Morții și viii, boala și vaccinul – o scrisoare personală

Publicat în Dilema Veche nr. 872 din 23 decembrie 2020 - 6 ianuarie 2021
De la Bacalaureat la dreptul moral jpeg

Dragul meu / Draga mea, te enervează tot mai mult oamenii ăștia care susțin prostii? Îi vezi cît sînt de manipulați și de proști și nu-i mai suporți? Ei bine, ce simți este doar un nou episod al bolii grave, colective, de care suferă lumea întreagă. Nu e vorba despre COVID-19, deși, într-un fel, și despre această boală e vorba.

În cazul acesta, singura recomandare este să încerci să-ți ții opiniile în frîu. Să nu te lași dus(ă) acolo unde nervii te pot duce, în radicalism și exagerare. Chiar dacă e inconfortabil și obositor, chiar dacă ai senzația că e degeaba și că duci apă cu ciubărul spart, cel mai sănătos lucru pe care-l poți face în aceste vremuri „ieșite din țîțîni” e să te opui cît poți exagerării și radicalizării. Dacă nu-i poți opri pe alții „să cază la extremitate” (Farfuridi), măcar ține-te pe tine, să nu te ia valul smintelii! Oamenii se radicalizează fie din furie, fie de frică. Or, furia și frica sînt bulevarde cu sens unic spre infern...

De cînd a început pandemia de COVID-19, s-a structurat o falangă a oamenilor speriați, care aveau oricum un aplomb activist în ei – asta ține de vremuri – și care s-au repezit la soluția extremă (lockdown) pe care au susținut-o cu ardoare extremă. Vreme de luni de zile am încercat să le explic că o soluție de tip lockdown nu e înțeleaptă și, în final, nu ajută. Boala nu pleacă dacă ne închidem în case cu poliția la ușă. Vom muri de altele, ferindu-ne de SARS-CoV-2. Pentru că orice exagerare naște exagerarea de semn contrar, falanga fanaticilor lockdown s-a văzut repede față-n față cu falanga negaționiștilor. La început, că nu există virusul, apoi, cînd era totuși clar că există, că e o răceală, o conspirație să ne cipeze, să ne modifice codul genetic, să ne omoare sau, în variantă blîndă, să ne ia banii. Eu cred că exagerările sînt permise doar în literatură și-n amor; dar și acolo sînt acceptabile dacă vin de la oameni cu talent. Altfel, tot agasante sînt.

Acum, a venit vaccinul. Ca orice vaccin, ca orice tratament medical, are o anumită rată de eșec. Face bine în peste 95% din cazuri și are efecte adverse în maximum 5%. Vă amintiți statisticile COVID-19? Dintre cei infectați cu SARS-CoV-2 (cei știuți oficial, firește, pentru că suma asimptomaticilor și simptomaticilor care se tratează singuri, acasă, fără să anunțe autoritățile sanitare nu o va ști nimeni, niciodată), tot cam 5% ajung să dezvolte forme grave și, statistica mondială ne-o spune, 2,2% în medie mor. Așadar: boala afectează grav o mică parte dintre cei pe care-i atinge, iar vaccinul afectează grav o mică parte dintre cei cărora le este administrat. Și virusul, și vaccinul se comportă firesc, natural, așa cum trebuie să se poarte. Dar ia privește oamenii! Vrei o mai bună dovadă că lumea e cu fundu-n sus? Observă: exact cei care socoteau COVID-19 o bagatelă pe motiv că face victime puține sînt isterizați de pericolul vaccinului care face victime puține și exact cei care cereau măsuri extreme, alarmați la culme de existența puținelor victime ale bolii, sînt acum cu totul nepăsători la puținele victime ale vaccinului și sînt dispuși să treacă peste ele. Adică cei care aveau statistica drept argument în construirea atitudinii față de boală, într-un sens sau celălalt, nu mai dau doi bani pe statistică atunci cînd e vorba despre atitudinea în fața vaccinului. De-aia zic, virusul și vaccinul se comportă normal, oamenii, însă...

Merită, totuși, să te gîndești cum de sîntem cuprinși de această sminteală generală, cum de cea mai ilogică atitudine trece în ochii oamenilor drept perfect logică. Părerea mea este că am pierdut cu totul înțelegerea lipsită de exagerare psihologică a morții. Despărțiți de credința în Dumnezeu, dar atașați ideii că viața este supremă (idee creștină, ca să fie clar!), ne-am rătăcit cu totul și acum orbecăim în confuzii interioare. Să mă explic: credinciosul creștin știe că, după Hristos, moartea nu învinge viața. Ba chiar că moartea nu este opusul vieții. Lipsit de credință, dar rămas cu ideea supremației vieții, oamenii zilei noastre cred că moartea este negarea vieții, opusul ei. Credinciosul are grijă de viață (a lui și a altora) pentru că e un dar de la Dumnezeu, un privilegiu, o șansă de a atinge mîntuirea; omul zilei are grijă de viață (a lui și a altora) ca să nu cumva să moară. De aici pleacă toată nebunia pe care o vezi. Spaima de moarte cuplată cu valoarea vieții ruptă din cadrul ei religios produce aceste contradicții: într-un caz – de pildă, COVID-19 –, e foarte grav dacă moare unul din 1.000 și ceilalți 999 trebuie supuși unor restricții dure, dar același om, în altă situație – de pildă, în cazul vaccinului anti-COVID-19 –, îți va spune că pentru protejarea a 999 nu-i motiv de îngrijorare dacă moare cîte unul. Și invers! Subliniez imediat, și invers! Ca să înțelegi ce se întîmplă trebuie să vezi că extremele cad exact, uimitor de exact, în aceeași greșeală. Sigur, comic e că fiecare îi reproșează celeilalte greșeala, fără să vadă că e în aceeași situație. Dar asta e boală omenească veche, bănuiesc că știi deja.

Altfel, eu însumi năucit de ceea ce văd, aud, trăiesc, de spaimele și exasperările mele, dar și îmbătat de propriile-mi iluzii și speranțe, așa cum cred că lockdown-ul e o prostie sinucigașă, cred că vaccinul e salvator și trebuie administrat pe scară largă cît mai repede. Pînă la urmă, marea încercare a acestui coronavirus nu a fost pulmonară sau, în vreun fel, organică, ci mentală și sufletească. Despre asta ar trebui să vorbim mai mult.

Al tău, Sever Voinescu

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.