Cu accent englezesc

Publicat în Dilema Veche nr. 535 din 15-21 mai 2014
Cu accent englezesc jpeg

Mă hotărîsem brusc, din şaua bicicletei închiriate de la pensiunea olandezului unde eram cazaţi, să nu mai parcurg în ziua aceea cei cîţiva kilometri care despart centrul oraşului Siem Reap de complexul de temple de la Angkor, ci să fac la dreapta, peste podeţul destul de instabil ţinut deasupra rîului care dădea şi numele oraşului, şi pe care-l ochisem cu o zi mai devreme.

Nici măcar cînd cauciucul uzat a început să scîrţîie a picaj, peste lemnele deloc stabile, nu am regretat decizia de a sacrifica o zi din biletul de patru zile pe care îl aveam pentru complexul cambodgian. Văzusem o parte din misterioasele temple, bifasem deja apusul instagramic de soare, recomandat de pliante (la răsărit nu aveam să mai ajung deloc). Nu găsisem încă vremea, nici solitudinea să descopăr locul altfel decît din fuga unor imagini de turist onest. (Aveam să mă pierd, tipic pentru aiurismul meu, prin labirintul unui templu, la ora închiderii, abia o zi mai tîrziu, o experienţă ale cărei spaime şi irealisme încă nu le-am interiorizat cu totul, şi care merită, cu certitudine terapeutică, povestită). În plus, mă şi certasem cu S. – deja cu o oră în faţa mea, spre temple – şi cu toată vastitatea complexului, în sine un oraş, era genul de situaţie în care spaţiul, oricît de nou, de mare ori de exotic ar fi fost, pur şi simplu nu ne-ar fi cuprins pe amîndoi. Ca să fie totul lin, o ceartă în vacanţă cere un spaţiu de amortizare mult mai mare decît ambientul familiar.

Angkor Wat, cu dantelăria extraterestră în piatră şi cu arborii săi contorsionaţi peste toate, asigură (cu tot cu efectul Lara Croft adus de Angelina) cam tot PIB-ul ţării. Guvernul cambodgian a avut grijă – şi timpul interior, după sîngeroasa dictatură a khmerilor roşii – să deseneze din oraş şi pînă acolo o geografie îngrjită, cu un traseu turistic domol, care nu ţi-ar zdruncina nicicum susceptibilităţile, ba chiar îţi îngăduie, tacit şi generos, nevoia de exotism: palmieri dotaţi cu briză idilică, arhitectură indochineză-neocolonială neted renovată, hoteluri şi galerii de artă moderniste, ricşe pline ochi cu coreeni şi japonezi la pensie, drum cu bicicleta printre călugări care-şi strigă desculţi binecuvîntările prin magazinele locale, vînzători ambulanţi, cete impredictibile de maimuţe, la marginea pădurilor care jalonează drumul din oraş la temple, elefanţi de protocol fotografic, sacagii (instituţie foarte profitabilă a locului), gură-cască, zîmbitori.

Pe pod încă – şi atent să nu alunec, cu privirea fixată gheară pe lemnul alunecos –, observ cum, în stînga, agăţată mai convingător de pod decît bicicleta mea, se lasă o plasă metalică ce taie efectiv rîul în două. Mă opresc şi abia acum îi văd în dreapta mea pe cei doi muncitori, echipaţi regulamentar, cu uniforme albastre şi aşezaţi comod într-o barcă, cum curăţă metodic rîul de fiecare firimitură de gunoi urban. De partea cealaltă a plasei, ape statice adună, în perfectă aglomerare, toată mizeria lumii, la picioarele de lemn ale unor foarte sărăcioase lacustre, ascunse de privirea turistului de un cot de mal şi cîţiva copaci. O fată, cu spate lat şi gol, îşi piaptănă părul lung înspre apă, lîngă un veceu cu vidare la rîul de sub picioarele noastre, iar la o altă casă, o casnică spală nişte ligheane de plastic. În ceea ce pare un birt înjghebat din tablă ruginită, sfîrîie un grătar, iar lîngă apă patronul curăţă nişte legume. Mă uit cum plasa filtrează delicat apa de pungi de plastic şi o duce spre barca metodicilor curăţători, iar de acolo, mai departe spre malurile cu parfum ale centrului. Ezit, totuşi, să trec de cealaltă parte a rîului. Uneori, am învăţat asta mai ales în Asia, e bine să stai locului, să te mulţumeşti cu doza de turism de pliant şi să nu faci prea mult pe interesantul cu zîmbetul localnicilor, mai ales la ei în bătătură.

Trec, fireşte, şi o iau dintr-odată într-o altă lume, cu drum de ţară şi praf, prin care ajung cu greu pînă la un templu. Spre deosebire de Coreea, unde templele sînt mai degrabă în afara oraşului, în munţi şi recluziune, în Asia de Sud-Vest templele stau fix în mijlocul comunităţii. Adeseori cu o şcoală laică lîngă, de cele mai multe ori cu una găzduită în chiliile sale pentru tinerii călugări.

Cobor de pe bicicletă lîngă un copac mare, populat cu imagini în mărime naturală ale unui Buddha tînăr, şi încep să mă plimb pe lîngă un şir modest de chilii, pînă cînd un călugăr, ieşit de niciunde, mă pofteşte, după scurte zîmbete introductive şi într-o engleză cîntată, subţire, la el în chilie. Cum afară era deja cald şi cum nu puteam rezista curiozităţii, intru. Interiorul e sobru şi uşor bizar. Lîngă un pat simplu, de campanie – un altar cu un Buddha de piatră destul de mare cît să ocupe poziţia unui colocatar cu toate drepturile, flori artificiale, scaune Coca-Cola de plastic, iar un mic altar, un PC vechi şi cărţi, multe cărţi în engleză. Îl întreb dacă pot să mă uit la ele, şi nu mică îmi e mirarea cînd văd ce fel de cărţi avea călugărul meu: management, marketing, ultimele răcnete motivaţionale în afaceri. Lîngă ele, aşezate în contrapunct vesel, cîteva caiete cu Hello Kitty. Zîmbim amîndoi, iar eu îmi aduc aminte brusc de călugării întîlniţi seara, la coborîrea de pe dealul Phu Si, în Luang Prabang, şi de manualul lor, handmade, de engleză. Povestea lui şi a multor altor călugări din acea Asie – data viitoare. 

Foto: B. Tănase

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.