„Mă feresc de convenții” – interviu cu Andrei CIUBOTARU

Publicat în Dilema Veche nr. 872 din 23 decembrie 2020 - 6 ianuarie 2021
„Mă feresc de convenții” – interviu cu Andrei CIUBOTARU jpeg

Cînd am intrat în atelierul său, aflat într-un colț ascuns al Bucureștiului de odinioară, descoperind încă din ușă cîteva dintre lucrările sale din seria „Nori”, expuse la Paris în urmă cu cîțiva ani și pe care le văzusem doar în fotografii, am simțit o bucurie de copil. Și, deși îi solicitasem un interviu despre cea mai recentă expoziție pe care a avut-o, în luna noiembrie, la Muzeul Țăranului Român, „Insula”, n-am putut să nu-l întreb și despre „Nori”. Iar interviul a devenit o tacla, iar taclaua o poveste. Căci Andrei Ciubotaru este un artist plastic care jonglează cu un întreg set de tehnici, de la pictură pe pînză la instalații, de la gravură sau sculptură la plexiglas, cu lejeritatea unui bun povestaș. Un povestaș vizual al realității din jurul nostru.

Seria „Norilor” este o călătorie începută pe pînză, continuată cu plexiglas. De la alb-negru la o explozie de culori, de la bidimensional la tridimensional.

Cînd am prins această temă, „Norii”, am tras cu ochiul sus pe cer, am început să fac poze, apoi am început să mă documentez. Și mi-am dat seama că ceea ce simțeam nu putea fi exprimat printr-un peisaj „la îndemînă”, cu un cer albastru pe care plutesc norii albi. Am mizat pe simplificare și, din aproape în aproape, am ajuns la alb-negru, la o pictură a reducerii prin geometrie, urmărind, în primul rînd, forma. Așa a apărut prima serie a „Norilor”, expoziția avînd loc la Paris, în 2017. Dar mai erau multe de spus despre nori. Și m-am apucat din nou să lucrez – realizînd o a doua expoziție, tot la Paris, un an mai tîrziu. Dacă în prima norii apăreau ca forme – forme puse foarte bine în valoare de relația dintre alb și negru –, în a doua norii sînt și lumină, nu doar formă – iar fasciculele de lumină care intră prin ei îți dau senzația că acolo e ceva mai mult. Așa am ajuns să folosesc plexiglasul colorat și translucid. Între trei straturi de forme e o anumită distanță, tocmai pentru ca lumina să pătrundă – ultima culoare proiectată pe perete fiind umbra – o umbră colorată. Cu acest efect am intrat și în zona umbrelor colorate care, dacă vreți, provoacă puțin tradiția care ne spune că lumea umbrelor este una întunecată. Eu am venit să spun că lumea umbrelor poate fi chiar și colorată. Cu o senzație de ușor, de vesel, de senin. Îmi plac contradicțiile, în artă și în viață, pentru că nu trebuie să gîndim într-o singură direcție. Fiecare problemă, fiecare lucru care ne înconjoară sau idee care apare, totul are mai multe straturi, pe care trebuie să le vezi, ca să nu rămîi prizonierul unei singure realități.

nori galeria lee paris 2018 1 JPG jpeg

                                            Foto: Nori, Galeria Lee, Paris, 2018

De unde pornește călătoria spre nuanțele realității?

Interacțiunea cu oamenii e o sursă foarte importantă. Un pic de curiozitate. Realitatea și simțirea se întrepătrund, iar pe parcurs, simțirea prinde teren, în timp ce realitatea rămîne doar un punct de pornire spre ceea ce va deveni mai tîrziu lucrarea. Norul, de exemplu, e un element puternic în sine – asta e prima ciocnire cu realitatea, o realitate pe care parcă o simți brusc, răsuflîndu-ți în ceafă: „Încerci să te pui cu mine?”. Și așa începe provocarea. Cum poți să redai un asemenea impact în așa fel încît să transmiți privitorului ceea ce simți tu privind, de exemplu, un nor. Arta este o altă realitate, un spațiu cu legile lui proprii și ai nevoie de toate elementele-pivot prin care tu, ca artist, reușești să respiri și într-o altă dimensiune.

andrei ciubotaru nor6 130x110cm carbune pe panza 2016 1 jpg jpeg

                                            Foto: Nor, 6130x110cm, cărbune pe pînză, 2016

Cum se decantează toate aceste elemente-pivot – și cum ajungi să alegi tehnica expresiei artistice?

Prin experimente. Nu decid de la bun început că o idee va fi exprimată într-un anumit fel. Iar în această călătorie, logica ideii este cea care mă direcționează. Bineînțeles, nu vorbesc despre o logică obișnuită. Este acel fir ascuns, simțit, dar greu de explicat. Însă odată ce prinzi acest fir simți că lucrarea (sau seria de lucrări) prinde coerență – iar coerența este extrem de importantă pentru un artist. La fel cum important cred că este să nu rămîi cramponat într-un singur fel de a lucra. Experimentînd cu această bogăție de instrumente ajungi să alegi tehnica prin care poți exprima cel mai bine o idee.

Ilustrare sau interpretare?

Bineînțeles, există și partea „atractivă” în zilele noastre, și anume ilustrarea realității. Foarte mulți merg pe acest ilustrativism – nu mai interpretezi, mergi spre zona realistă ca să înlesnești publicului accesul la mesaj. În definitiv, asta e și lumea în care trăim – totul trebuie perceput foarte rapid, consumat foarte rapid, după care treci la altceva. Eu însă încerc să mă feresc de acest val cu riscul de a rămîne izolat și perceput apoi ca fiind desuet, dar insist să fac o interpretare pentru că sînt un om care gîndește într-un anumit fel.

Dar cum poate fi experimentul în artă desuet?

Trăim într-o lume comodă, care are impresia că nu mai are timp să își pună întrebări, să caute, să sondeze. Ceea ce se întîmplă, uneori, și în artă: oamenii se grăbesc să privească într-un sens și vor ca tu să le oferi un context curat, clar, safe, comod – ca să înțeleagă cît mai rapid, și atunci sînt mulțumiți. Pe de o parte, pot înțelege comoditatea de a sta, cînd și cînd, pe o canapea moale, dar această formă de comoditate continuă, extinsă în toate aspectele vieții noastre nu este sănătoasă nici pentru corp și nici pentru suflet. Și corpul, dar și sufletul au nevoie de gimnastică. Sînt mai multe feluri de a privi, iar aceste feluri îți exersează creativitatea. Orice obiect, orice formă privită din mai multe unghiuri transcende banalitatea acelei forme sau idei.

Această dorință de a împinge lucrurile mai departe a dat naștere și proiectului „Galeria Roz”?

Proiectul „Galeria Roz“ a început din dorința de a mă confrunta cu o zonă foarte puternică – expunerea unei lucrări în mediul natural expresiv, departe de ceea ce știm că înseamnă spațiul contemporan de prezentare a artei, care s-a clasicizat. Acel „White Cube” foarte bine întreținut în care orice obiect ai pune devine artă. Și în care orice vernisaj are același scenariu: felicitări, paharul cu șampanie, speech-urile. Textul „explicativ” care devine mult mai important decît obiectul în sine. În proiectul „Galeria Roz” am ales zone cu mai puține peisaje pitorești – Dobrogea, de exemplu, unde am găsit un cîmp nesfîrșit, fără cabane, fără copaci, fără nimic „drăguț”. Și de fiecare dată expun o singură lucrare în galerie, ea la rîndul ei fiind „expusă” în acest spațiu natural. Iar accesul la „Galeria Roz“ e foarte ușor și este pentru toată lumea – pentru că vorbim despre rețelele de socializare, unde prezentăm lucrările expuse prin fotografii sau filmări video. Nu mai există vernisaj, nu mai ciocnește nimeni un pahar cu tine, dar are un impact mult mai puternic, axîndu-se pe lucrare, nu pe socializare. E un eveniment online, disponibil pentru toată lumea pe YouTube. Foarte important aici este lucrul în echipă. Lucian Iordan semnează imaginea, Cristian Lolea compune muzica. De asemenea, implicarea lui Vlad Basarab, Cătălin Udrea, Ioan Paul Colta, Filip Alexandrescu și Tudor Oancea este de fiecare dată binevenită.

galeria roz 1 jpg jpeg

                                                                Foto: Galeria Roz

Te definește experimentul ca artist?

Mă feresc de convenții. Ca să mă măsor cu lucrurile cu adevărat puternice și autentice a trebuit să iau distanță de norme și încadrări. Dacă vorbim de „definirea” ca artist, să spunem că există, în artă, obsesia să ai un stil care te definește – dar stilul este uneori confundat cu conformismul, cu înregimentarea într-o singură formulă care poate ți-a validat succesul la un moment dat. Or, experimentarea vine tocmai ca o rezistență la această pervertire a artei prin amorțire. Cînd tu vrei să intri într-o zonă sigură a artei, să-ți „cimentezi” stilul folosind un fel de a lucra – în ideea că așa te impui ca artist „serios” –, devii adept al normei și îți sabotezi singur libertatea de a te exprima, de a simți, de a vedea. Și cînd ai la îndemînă un întreg arsenal de genuri artistice, cum să nu exprimi acest spectacol prin gravură sau pictură, sculptură sau instalații – căci pînă la urmă totul e posibil, dacă vrei să fii cu adevărat liber ca artist. Parcursul genurilor oferă atîtea posibilități de exprimare prin tehnici diverse, încît provocarea azi este să alegi varianta cea mai potrivită cu ceea ce vrei să exprimi. Însă, cînd o iei pe drumul experimentării, marea miza este coerența – lumea nu trebuie să fie atentă neapărat la ce material sau tehnică folosești, dar să urmărească coerența. În această „nebunie” de posibilități, dacă îți păstrezi coerența, atunci reușești să îți creezi un stil.

Cum definești coerența?

Coerența înseamnă un stil unitar în gîndire și în facere. E un efort ce trebuie susținut prin selectarea continuă a materialului spumos din jurul nostru, fie că e vorba de impresii, gînduri, reacții sau sentimente. Unele te ajută să treci de bariera vizuală și să pătrunzi în esența realității. Apoi contează cum alegi să modelezi materia brută, să găsești o formă de expresie potrivită cu ceea ce s-a clarificat în interiorul tău.

andrei ciubotaru insula 80x150cm acrilic creta si acuarela pe panza 2020 jpg jpeg

                             Foto: Insula, 80x150cm, acrilic, cretă și acuarelă pe pînză, 2020

Și așa ajungem la cea mai recentă expoziție, care tocmai a avut vernisajul la finele lunii noiembrie. În prima serie „Insula”, acum cîțiva ani, ai mizat pe o tehnică, acum ai ales nu doar altă tehnică, te-ai concentrat și pe un format de mari dimensiuni.

Prima expoziție, cu prima serie de lucrări din „Insula”, a avut loc acum cîțiva ani la Muzeul de Artă din Arad (curator Ioan Paul Colta). M-am folosit atunci de cartoane colorate și de hărți rutiere. Mi-a plăcut ideea omului care ajunge pînă în ultimele cotloane ale globului, să le traseze, să le cartografieze. Insula era omul prezent, amprenta omului cuceritor al unui spațiu, cucerire marcată printr-o hartă rutieră. Asta și pentru că, în primă instanță, eram pe continent și vedeam insula în depărtare. Apoi, după ce am „cucerit” această insulă, mi-am dat seama că raportul se schimbă, insula devenind o entitate în sine, o entitate cu viața ei, care curge independent. Și am început să mă documentez. Cum se formează insulele, lupta dintre mare și materie, acel proces care dezlănțuie forțe fenomenale. Ce se întîmplă mai apoi la nivelul micro. Așa a luat naștere a doua serie – Insula din lăuntrul ei. Și, bineînțeles, de vreme ce prezentam o altă latură a Insulei, o latură complexă, nu puteam s-o exprim decît printr-o tehnică mixtă: acrilic pe pînză, cărbune, markere, uneori toate combinate.

Insulele din a doua serie seamănă între ele ca formă, însă nu sînt identice în conținut. Sînt oamenii niște insule?

Cred, mai degrabă, că fiecare om are o insulă. O insulă unde fuge de realitate, o insulă unde se regăsește, cu toate ale lui.

a consemnat Stela GIURGEANU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.