Anul teatral 2013

Publicat în Dilema Veche nr. 518 din 16-22 ianuarie 2014
Anul teatral 2013 jpeg

Ce rămîne? Ce rămîne din sutele de spectacole produse anul trecut în România? Trei critici de teatru răspund la două întrebări: 1. Care a fost cel mai bun spectacol? 2. Care a fost cea mai mare dezamăgire?

● Oltiţa CÂNTEC

Să zic Pescăruşul lui Kordonski? Sau Solitaritatea Gianinei Cărbunariu? Grea decizie! E început de an, să fim optimişti şi încrezători, ca să avem puterea de a rezista încă zece luni teatrale, aşa încît la categoria Cel mai bun spectacol al lui 2013, o să optez ex aequo: O… ladă de Alexandru Dabija şi Zic Zac de Andreea Gavriliu. O… ladă – pentru că e continuarea spectaculoasă a unui proiect regizoral unic la noi, urmărit cu program, acela al lui Alexandru Dabija, de a revizita şi reciti scenic, pentru cei mari, poveştile pentru cei mici ale lui Ion Creangă. Proiect care ne-a mai oferit OO!, Absolut! şi Capra cu trei iezi, studiu gastronomic. Pentru că imaginaţia regizorală dezvoltă fără să altereze, ba dimpotrivă, îmbogăţind straturile narative şi semantice din scrierile humuleşteanului. Pentru că spectacolul a fost realizat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, în condiţii vitrege, compensate de dorinţa trupei de a lucra – o trupă admirabilă, pribegind în oraş prin săli de festivităţi şi cantine. Pentru cei care nu ştiu, restaurarea clădirii de către autorităţile locale a fost dezastruoasă, însemnînd inadecvarea totală a edificiului la procesul teatral: acustica e sub standarde, sala nu are scaune, cabinele actorilor sînt inutilizabile, printre altele.

Zic Zac – pentru că demonstrează cu argumente solide existenţa unei generaţii emergente, a potenţialului creativ pentru teatrul de mîine. Pentru că spectacolul debordează de ludic, inventivitate şi poftă de joc, contaminînd privitorii cu energie.

Şi, la secţiunea Cel mai dezamăgitor spectacol, lista mea e lunguţă, dar aici m-am decis asupra unui singur titlu: Matrimoniale de Lia Bugnar. De mult nu am mai ascultat un text atît de prost scris, cu atîtea reflexe subculturale, de soap movie ieftin, încropit pe genunchi. Cu o regie inexistentă şi o distribuţie care a jucat mozaicat, fiecare interpret părînd din alt spectacol. Cel mai îngrijorător, însă, a fost faptul că o parte a publicului a gustat „oferta“, simţindu-se ca acasă, în faţa micului ecran, la telenovele! Întrebată, într-un interviu pe tema Matrimoniale, cum a luat naştere subiectul, Lia Bugnar a răspuns: „Din nimic…“ Perfect adevărat!

● Oana STOICA

Revelaţia anului a fost pentru mine Parallel, un performance despre identitatea de gen şi clişeele prejudecăţii, realizat de Ferenc Sinko (conceptul impecabil şi regia), Leta Popescu (regia), Lucia Mărneanu şi Kata Bodoki-Halmen (performere). Confruntarea cu sine şi cu opiniile celorlalţi a două lesbiene se produce prin transformarea torturantă în imaginea-clişeu pe care o are societatea despre ele. Parallel este afirmarea cinic-emoţionantă a unei identităţi negate.

Tipografic majuscul, spectacolul Gianinei Cărbunariu, are două atuuri. Unul este dezvoltarea inteligentă a performării istoriei recente, încercînd reconstrucţia unui posibil mental colectiv. Textele adolescentului care avea curajul să afirme, în plină dictatură comunistă, ceea ce alţii nici nu îndrăzneau să gîndească, proiectate pe trupurile oamenilor care încearcă în zadar să le înlăture va rămîne una dintre cele mai puternice imagini din acest an. Celălalt atu este fericita contextualizare a spectacolului, căci personajul central se aseamănă cu prototipul protestatarului actual, denumit generic „hipster“. Teatrul şi viaţa se potenţează reciproc.

Mare succes meritat are Zic Zac, lucrarea de disertaţie în coregrafie a Andreei Gavriliu („rezemată de Ştefan Lupu“), spectacol care revine la mişcare într-o perioadă în care lucrurile cu sens din sfera dansului contemporan provin din nondans.

Ar fi de remarcat traseul artistic al lui Eugen Jebeleanu, regizor cameleonic, a cărui atitudine socială este simbiotic legată de poezia urbană, dar şi programul de poveşti româneşti al lui Alexandru Dabija, cu spectacole pe cît de deştepte, pe atît de savuroase (anul trecut două – O... ladă la Piatra Neamţ, şi Sînziana şi Pepelea la Cluj).

Radu Afrim a avut o reuşită managerială ca director al Galei „Hop“, transformînd un concurs fără miză într-unul dintre evenimentele notabile ale anului, prin reinventarea competiţiei şi prin excelentul spectacol produs în trei zile, împreună cu Vlaicu Golcea, Hai iu iu nu Hey you you, alt exemplu de succes de public.

Unteatru s-a impus puternic prin calitatea spectacolelor şi coerenţa repertorială.

Se remarcă începutul unui transfer al teatrului social spre scenele oficiale: cele două spectacole ale Gianinei Cărbunariu – Solitaritate la Sibiu şi Tipografic majuscul la Odeon – sau instalaţia performativă a lui Bogdan Georgescu, Punct triplu, la Tîrgu Mureş.

Dintre cele rele, predominarea esteticilor învechite şi rotaţia aceloraşi regizori la teatrele de stat (ceea ce duce la nonidentitatea instituţiilor şi la uniformizarea ofertei culturale) standardizează dominaţia unui teatru conservator şi confirmă comoditatea, artistică şi managerială deopotrivă.

● Mircea MORARIU

Americanii au o zicere extrem de înţeleaptă: „Nimic nu e gata pînă nu e gata.“ De adevărul ei m-am convins încă o dată către finalul lui 2013. Cînd îmi spuneam, tot mai îngrijorat, că anul 2013 are cîteva – chiar nu puţine – spectacole bune, dar nu are un mare spectacol, acesta s-a produs. Se numeşte Victor sau copiii la putere, e pus în scenă de Silviu Purcărete la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, pe extrem de dificila partitură a lui Roger Vitrac, şi înseamnă o extraordinară lecţie de actorie. E nu doar o mare performanţă a teatrului, a interpreţilor, ci şi cea mai semnificativă realizare a lui Silviu Purcărete din ultimii ani.

Altminteri, dintre producţiile lui 2013 aş mai menţiona Tipografic majuscul de la Odeon (scris şi montat de Gianina Cărbunariu), Zic Zac de la UNATC (un spectacol de Andreea Gavriliu şi Ştefan Lupu), Şcoala nevestelor de la Teatrul Naţional din Tîrgu Mureş (regia: Cristi Juncu), Pescăruşul de la Teatrul German din Timişoara (regia: Yuri Kordonski), Ce nemaipomenită aiureală de la Naţionalul clujean (regia: Silviu Purcărete), Revizorul de la TNB (montat de Felix Alexa), Domnul Swedenborg vrea să viseze de la Naţionalul ieşean (regia: Mihai Măniuţiu), Mozart steps de la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu (conceput de Gigi Căciuleanu). Toate obligatoriu de văzut. Toate oferind bucurii garantate.

Am identificat fără probleme cel mai prost spectacol din 2013. Poate şi fiindcă se află foarte aproape de mine. Se cheamă Opt femei şi a fost montat de Radu Nichifor la Teatrul „Regina Maria“ din Oradea. Un spectacol nu doar prost, nu numai de neprivit, ci şi perfect inutil.

● Iulia POPOVICI

Pentru mine, cel mai bun spectacol al anului – şi al autoarei înseşi, de la Stop the Tempo şi Mă cheamă Isbjorg. Sînt o leoaică încoace – a fost Tipografic Majuscul al Gianinei Cărbunariu, o producţie Teatrul Odeon/dramAcum/Festivalul Divadelná Nitra. Pot recunoaşte că Gianina Cărbunariu intră în competiţie cu ea însăşi (şi Solitaritate, de la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ e foarte bun), însă Tipografic… e o montare remarcabilă a unui „scenariu“ bazat exclusiv pe materiale dintr-un dosar de urmărire al Securităţii, marcînd cristalizarea, mult aşteptată, a limbajului de reprezentare a perioadei comuniste. Pur şi simplu, Gianina Cărbunariu schimbă radical clasica mecanică reprezentaţională dominată, timp de două decenii, de abordarea „anticomunistă“, comentînd aproape brechtian alunecarea trecutului în prezent. Îţi dă senzaţia că, în sfîrşit, am aflat cum putem vorbi, în teatru, despre un trecut mult prea manipulat ideologic. Iar echipa de actori este de-a dreptul excepţională, jucînd într-un stil emoţional detaşat şi utilizîndu-şi propria corporalitate într-un registru metaforic.

Nu pot „desemna“ nici o producţie drept cea mai proastă pentru că nici unul dintre spectacolele pe care le-am văzut nu iese în evidenţă la acest capitol – am văzut doar spectacole mediocre, „greşite“ (iar aici pot da cel mai strălucitor exemplu: opţiunile de distribuţie din Un tramvai numit dorinţă de la Odeonul bucureştean, care, pur şi simplu, deturnează textul lui Tennessee Williams) sau, să le spun, neîmplinite, însă în care neîmplinirile sînt efectul unor abordări tematice ori estetice noi. Cele mai multe spectacole, dintre cele pe care le-am văzut, sînt nici aşa, nici aşa. Cînd nici ratările nu mai sînt spectaculoase, atunci se cheamă că avem o problemă…

(Avertisment: din motive complexe, legate de festivaluri şi proiecte internaţionale, am fost departe de a vedea, în 2013, întreaga ofertă teatrală românească pe care s-o numesc „semnificativă“.)

anchetă realizată de Matei MARTIN

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.