Despre identitate şi autenticitate

Ionuţ SOCIU
Publicat în Dilema Veche nr. 540 din 19-25 iunie 2014
Despre identitate şi autenticitate jpeg

Ar fi multe de zis despre această ediţie FITS, deocamdată însă mă rezum la cîteva însemnări „la cald“ despre artiştii străini prezenţi în festival. Şi mă refer în primul rînd la Angelica Liddell, Oliver Frljic şi la compania cehă Handa Gote, nume importante ale scenei contemporane, dar care sînt prea puţin cunoscute la noi. Simpla lor prezenţă dovedeşte că am reuşit să ne dezbărăm de logica selecţiei previzibile, care „merge la sigur“ şi care vizează doar anumiţi regizori, unii dintre ei veneraţi în mod necondiţionat. Asta nu înseamnă că au lipsit acele nume mari, oarecum familiare teatrului românesc, dar chiar şi aceşti regizori (spre exemplu, Krystian Lupa sau Pippo Delbono) nu sînt chiar cei mai conformişti, şi nici nu sînt genul care aşteaptă să fie muzeificaţi.  

Peisajul teatral internaţional trece prin mutaţii semnificative, iar în acest context (influenţat, fireşte, şi de criza economică) organizatorii unui festival atît de mare precum FITS sînt nevoiţi să ţină ochii deschişi şi să rişte mai mult atunci cînd gîndesc o strategie de selecţie. Fapt vizibil în cazul acestei ediţii, impresia mea fiind aceea că unii regizori n-au fost invitaţi doar pe baza cotei lor, ci şi pentru că spectacolele lor sînt relevante în contextul social actual (acest lucru fiind valabil şi în cazul unora dintre spectacolele autohtone). Lucru semnificativ, care presupune depăşirea unor complexe provinciale şi o (re)poziţionare faţă de imaginea regizorului străin, care nu mai apare ca o figură profetică de neatins, ci mai mult ca un partener de dialog pe marginea unor probleme care ne privesc pe toţi, fie că ne aflăm la Zagreb, Ljubljana sau Bucureşti.  

De asemenea, nu pot să nu observ cu satisfacţie că se pune un mai mare accent pe miza social-politică a teatrului, şi că există un interes mai pronunţat faţă de fenomenul teatral din Europa de Est şi din America Latină: de remarcat prezenţa celor de la ERRO Grupo (Brazilia) şi a lui Yuri Pirondi şi Ines von Bonhorst, realizatorii filmului documentar Tierra Firme, o panoramă asupra teatrului politic din Bolivia, Brazilia şi Columbia.  

Oricît de diferite sînt registrele artistice în care se înscriu aceşti oameni de teatru, există cîteva direcţii comune în spectacolele lor: întretăierea dintre istorii personale şi istorii sociale, întîlnirea dintre micropolitic şi macropolitic, explorarea unor forme de autobiografism colectiv şi storytelling destinat comunităţii, fuziunea dintre fapt şi ficţiune, preocuparea pentru corp(oralitate), văzut fie ca vehicul narativ, fie un corp în starea lui brută şi vulnerabilă, (în acest sens, merită urmărită şi expoziţia de fotografie a lui Radu Afrim, aranjată de Dragoş Buhagiar).

O ediţie FITS în care s-a vorbit mult despre identitate şi autentic(itate), despre ce înseamnă să te expui în scenă şi care sînt limitele acestei expuneri: fie că o faci prin limbaj (cum se întîmplă în Ping Pang Qiu, spectacolul lui Liddell – autoarea unor texte înfricoşătoare şi electrizante, cum le descrie Thomas Ostermeier), fie că-ţi expui corpul într-un mod frust (Blestemat să fie trădătorul de patrie – spectacol în care Oliver Frljic aduce în faţa publicului şi tensiunile, şi conflictele dintre actorii de la Teatrul Mladinsko). În aceeaşi ordine de idei, aş menţiona şi grupul Handa Gote, care, în Nori, pune la vedere arhive personale de familie (în contextul conflictului dintre comunişti şi fascişti în Cehia secolului trecut). Şi mai e, fireşte, şi Pippo Delbono.  

Ionuţ Sociu este critic de teatru, coeditor la Gazeta de artă politică.

Foto: Z. Koritnik

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.