Biertan Horror Picture Show

Publicat în Dilema Veche nr. 498 din 29 august - 4 septembrie 2013
Biertan Horror Picture Show jpeg

Mor după filmele horror. Şi cum, de ani de zile, încerc să urmăresc la TIFF cît mai multe scurtmetraje din secţiunea „Shadows“, n-o să-mi iert prea curînd faptul că am lipsit anul trecut chiar de la prima ediţie a Festivalului de Film Horror & Fantastic „Lună Plină“ de la Biertan, 14-18 august (lunaplinafestival.ro). Anul acesta, însă, m-am dus hotărît să-mi spăl păcatul şi să văd cît mai multe filme în cele cinci zile de festival. Şi le-am văzut pe toate, doar o parte din scurtmetraje mi-au scăpat. Prin urmare, deşi nu sînt un specialist în filme, măcar puteţi avea încredere în mine că, în cele ce urmează, vă puteţi face o idee despre ce-aţi ratat.

Dacă „Lună plină“ e fratele mai mic al TIFF-ului, am putea spune şi că Biertanul, deşi nu e cetate, ci doar un sat cu o biserică fortificată, este un fel de Sighişoară (mult) mai mică. Cu toate că azi nu prea mai găseşti germani în sat, Biertanul se numără printre primele aşezări germane din Transilvania, fiind atestat încă din 1283. Biserica evanghelică fortificată este protejată de UNESCO, iar cea mai veche casă din afara fortificaţiilor bisericii datează din anul 1572. Simbolul aşezării este Donarium-ul, o inscripţie latină votivă din bronz („Eu, Zenovius, am oferit acest dar“), datată din secolul al IV-lea şi descoperită în preajma Biertanului în 1775, unul dintre artefactele fundamentale ca dovadă a continuităţii în spaţiul actual al Transilvaniei a dacilor creştini şi latinizaţi de după retragerea aureliană din 271. Într-un asemenea cadru marcat de medievalitate, un festival de filme horror apare drept foarte firesc.

Ziua, proiecţiile au avut loc în două săli ale căminului cultural: Sala Karloff (fostul cinematograf al satului, renovat anul trecut de echipa festivalului) şi Studioul Ion Hobana; iar seara, în aer liber, în Grădina Méliès (o grădină de unde se vede, în spatele ecranului, silueta luminată a bisericii fortificate), şi la Cinema Vertigo, curtea interioară a şcolii cu clasele I-IV, la doi paşi de terenul de fotbal unde s-a amenajat campingul (în cea mai plină zi a festivalui, am numărat nu mai puţin de 82 de corturi).

Înainte să ajung la filme, să trec în revistă manifestările adiacente: un workshop de efecte speciale pentru copii, un concert cu cvartetul Einuiea, un show cu foc al grupului sibian Crispus, o expoziţie de măşti precreştine, realizate de meşterul Vasile Şuşca, o terasă de lectură SF, concursuri de cultură horror generală şi de sculptat orori în pepeni, degustări la tîrgul cu produse tradiţionale bio (dulceţuri, plăcinte, brînzeturi, pălinci) şi party-uri after midnight La Ţăruş, terasa/barul nonstop al campingului, cu mai mulţi DJ, printre care şi germanul Candie Hank, al cărui mix de electro minimal, raw acid, cartoon rap, sound art, futuristic 8bit şi alte beat-uri epileptice îl recomandă pentru un party cu zombi hipsteri.  

Anul acesta, competiţia de lungmetraj (rezervată, ca şi la TIFF, regizorilor la început de drum) a numărat şapte filme, în selecţia lui Andrei Creţulescu. Cel mai slab (scris, filmat, jucat), asta în ciuda subiectului cu potenţial simbolic, mi s-a părut Cannon Fodder (r. Ethan Gafny): un comando evreiesc, trimis în teritoriile arabe pentru a răpi un cap terorist, se confruntă cu grupări izolate de zombi palestinieni; astfel, conflictul din Orientul Mijlociu este redus la o confruntare haotică de posedaţi care-şi sug sîngele reciproc – ceea ce nu-i deloc departe de adevăr. Cu accent stilistic pe atmosfera insulară pustiită, dar mult prea discret pentru subiect, Come Out and Play (r. Makinov), un remake după mexicanul Who Can Kill a Child? (r. Narciso Ibánez Serrador, 1976), cu un scenariu după romanul lui Juan José Plans (un fel de Golding meets Buzzati, cel din „Vînători de bătrîni“), este escapada pe o insulă mexicană a unui cuplu de americani (ea e gravidă) unde n-a mai rămas suflet de adult. În germanul Forgotten (r. Alex Schmidt), un thriller faux-paranormal cu ceva locuri comune, sejurul a două foste prietene – întoarse pe insula unde şi-au petrecut vacanţele copilăriei – se transformă într-o confruntare psihologică pe mormîntul amnezic al unei crime infantile. Safety Not Guaranteed (r. Colin Trevorrow), premiat pentru scenariu la Sundance & Independent Spirit, avîndu-i în rolurile principale pe adorabila Aubrey Plaza şi pe indie-rocker-actorul Mark Duplass (The League, The Puffy Chair, Your Sister’s Sister), este un sci-fi romance („Back to the Future meets Juno“) în care un jurnalist şi doi interns se pornesc să scrie un material despre un tip ciudat care caută tovarăş pentru o incertă călătorie în timp. La final, cu cei mai mulţi ţăruşi înfipţi în afiş, filmul a şi luat premiul publicului „Lună Plină“.

Însă favoritele mele au următoarele trei: Berberian Sound Studio (r. Peter Strickland), cu un sound designer britanic, ajuns pe nepregătite într-un studio italian pentru mixajul unui giallo cu vrăjitoare torturate, este un film mai mult de atmosferă şi sugestie fonică – sunetul este agentul horror al acestui thriller claustrofobic de studio, în care nu apare nici măcar o singură imagine sîngeroasă. În irlandezul Citadel (r. Ciaran Foy), cel mai hardcore din competiţie, un tînăr recent văduv şi agorafob, însoţit de un preot şi un copil orb, încearcă să-şi salveze fetiţa în vîrstă de cîteva luni, sechestrată în subsolul unui bloc dezafectat de la periferie şi populat cu copii posedaţi (unde se confirmă, din nou, trendul copiilor diabolici). Filmul a primit o menţiune specială din partea juriului – alcătuit din regizoarea lituaniancă Kristina Buozyte; regizorul, producătorul şi coordonatorul oficial al site-ului melies.org, suedezul Christian Hallmann, şi producătorul sloven Tomaz Horvat, director artistic şi fondator al Festivalui de Film Grossman –, Premiul „Lună plină“ fiind cîştigat de excelentul The Rambler (r. Calvin Reeder), un road trip movie straniu, frumos şi inteligent, gen Quentin Dupieux meets Lynch & Jarmush, în care un pseudo-cowboy proaspăt eliberat din închisoare (jucat memorabil de către Dermot Mulroney) traversează Oregon-ul şi propriul subconştient, în drum spre casă.

Dintre cele zece scurtmetraje din competiţie (selecţia, inclusiv la secţiunile „Fantastic Best of“ Belgia şi Spania, i-a aparţinut lui Cristi Mărculescu) a cîştigat, prin votul publicului, britanicul Sleepworking (r. Gavin Williams), o distopie sci-fi în care un cip implantat în creier îi ajută pe oameni să lucreze şi în somn.



Anul acesta a existat o secţiune nouă, „Tenebre“, unde au rulat, în premieră, cele mai bune producţii de gen din ultimul an: thrillerul spaniol El Cuerpo (r. Oriol Paulo); omnibusul, în genul analogic found footage, cu fantome, zombi, extratereştri şi secte satanice V/H/S-2; retro-rock-gothic-ul cu vrăjitoare lesbiene The Lords of Salem (r. Rob Zombie); comedia cu alieni marini vs irlandezi alcoolici Grabbers (r. Jon Wright); destinul unei familii de creştini americani de rit canibalic din We Are What We Are (r. Jim Mickle), şi acesta tot un remake după un original mexican; clovni înviaţi & însetaţi de sînge în Stitches (r. Conor McMahon); horror-ul ecologic, în genul mixed digital found footage, cu invazia unor izopode mutante într-un orăşel american, chiar de 4 iulie: The Bay (r. Barry Levinson) şi neuroniric-love-story-ul sci-fi (parcă cu prea multe influenţe/omagii aduse unor Tarkovski, Kubrick sau Gondry) Aurora/Vanishing Waves (r. Kristina Buozyte):

Pe lîngă acestea, au mai fost mini-retrospectiva din seria „American Masters“, de Brian De Palma (cu clasicele The Fury şi Blow Out, plus recentul thriller erotic corporatist Passion); proiecţia specială cu E.T. în versiunea originală şi restaurată digital, şi aniversarea Fantomas de Louis Feuillade, la 100 de ani de la premieră (cu acompaniament live Einuiea); maratonul în aer liber intitulat „Zombie’s Night Out“ (cu clasicul american Return of the Living Dead – r. Dan O’Bannon, parodia suburbană londoneză Shaun of the Dead – r. Edgar Wright şi comedia geronto-zombă Cockneys vs Zombies – r. Matthias Hoene) şi, bineînţeles, deja tradiţionalul screening interactiv cu muzicalul cultissim şaptezecist The Rocky Horror Picture Show (r. Jim Sharman), căci, vorba cîntecului, cei mai drăguţi travestiţi vin din Transilvania Transsexuală. La final, ţin să remarc subtitrările neaoşe ale lui Cătălin Mesaru, al cărui blog de filme, cinenematoblog.com, îl şi recomand cu această ocazie. La final, vă las cu dr. Frank-N-Furter:

Foto: lunaplinafestival.ro

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.