Manhattan, Manhattan

Publicat în Dilema Veche nr. 532 din 24-30 aprilie 2014
Manhattan, Manhattan jpeg

„New York?” îi văd pe mulți strîmbînd din nas. „Ce să vezi acolo, blocuri de sticlă și metal și nici un pic de soare? Fast food-uri și pop culture?” Pentru călătorul obișnuit cu orașele vechi ale Europei, cu capitalele unde istoria se scrie de sute bune de ani, New York-ul pare la prima vedere un oraș artificial, fără prea multe de oferit.

Am fost în New York iarna. Cîteva zile a fost viscol iar vîntul bătea atît de tare uneori încît aveam senzația că mă doboară. Se anunțase blizzard of the century, erau alerte peste tot și lumea era sfătuită să stea în casă. Nimeni nu făcea asta. New York-ul e greu de băgat în casă, e orașul care nu doarme, nu stă în casă, nu se oprește și a cărui energie te molipsește să faci mereu ceva. Altceva. Și am făcut – am petrecut aproape o zi în MOMA, muzeul de artă contemporană pe cinci etaje unde chiar vezi cele mai interesante lucrări din ultimul secol (inclusiv o sală unde Brîncuși e pus la loc de cinste), unde stai la o cafea și privești forfota de jos, în cazul meu viscolul, prin pereții de sticlă sau unde cumperi mici obiecte de designer. Sau intri în Biblioteca Metropolitană, un loc cu arhitectură impresionantă, ca de poveste, arunci un ochi în sălile de lectură și-ți cumperi cărți sau obiecte livrești de la librăria de la parter.

Apoi a ieșit soarele, odată cu prima ninsoare care a transformat Central Park-ul într-o scenă de film, a deschis patinoarele dintre giganții de metal și a făcut plimbarea cu ferry-ul suportabilă. Manhattan-ul e minunat seara pe măsură ce ferry-ul se îndepărtează de insulă într-o imagine clasică ce, văzută pe viu, e de o mie de ori mai frumoasă. La fel este și cînd urci pe Top of the Rock, punctul de observație de unde vezi skyline-ul New York-ului de sus.

„Adora New York-ul. Îl idolatriza peste măsură. Pentru el, indiferent de anotimp, era un oraș care exista în alb și negru și pulsa pe muzica extraordinară a lui George Gerswin” – așa începe Manhattan-ul lui Woody Allen și e greu să nu-i dai dreptate. Poate mai puțin la partea cu culorile, pentru mine Manhattan-ul înseamnă culori, fie că mă gîndesc doar de reclamele uriașe și amețitoare (la propriu) din Times Square.

Manhattan-ul îl iei la pas, stradă cu stradă, colț cu colț. Nici nu e greu, totul e numerotat și aranjat geometric, pînă și celui mai pierdut om în spațiu (eu) fiindu-i ușor să se orienteze. Te oprești la un bar în Lower East Side, mănînci o rață crocantă în China Town, îți cumperi haine de la designeri independenți dintr-un boutique shop din East Village, bei o cafea West Village, stai la soare pe o bancă pe malul răului Hudson, mergi pe High Line (un parc suspendat, făcut pe o linie dezafectată de metrou) și-ți petreci seara la un vin într-unul din barurile din Greenwich sau din Nolita (doar numele te face să vrei să mergi acolo!) iar apoi, dacă mai ai energie, mergi într-un club în Meatpacking.

Și, cu toate filmele americane în cap, te oprești din cînd în cînd să vezi uimit că decorurile sînt chiar de acolo, că locurile există dar că, din fericire, nu e nici un King Kong care să dărîme zgîrie-norii. Mergi pe Madison Ave și te aștepți să apară Don Draper, elegant, tocmai venit dintr-un pitch la client sau pe 5th Avenue, te aștepți să dai nas în nas la shopping cu fetele din Sex and the City. Să nu mai vorbim de Woody Allen, e New York-ul lui pe care-l recunoști la fiecare pas, și nu te-ar mira prea tare dacă ar apărea cu Diane Keaton la braț fugind de ploaie la Planetarium sau pe holurile de la Guggenheim. Mănînci la Katz (între noi fie vorba, nu mi s-a părut atît de bun cum se zice) și-ți amintești cum mima Meg Ryan orgasmul acolo în When Harry met Sally sau te oprești, ca-n atîtea filme, la un burger la Shake Shack, în Madison Square Park. Iar în Bloomingdale’s mergi direct la raionul de mănuși – nu acolo s-au întîlnit Jonathan și Sara în Serendipity? Mai ales dacă ninge afară și vezi apoi Central Park-ul acoperit de zăpadă proaspătă ca într-o comedie ușoară de Crăciun.

Dincolo de faptul că New York-ul ți-e mult mai familiar decît credeai, e pur și simplu un oraș unde ai senzația că se întîmplă totul. Aici am văzut Sleep no more (http://bookaholic.ro/sleep-no-more-sau-despre-cea-mai-completa-si-ciudata-experienta-teatrala.html), o adaptare de teatru imersiv după Macbeth, practic o experiență senzorială totală și foarte puternică ce avea loc într-un hotel de cinci etaje care era tot o scenă – peste tot se întîmpla ceva, cu o mască pe față intrai complet în poveste, explorai la milimetru spațiul, îți făceai propriul traseu iar granița dintre actori și public era inexistentă.

Nu e cel mai prietenos oraș din lume. Sînt distanțe mari, pierzi mult timp cu metroul, sînt zone unde nu te simți în siguranță, e aglomerat și uneori haotic. Dar e un oraș unde ai senzația libertății – vezi oameni „ciudați”, integrați perfect în peisaj, îmbrăcați în toate felurile posibile (sau chiar dezbrăcați), fără complexe și fără ca cineva să se uite dubios la ei (poate doar turiștii care nu se așteaptă să vadă la metrou, de exemplu, pe cineva îmbrăcat în costum de pisică de pluș care citește pe o bancă). New York-ul nu pare să-ți spună cum să fii, ci te acceptă exact așa cum ești iar tocmai diversitatea asta nebună pe toate planurile îl face fascinant.

Te copleșește, e incredibil de viu, de divers și de provocator. După trei săptămîni în care am am mers pînă nu-mi mai simțeam picioarele, am fost în multe locuri și, teoretic, am făcut multe lucruri, senzația la plecare a fost că de fapt aproape nici n-am fost acolo, dar că mi-am găsit locul perfect. 

Foto: C. Foarfă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.