London Calling - bucuriile simple ale unui oraş -

Loreley PETROIU
Publicat în Dilema Veche nr. 287 din 13 Aug 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Acum ceva vreme, o prietenă m-a chestionat în legătură cu planurile mele de concediu: "Unde mergi în vacanţă?". "La Londra." "Londra?!... Dar mai sînt atîtea locuri de văzut!" " îmi răspunde ea cu o mirare vecină cu iritarea. Nu, nu e vorba că Londra ar fi cumva o destinaţie de ocolit. Problema e doar că, în timp ce-aş putea alege din atîtea alte locuri în care n-am mai fost, eu prefer să-mi petrec săptămîna de concediu la Londra, pentru al treilea an la rînd. Mă grăbesc să adaug, în chip de scuză, că e un oraş atît de mare, mai am atîtea de văzut, făcut, gustat şi adulmecat. Ar vrea să mă-nţeleagă, dar din felul în care dă din cap a compătimire îmi dau seama că răspunsul meu nu e o scuză prea bună. Şi, pe undeva, are dreptate. Am mai văzut şi alte oraşe frumoase, dar n-am ţinut cu dinţii de ideea de a le revedea. Şi mi-ar plăcea, desigur. Asta dacă n-ar exista Londra la mijloc. Nu revin doar pentru locurile încă nevizitate; revin, în egală măsură, pentru plăcerea de mă reîntîlni cu cele cunoscute deja. Reparcurg un traseu oarecare şi mă surprind comparînd mental modul în care el îmi apare acum în faţa ochilor, cu primele impresii, mult mai exaltate, dar şi mai naive, de la începuturile mele într-ale Londrei. Astăzi îmi dau seama cît de epuizantă trebuie să-mi fi fost lăcomia uriaşă cu care absorbeam pe atunci orice detaliu, orice fărîmă de peisaj, o frenezie cauzată deopotrivă de temerea că poate nu voi mai găsi ocazia de a reveni, dar şi de înţelegerea imediată a faptului că am de a face cu o namilă de oraş pe care nici nu mai ştiu de unde să-l apuc sau cum să-l fac să-mi încapă, tot, în acel mic sejur de început. Nu m-am blazat deloc, dimpotrivă, de-abia acum simt că mi-am dobîndit micile îndemînări care-mi permit o savurare calmă, pe îndelete, fără pericolul unei buimăceli totale. Ceea ce nu înseamnă că mi-ar fi putut şterge cineva zîmbetul lăbărţat pe faţă în prima zi, cînd, imediat după ce mi-am lăsat bagajele la hotel, am pornit fără şovăială prin oraş, spre St. James’s Park, cel mai plăcut debut al vacanţei mele. Unele lucruri au rămas la fel, cel puţin pentru mine: dacă în România subiectul "starea vremii" nu mă preocupă nici cît negru sub unghie, în Londra mă surprind privind în sus cu speranţa de cer albastru, de cel puţin cîteva ori pe zi. Subiect esenţial, cu care debutează fiecare dimineaţă. În primii doi ani, nişte calcule neinspirate mă aduseseră acolo doar toamna (= ploaie, vînt, frig, cîtă suferinţă!). Acum, n-am avut parte de nici măcar un strop de ploaie, astfel încît mă trezeam rostind de nu ştiu cîte ori pe zi: "Nu-mi vine să cred! Sînt la Londra şi nu plouă!", ca şi cum vremea frumoasă era un cadou aproape nemeritat. Vara aduce mult mai mulţi turişti români, întîlniţi în cele mai variate locuri: la Imperial War Museum sau în Greenwich, la Maritime Museum, pe malurile Tamisei, la Westminster Abbey, pe străzi aiurea. E drept că am întîlnit şi doi conaţionali care au reuşit să-mi provoace indignarea: cu alba-neagra, pe Jubilee Bridge, şi o mulţime de curioşi adunaţi în jur. M-am obişnuit deja şi cu variatele avertismente şi măsuri de securitate implementate, de care te izbeşti cam peste tot: în gări nu există coşuri de gunoi (lipsa lor e compensată de numărul mai mare al celor angajaţi cu curăţenia), iar în mijloacele de transport în comun se poate citi de pe postere: Smile, you’re on camera! sau If you see or hear anything suspicious, tell our staff or the police immediately, ca parte a unei campanii cu sloganul Trust your senses. Totuşi, unele te implică ceva mai mult, riscînd să-ţi mai ciuntească din relaxarea estivală: la castelul Windsor, vizita debutează destul de inhibant, cu un control de securitate "airport-style" (în toată regula!), cel mai probabil din cauză că este una dintre reşedinţele oficiale ale Monarhiei. Mult mai mult decît castelul în sine, mi-au plăcut cele două localităţi: Windsor şi, peste Tamisa, Eton (şi faimosul colegiu), cu străduţe impregnate de atmosfera cochetă de vacanţă, pline de turişti, dar fără trepidaţia metropolei din apropiere. Iar în Londra, cel mai la îndemînă mod de-a te sustrage agitaţiei străzilor rămîn tot parcurile " de fapt, pe vreme bună, orice petic de iarbă e valorificat instantaneu: se mănîncă, se citeşte pe iarbă ori se zace pur şi simplu. Nu ştiu cum se face, dar în singurul parc "mare" din Cluj n-am simţit niciodată imboldul să mă trîntesc pe jos (printre pietre, crengi uscate şi tot soiul de ambalaje). Un loc favorit rămîne şi azi, ca-n prima zi, Gara Victoria " de fapt, şi pub-ul din faţa ei, de unde, cu o bere în faţă, o ţin sub vizor, cu vacarmul şi vînzoleala ei pestriţă. Pe frontispiciul patinat al clădirii, o simplă inscripţie " London Victoria Station, reuşeşte de fiecare dată să-mi procure acelaşi fior de emoţie, pe care n-ar putea să mi-l întreacă nimic (da, Londra poate oricînd să-mi ofere asemenea bucurii simple, oricît de mărunte ar putea părea ele unui ochi profan!). Cu atît mai multă plăcere am citit recent romanul lui Paul Bailey, Unchiul Rudolf (Editura Humanitas, în traducerea lui Marius Chivu), încercînd apoi să mi-l imaginez pe Andrei/Andrew, stînd pe peronul Gării Victoria şi momentul acela, o dimineaţă, devenind apoi punctul de început al unei alte vieţi. Nu ştiu ce i-aş putea răspunde prietenei mele la anul, dar de Londra nici nu mă gîndesc să mă despart atît de repede, cînd de-abia începem să ne cunoaştem mai bine: la urma urmei, mi-au mai rămas două lire pe Oyster card (pentru transportul în comun), deci oricum n-am de ales. Loreley Petroiu este absolventă a Facultăţii de Studii Europene din cadrul Universităţii "Babeş-Bolyai" din Cluj; în prezent, web designer.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.