În căutarea identităţii

Irina WOLF
Publicat în Dilema Veche nr. 645 din 30 iunie - 6 iulie 2016
În căutarea identităţii jpeg

La ora patru, într-o dimineață de duminică însorită, în fața ochilor mei se conturează o imagine inedită: zeci de spectatori dormind pe paturi de campanie în foaierul unei săli a MuseumsQuartier din Viena. Nu e de mirare, ținînd cont de faptul că se află la un spectacol maraton de 24 de ore! Muntele Olimp, performance-ul lui Jan Fabre, a fost unul dintre cele mai insolite evenimente ale Wiener Festwochen.

Ediția din acest an, ultima sub directoratul lui Martin Hinterhäuser, a cuprins 36 de evenimente din 25 de țări, din Israel pînă în Iran. În program s-au regăsit şi alte nume celebre precum Chris­toph Marthaler, Oskaras Koršunovas, Andriy Zholdak. Festival cultural vienez de mare amploare, care are loc în fiecare an timp de cinci săptămîni în lunile mai și iunie, Wiener Festwochen cuprinde spectacole de teatru, operă și dans, concerte, producții invitate din lumea întreagă și, de asemenea, acționează în calitate de producător. Cu un buget de 14,4 milioane de euro (dintre care zece reprezintă subvenții acordate de Primăria capitalei austriece), ediția din acest an a propus o reflecție asupra evoluțiilor socio-politice de stringentă actualitate. „Miturile antice sînt o meditație asupra cruzimii“, spune Fabre, „societatea actuală este însă mult mai brutală decît cea a tragediilor grecești.“

Chestionarea identității

Două spectacole au evocat vise utopice. Regizorul german Frank Castorf a prezentat în deschiderea festivalului o a­dap­tare a celei mai importante cărți despre revoluția rusă din 1917: Cevengur de Andrei Platonov. Un alt performance a rememorat încercarea eșuată de a exporta valorile revoluției franceze în Jamaica. Producția lui Tom Kühnel și Jürgen Kuttner după Misiunea. Memoria unei revoluții de Heiner Müller a zugrăvit evenimentele istorice sub forma unei farse.

În același timp, expoziția „Universal Hospitality“, organizată în cadrul seriei „Into the City“, a fost dedicată cauzelor ce duc la dispariția ideilor utopice ale lui Kant. Cele 49 de lucrări expuse în 17 săli au abordat teme precum migrația, naționalismul, populismul și rasismul. „Europa devine din ce în ce mai xenofobă, și asta în pofida guvernelor democratice“, afirma selecționera Marina Davydova în cadrul conferinței de presă.

Aceleași teme au fost tratate și în cele patru coproducții ale Wiener Festwochen, prezentate în premieră absolută în cadrul festivalului. Homofobia Bisericii s-a aflat în centrul spectacolului Città del Vaticano al lui Falk Richter. Alternînd monologuri cu secvențe de dans, performance-ul său îmbină tema discriminării cu un mesaj îndreptat împotriva frontierelor închise și a extremismului de dreapta. Cu toate acestea, spectacolul sfîrșește prin a avea un caracter sentențios.

Inspirat de romanul Estetica rezistenței al lui Peter Weiss, regizorul Oliver Frljic analizează motivele ascensiunii recurente a fascismului. Un colaj furios de scene de viol, tortură și execuție se desfășoară în fața unui perete construit din canistre de combustibil. Violența noastră și violența voastră comemorează victimele atacului de la Paris și cele „patru milioane de morți“ din fostele colonii imperialiste europene. Încercarea de a insulta publicul prin aducerea realității pe scenă se transformă însă în stereotipii și în confirmarea tiparelor agresiunilor.

Regizorul maghiar Kornél Mundruczó inventează o poveste în care un rom încearcă să-și nege originile. Viața aparentă se bazează pe o crimă reală petrecută într-un autobuz din Budapesta în anul 2005, în care atît făptașul, cît și victima erau romi, cel dintîi fiind membru al unei organizații radicale de dreapta. De mare efect se dovedește a fi decorul: un apartament de formă cubică, ce efectuează o singură rotație completă în jurul axei sale. Întreg mobilierul se rostogolește, aparatele electronice rămîn atîrnate de cabluri din pereți. Toate lucrurile adunate într-o viață de om se transformă într-un morman de moloz. O metaforă vie despre vremurile haotice pe care le trăim. O lume întoarsă, la propriu, cu susul în jos.

Şi Noi, cîinii, o producție a duo-ului austriaco-danez Arthur și Signa Köstler, tratează problema identității într-o instalație originală populată de oameni ce se comportă ca niște cîini, care ocupă o clădire vieneză în întregime.

„Teatrul este un sinonim al libertății politice, dar și sexuale“, spune selecționera. Astfel, căutarea identității a fost abordată și în Orhideea lui Pippo Delbono (spectacol prezentat în 2014 la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu), și în MDLSX. Avînd ca punct de plecare romanul Middlesex al lui Jeffrey Eugenides, cel din urmă îmbină elemente autobiografice cu extrase din alte scrieri despre androgini. One-woman-show-ul dinamic al companiei italiene Motus este un manifest pentru alegerea liberă a identității de gen într-o societate măcinată de prejudecăți. MDLSX este poate cel mai emoționant performance al festivalului, protagonista Silvia Calderoni fiind ea însăși un hermafrodit, care – pe lîngă folosirea mijloacelor multimedia – face uz, cu precădere, de propriul corp pentru transmiterea mesajului.

Prezențe românești

După mai bine de douăzeci de ani de la prima prezenţă cu Danaidele – o coproducţie a Teatrului Naţional din Craiova în regia lui Silviu Purcărete –, România revine la Wiener Festwochen cu spectacolul Oameni obişnuiţi de Gianina Cărbunariu. Centrată pe subiectul avertizorilor de integritate, coproducţia Teatrului Naţional din Sibiu abordează tema eroismului social.

A doua prezenţă românească – ce-i drept, indirectă – a fost consemnată prin spectacolul Întîlnirea. Bazat pe romanul Amazon Beaming al lui Petru Popescu, one-man-show-ul lui Simon McBurney – deopotrivă protagonist și regizor – descrie expediţia fotografului american Loren McIntyre în adîncurile pădurii amazoniene și întîlnirea acestuia cu tribul Mayoruna. Particularitatea producţiei ce poate fi audiată numai prin intermediul căștilor constă în sunetul special biauricular, care permite o imersiune totală în jungla amazoniană.

Estetică uimitoare din Rusia

Un loc aparte l-au alcătuit creațiile rusești. Producția Teatrului „Făclia Frumoasă“ din Novosibirsk după cunoscuta piesă cehoviană Trei surori a constituit o raritate. Tînărul regizor Timofei Kuljabin constrînge artiștii la întrebuințarea limbajului semnelor, textul piesei fiind afișat ca supratitrare. Dialogul este astfel înlocuit de un univers acustic puternic, creat, printre altele, de zăngănit de farfurii sau papuci de casă tîrșîiți. Actorii demonstrează un mare profesionalism, făcînd față provocării de a folosi alte mijloace de orientare: reușesc să „comunice“ numai prin păstrarea în permanență a unui contact vizual direct.

O cu totul altă abordare este folosită de Konstantin Bogomolov în adaptarea sa după romanul Un soț ideal de Oscar Wilde. Producția explozivă a Teatrului de Artă din Moscova include și părți din Portretul lui Dorian Gray și scene din piese de Cehov, Goethe și Shakespeare. Spectacolul este însă o „enciclopedie satirică a Rusiei moderne“, avînd ca temă principală homosexualitatea interzisă. Multitudinea de inserții muzicale, de la Lana Del Rey și Frank Sinatra la piese pop rusești cîntate live, conferă o anumită lejeritate tematicii. Teatrul politic practicat de Bogomolov dă dovadă deopotrivă de multă fermitate și de umor în condamnările societății rusești contemporane.

O serie de filme dedicate lui Susan Sontag, un freak-cabaret și dezbateri au completat programul foarte variat. Selecția Marinei Davydova s-a evidenţiat mai ales prin teatrul de toate genurile, de la cel muzical (Marthaler) la cel de imagine (Zholdak), de la cel în miniatură (lucrarea artistului catalan David Espinosa are o „distribuţie“ de 300 de personaje-figurine, ce pot fi transportate într-un singur geamantan) la teatrul sub formă de poetry-reading (artistul portughez Tiago Rodriguez a încheiat festivalul cu un spectacol realizat live împreună cu zece spectatori-voluntari pe texte, printre altele, de Shakespeare și Ray Bradbury).

Irina Wolf este critic de teatru.

Foto: wikimedia commons

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.