Fotograful-arlechin

Publicat în Dilema Veche nr. 695 din 15-21 iunie 2017
Fotograful arlechin jpeg

Într-un eseu din minunata ei carte Despre fotografie, Susan Sontag scrie la un moment dat despre efectul liniștitor pe care fotografiile de călătorie îl au asupra anxietăților, de­zo­rientărilor turiștilor moderni extrași dintr un mediu dominat de „etica foarte rigidă a muncii“. Ce faci cu mîinile, acest rezistent simbol al muncii, atunci cînd te extragi din rutina zilnică și te ­arunci în timpul suspendat al călătoriei, al vacanțelor? Faci poze, spune tandru-ironic Sontag, ca „un surogat prietenos de muncă“.

Dacă la începutul anilor ’70 ai secolului trecut, atunci cînd scria această carte, Sontag se gîndea mai ales la turistul occidental, marcat de experiența traumatizantă a trecutului recent, „iluzia participării“, a acțiunii, pe care fotografia de vacanță și, în general, fotografia fără pretenții artistice o perpetuează, în opinia teoreticienei americane, a ajuns astăzi să fie globală. Fotografiatul de vacanță, în epoca social media, este adeseori mai apropiat de „imaginea-trofeu“, cu care turistul recent se poate lăuda, decît de orice altceva. Fotografiile par să nu mai spună o poveste, să nu mai fie, cum spune Sontag, un ritual social (care sedimentează relații, mai ales intime, de familie), nici să mai reprezinte un aliat, fie acela și efemer, în „apărarea împotriva tristeții“, ci mai ales „un instrument al puterii“ (personale, instituționale, economice, politice). E bine, e rău?

În micile vacanțe pe care le-am petrecut cu familia în copilărie și adolescență, fotografia de vacanță era încă un eveniment dotat cu decor. Chiar dacă prin aceasta se înțelegea un fotograf care căra în spate un mic arsenal de steroizi vacanțieri, obiecte cel mai adesea ­kitsch prin care se trucau, prin îngroșarea cadrului natural, spontanul și bucuria momentului. Ca un soi de arlechin al improvizațiilor bine controlate, însoțit uneori de biete animăluțe mai mult sau mai puțin exotice, tîrît prin vipia unei plaje sau aflat într-un colț rustic de stradă de munte, fotograful acelor vremuri avea, totuși, un rol sanitar. Îl scotea pe turistul modern din micile chingi ale responsabilității. Îl făcea să se relaxeze, poate mai mult și, oricum, să privească cu mai multă indulgență și nostalgie la momentul fericit al ieșirii din rutină. Te așeza în poză, te făcea să te uiți într un fel anume la aparat, îți inducea o anumită stare pe care, dacă mai erai dotat și cu un minim simț al (auto-)ridicolului, nu aveai cum să nu o privești cu o anumită stînjeneală. Atunci, în acele vremuri mai simple, fotograful-arlechin se pierdea cu totul în peisajul instrumentelor de vacanță obligatorii. Nu îl distingeai, pe o plajă la Mamaia, dintre vînzătorii de semințe sau fructe, printre vălătucii de nisip de pe lîngă tarabele rudimentare ale acelor vremuri. Și totuși, multe dintre acele fotografii sînt păstrate astăzi în albume, nu dispar în cine știe ce hău al Internetului, nu ajung în fața unor ochi țintuiți în fața ecranelor cu arsenalul de suspiciune și voyeurism la purtător.

Cu tot trucajul autenticității pe care îl punea în practică, fotograful-arlechin știa bine un lucru. Să te așeze într-o poveste. Fie aceea și de consum, kitsch, rețetară, aceeași cam în toate colțurile lumii. Aceleași decoruri, cu aceeași poveste a fericirii cu rețetă, le-am văzut și într-o vitrină a lui Zubcu din micul meu oraș bărăgănean de provincie, și în vitrinele mai fățoase din Seulul primei decade douămiiste. Dintre toate funcțiile pe care artisticul de consum le-ar avea și în orice formă ar veni acesta, apărarea împotriva tristeții de care vorbea Sontag este cea mai la îndemînă și cea mai atrăgătoare dintre toate. Pentru că e calea cea mai simplă, emoțională, de a te simți integrat. Oferă, cîteodată, o pauză bună mîinilor, angoaselor inutile.

Foto: B. Tănase

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.