de a-i fi aparţinut actorului în viaţa lui reală înainte de a-i aparţine personajului. Cu o claie de păr şi o mustaţă ca ale lui Einstein, cu restul feţei o masă zvîcnindă de ticuri nervoase, cu tendinţa lui de a începe o frază şi de a o pierde într-o mormăială, Van der Weyden tachinează publicul cu invitaţia de a alege între două posibilităţi: aceea că aparenta lui debilitate ascunde o temelie solidă de competenţă profesională (cazul inspectorului Columbo) şi aceea că ea nu ascunde, de fapt, decît o debilitate încă şi mai mare (cazul inspectorului Clouseau). Van der Weyden nu e singurul personaj care investighează crimele din sat; mai e şi băieţelul de 10 ani a cărui poreclă dă titlul filmului. Acest duo de detectivi rivali are momentele lui dulci: de pildă, bărbatul cu părul alb se pune la mintea băieţelului, scoţînd chiar pistolul la el, pe cînd băieţelul e serios ca un om mare în declaraţiile de dragoste pe care le schimbă cu o fetiţă de vîrsta lui. Dar asemenea drăgălăşenii sînt decisiv contracarate prin dezvăluirea că nici bărbatul, nici băieţelul n-au scăpat neatinşi de rasismul antiafrican şi antiarab pe care filmul le prezintă ca fiind endemice în comunitate (şi letale – e posibil ca însuşi ucigaşul în serie să acţioneze motivat de rasism). Cîtuşi de puţin cantonat în drăgălăşenie, filmul e, din contra, poziţionat mereu „pe muchie“ – inclusiv pe muchia unui folclor constînd din bancuri cu ţărani înapoiaţi mintal. Deşi cele două-trei figuri urbane (un procuror, o jurnalistă) incluse în fresca lui rurală sînt tot caricaturi, Dumont nu e tocmai blindat împotriva unor acuzaţii de exploatare-exhibare a actorilor săi neprofesionişti pe post de faună rustică grotescă. Dar fresca e cu siguranţă mult mai ambiţioasă de-atît, ea cuprinzînd laolaltă fenomene contemporane (americanizarea, împotrivirea rasistă la imigraţia musulmană), urme ale unei istorii mai vechi (14 iulie, al Doilea Război Mondial) şi aspecte primitiv-arhaice, toate combinate într-o interogaţie piezişă a „francităţii“, a ce mai înseamnă ea în 2014. Este nu doar cel mai accesibil, dar şi cel mai plin film al lui Dumont.  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.