"Hip-hop-ul trebuie să ridice segmentul de vîrstă al publicului"

Publicat în Dilema Veche nr. 113 din 25 Mar 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

interviu cu Andrei VULPESCU (DA HOOD) Da Hood, una dintre cele mai bune trupe de hip-hop de la noi, a lansat recent un album nou, Secretul din grădină (Roton Records), într-o componenţă extinsă: Andrei Vulpescu aka Nai'gh'Ba (voce), Stoe Toxxic (voce), Kani (tobe), Zulu (chitară), Printzu' (bass), Cristina (clape/ backing vocal) şi Dj Sonia . Secretul din grădină e un album cu un sound chill şi alternativ; nu e prea eterogen şi agreabil pentru un album hip-hop? Există o intenţie comercială la mijloc? Da Hood nu a fost niciodată o trupă comercială, cu atît mai puţin acum, cînd sîntem şapte oameni în componenţă. Or, din acest punct de vedere, orice specialist poate spune din start că este o reţetă falimentară. Aşa cum se ştie, în România se urmăreşte profitul rapid pe reţete de maxim trei artişti, CD-ul fiind nelipsit pe scenă. Ei bine, noi încercăm să arătăm că se poate cînta hip-hop 100% live, iar publicul a început să se obişnuiască cu sunetul venit direct din instrumente. Cît despre album, el conţine un melanj de stiluri pentru că aşa am simţit noi că trebuie făcut. Trăim în 2006, iar muzica s-a schimbat foarte mult faţă de ce se cînta în anii '90, cînd am deschis noi ochii în muzică. Or influenţele de chill, electro şi chiar alternativ cred că formează o balanţă de sunet interesantă. Or acest lucru a fost apreciat într-un mod neaşteptat de plăcut de către fani. Nu credeam nici noi că vor gusta acest mix de stiluri. De aceea, nu cred că Secretul din grădină este un album prea soft sau prea puţin hip-hop. Cred că aici vorbim de muzică! Atît şi nimic mai mult... Restul sînt nuanţe. Marchează acest album ieşirea voastră din underground? N-aş spune. Ţinînd cont de faptul că posturile de radio axate pe hituri nu ne difuzează, iar la TV nu prea avem acces, este clar că sîntem o trupă de club, deci underground. Nu cred că se pot face comparaţii între Da Hood şi orice trupă din mainstream. Sîntem underground în continuare, chiar dacă avem un sound melodios. Despre ce (mai) cîntă Da Hood? Cîntăm despre viaţă, în primul rînd, despre libertate, în toate formele ei şi nu ne facem un obicei din a promova excesele. Din contră, considerăm că fiecare este liber să facă ce vrea însă, evident, cu condiţia să conştientizeze corect consecinţele acţiunilor sale. Nu cîntăm neapărat despre droguri, deşi ele există în toate sferele. Dar şi aici este o discuţie mult prea largă şi complicată. Noi doar punctăm viaţa aşa cum o vedem noi. Mesajul a rămas acelaşi, noul sound influenţînd poate doar modul lui de prezentare. Sigur, nu mai promovăm mesaje cu tentă morbidă ca pe Judecata de după, însă nu excludem remixarea unor piese de pe acest album. Secretul din grădină este doar un mic energizant pentru ceea ce urmează, adică o serie de albume mult mai agresive şi ca sound şi ca mesaj. Cu timpul vom reveni la agresivitatea din anii '90 însă, pentru moment, sîntem mulţumiţi cu ceea ce am realizat pe acest album. În plus, nu cred că putem fi condamnaţi că am inclus pe acest material două piese de dragoste: "O zi" şi "Mii de culori". Este evident - sper - pentru toată lumea că, muzical, am evoluat foarte mult. Or, din acest punct de vedere, este plăcut să vezi pogo la un show hip-hop, nu crezi!? Nu ştiu, de ce ar trebui să vezi moşeală la un concert hip-hop? Simplu, pentru că la rock aproape că mai există! Şi de ce nu? La hip-hop lumea chiar trebuie să dea din cap şi atît? Ce relaţii muzicale dezvoltaţi cu celelalte trupe de hip-hop, Mafia sau Paraziţii, de pildă? Par direcţii total diferite . Chiar sînt. Fiind din aceeaşi şcoală cu cele două trupe, nu are nici un rost să avem ceva în comun. Sînt, din păcate, prea multe trupe tinere care încearcă să-i copieze. Noi avem propriul stil, care nu seamănă cu nimic din hip-hop-ul autohton. Credem că am reuşit să ne construim o breşă, de-a lungul acestui an, în formula extinsă, iar acum începem să construim un nou . segment de fani. Albumul are un suflu nou şi interesant. Asta e şi părerea noastră, şi a fanilor. Te simţi bine cînd doi tineri, un rapper şi o rockeriţă, spun că albumul ăsta îi satisface pe amîndoi. De la ce rădăcini muzicale vă revendicaţi? Greu de spus. Muzica "neagră" rămîne baza, însă este completată cu muzica electronică, alternativ şi hard-core. Cum spuneam, este un mix de stiluri, însă de bază rămîn cele din care s-a creat hip-hop-ul. Ce se întîmplă în acest moment cu hip-hop-ul de la noi? Avem un public? De cîţiva ani, hip-hop-ul românesc stagnează, în ciuda premiilor MTV care nu sînt decît nişte derivaţii şi atît. Ele nu reprezintă performanţele unui gen muzical. Vinovaţi de această stagnare sînt chiar artiştii pentru că nu încearcă să-şi prezinte muzica unui public cît mai larg. Nu poţi sta la nesfîrşit într-un public de circa 20.000 de oameni, dintre care doar jumătate cumpără albume. Ca să creşti trebuie să ai expunere, or această expunere implică, evident, chiar şi un public care nu este familiarizat cu ideea de hip-hop. În ultima vreme, am cîntat preponderent în faţa unui public mai puţin avizat şi trebuie să-ţi spun că este o plăcere să te vezi aplaudat de publicul unei trupe precum Timpuri Noi. Transformările au fost minore în ultimii ani, iar trupe ca Noi sau K-gula, care cîntă cu instrumente, cred că pun bazele unui viitor mai interesant. Din nefericire, target -ul hip-hop-ului este în majoritate sub 18 ani, ceea ce înseamnă aproape zero public la un concert mare cum a fost Killa Beez. La acel show, mulţi puşti nu au putut intra din cauza vîrstei. Este trist pentru că au fost privaţi de o seară de vis. Asta este realitatea în care trăim. În plus, este clar că ei nu au o putere financiară consistentă, astfel încît să cumpere 10-11 albume într-un an. De aceea spun - şi nu numai eu - că hip-hop-ul trebuie să ridice puţin segmentul de vîrstă al publicului şi, de ce nu, să-l extindă, chiar şi prin colaborări cu alte genuri muzicale. Jay-Z nu mai este rapper după ce a cîntat împreună cu Paul McCartney? Trebuie să scăpăm de această mentalitate. Nu crezi că hip-hop-ul are, spre deosebire de rock, un public nu doar minor, dar şi cu o cultură muzicală precară? Rapperii români înşişi nu au prea multe de spus. De fapt, hip-hop-ul românesc a fost - dacă nu cumva mai e încă - o clasică formă fără fond . Hm, nu aş spune că rapperii sînt idioţi, iar rockerii nişte inteligenţe. Să-ţi dau un exemplu: la un moment dat, nişte fani Metallica nu înţelegeau de ce stau la masa rapperilor purtînd un tricou cu Body Count. Restul, judeci şi singur. Nu, eu cred că de ambele părţi există tare de cultură muzicală. Nu poţi crea asemenea breşe doar pentru că unii ascultă rime pe beat, iar alţii riff -uri violente. Românii în general stau prost la capitolul cultură muzicală. Din acest motiv manelele au aşa succes. Cît despre rapperii de care vorbeşti, e problema lor. Dacă nu au nimic de spus, dispar. E simplu! Revenind la puterea de cumpărare, românii nu-şi permit, în general, prea multe albume originale. Acesta a fost şi motivul pentru care Depeche Mode abia acum s-au lăsat convinşi să concerteze şi la noi. La asemenea nivel, onorariul concertului nu e suficient de stimulator, potenţialul pieţei este însă esenţial . Aşa este. Puterea de cumpărare pare în scădere, numărul de trupe şi de albume lansate este în creştere. Cîmpul muzical e dubios, iar publicul - uşor dezorientat de aceste lumi paralele existente. Ceea ce se vede la televizor şi ceea ce se aude la radio nu au nici o legătură cu ce se întîmplă în cluburi. Acolo trăieşte, de fapt, industria muzicală românească şi nicidecum în această lume artificială perfuzată la greu de cei cîţiva producători care vor să cîştige sume considerabile într-un timp extrem de scurt. Casele de producţie de la noi sînt, într-adevăr, neprofesioniste. De pildă, site-urile lor nu sînt actualizate de doi ani . Nu numai site-urile nu sînt reactualizate, ci şi mentalităţile. Se merge în continuare pe reţete absolut idioate. Singurul loc unde se încearcă o aliniere la trend -urile internaţionale sînt premiile. Acolo cîştigă artişti pe care îi auzi mai greu la radio. E un paradox greu de înţeles. Însă trăim în România, nu?

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.