Interpreta de muzică clasică cu cele mai multe discuri vîndute în prezent: aceasta este mezzosoprana italiană Cecilia Bartoli – un adevărat fenomen vocal şi intelectual; pentru că, desigur, casa de discuri cu care colaborează, Decca, are un marketing exemplar, dar mai mult decît atît, Cecilia Bartoli însăşi este o artistă ieşită din tipare, surprinzătoare pe fiecare dintre albumele pe care le înregistrează.

Nu întîmplător am numit-o pe Cecilia Bartoli un fenomen vocal şi intelectual; un fenomen vocal, pentru că atît de rar se nasc mezzosoprane cu agilitatea, versatilitatea, frumuseţea glasului ei; un fenomen intelectual, pentru că Cecilia Bartoli este cu adevărat un soi de arheolog muzical: mai toate discurile ei cuprind lucrări scrise în secolele trecute, înregistrate în premieră mondială, pentru că au fost descoperite în vechi arhive de Cecilia Bartoli.

Un album al premierelor…

Acesta este şi cazul albumului St. Petersburg, programat pentru lansarea internaţională în 13 octombrie 2014. 11 arii înregistrate în premieră mondială de Cecilia Bartoli, ansamblul I Barrochisti, dirijor Diego Fasolis; 11 arii descoperite de Cecilia Bartoli în arhiva Teatrului Mariinski din St. Petersburg, pe care nu le-a mai cîntat nimeni în ultimii 200 de ani. Arii scrise de Francesco Araia, Hermann Raupach, Domenico Dall’Oglio, Vincenzo Manfredini şi Domenico Cimarosa, compozitori angajaţi pe parcursul secolului al XVIII-lea de trei dintre cele mai importante ţarine ale Rusiei: Ana, Elisabeta şi Ecaterina cea Mare.

Discul este unul special, din mai multe motive – unul dintre ele e faptul că Cecilia Bartoli cîntă pentru prima dată în limba rusă – este vorba despre momente din opera Altsesta de Hermann Raupach, un compozitor german care a trăit între 1728 şi 1788. Din 1755, Hermann Raupach a fost muzician al curţii din Sankt Petersburg, iar Altsesta este a doua operă scrisă în limba rusă. Prima i-a aparţinut lui Francesco Araia.

Desigur, e de înţeles atitudinea conducătorilor Rusiei de a avea la curte muzicieni care să compună lucrări de calitate, în spiritul a ceea ce se scria în acelaşi timp la curţile din Vestul Europei; ariile de pe albumul St. Petersburg sînt exemplare extrem de reuşite ale unei muzici în stil baroc, cu ethosul şi virtuozitatea specifice; însă, mai mult, aşa cum remarcă chiar şi Cecilia Bartoli într-un interviu acordat AFP, aceste arii au şi un spirit aparte, punînd mai curînd accentul pe sentiment decît pe virtuozitate – pentru că, nu-i aşa, sufletul rus este plin de patos şi oscilează atît de rapid între stări antagonice.

…în stil mare

Cecilia Bartoli face totul în stil mare: lansarea pentru presă a albumului St. Petersburg a fost gîndită în acelaşi spirit – un concert susţinut pe 6 octombrie 2014 în Galeria Oglinzilor din Palatul Versailles. Sigur, un concert la Palatul Ermitage ar fi fost poate mai potrivit, însă în actualul context internaţional, somptuosul Versailles a fost o alegere mai bună.

Am ascultat cu încîntare acest nou album al Ceciliei Bartoli. Mi-au plăcut selecţia repertorială, vocea, care sună absolut extraordinar pentru o cîntăreaţă ce se apropie de 50 de ani, ansamblul care o acompaniază, suplu, compact şi cu o evidentă ştiinţă a interpretării muzicii baroce. Este clar o mare reuşită, de care sper să vă bucuraţi şi dumneavoastră.

Puteţi asculta albumul St. Petersburg duminică, 19 octombrie, de la 13,05, la Radio România Muzical. Albumul este inclus şi în campania „Votează discul de muzică clasică al anului 2014“, derulată la www.romania-muzical.ro, unde puteţi asculta şi reasculta toate albumele intrate în competiţia care va desemna pe baza votului publicului discul de muzică clasică al anului 2014.

Cristina Comandaşu este critic muzical.