Muzeul Preşedintelui şi cadoul politic

Publicat în Dilema Veche nr. 446 din 30 august - 5 septembrie 2012
Muzeul Preşedintelui şi cadoul politic jpeg

N-am văzut muzeul lui Ceauşescu. Dar, de curînd, am intrat în Muzeul Preşedintelui... Jacques Chirac, undeva, într-un loc pierdut, în inima Corezului, acolo unde el şi-a făcut debutul şi unde, acum, fragilizat, s-a retras. Pe aici nu trece nimeni, doar cîţiva francezi rătăciţi se opresc în numele unui prestigiu „prezidenţial“ ce, progresiv, îşi pierde impactul. Clădirea, la Saran, la margine de sat, nu-i respectă nici dimensiunile, nici spiritul şi se impune ca un meteorit modern venit de niciunde, semnat de celebrul arhitect Willmotte. Pereţi de sticlă şi beton, verticale stricte se înalţă pe fondul unei vaste poieni frecventate de vacile reputate ale regiunii. Aici lucrurile nu se fac pe jumătate! Muzeul e un OVNI... dar identificat. Dedicat lui Chirac!

Cadoul prezidenţial a făcut o celebră victimă politică în anii ’80. În vizită la preşedintele vasal Bokassa, autodeclarat „împărat“, Giscard d’Estaing a primit o cutie cu diamante nedeclarată ca dar oficial. În plină campanie electorală, „diamantele“, ca în Cei trei muschetari, au ieşit la iveală devenind sursa unui scandal mediatic care, în parte, a afectat tentativa lui Giscard de a-şi reînnoi mandatul. Diamantele dăruite i-au fost nefaste preşedintelui!

Chirac, prudent, pentru a evita asemenea inconveniente, şi-a făcut un muzeu. Adevărata cavernă a lui Ali Baba unde cînd kitsch-ul te surprinde prin lipsa-i de cenzură, cînd eleganţa unui obiect te invită să-l izolezi din masa generală. O asemenea aglomerare dezorganizată invită la o reflecţie auspra darului politic. Care-i e discursul?

Curentă e afirmarea de sine, ca ţară şi cultură. Dar variaţiile pot fi extreme. Prinţii arabi oferă palmieri, miniaturi în aur, covoare evocînd flagrant bogăţiile lor actuale şi totodată reactualizînd stereotipia Orientului Mijlociu din O mie şi una de nopţi: aici totul străluceşte şi se expune ca fiind scump, lux şi frivolitate financiară, risipă şi autosatisfacţie. Cadou fără secrete. E însă preferabil cadoul simplu şi idiot, semn afişat al unei identităţi naţionale reduse la un clişeu de Hollywood ca, de exemplu, darul lui Clinton ce comportă o cataramă de şerif şi cizme de cowboy. America Far West-ului! Daruri mediocre, fără inteligenţă, nici discurs. Daruri „formatate“ ca programele calculatorului. Privindu-le, îmi amintesc că, trecînd rapid prin Bucureşti, i s-a oferit un drapel al României revoluţionare cu stema decupată şi că apoi de la Casa Albă o telegramă mulţumea preşedintelui român pentru „poncho“-ul oferit. Cîtă „atenţie“ faţă de un dar! Evident, Clinton şi serviciile sale erau indiferente la acest protocol subtil.

Cadourilor arabe li se opun cele africane, modeste, naive – un joc de şah cu personaje locale, fotolii cu broderii pe care sînt înscrise numele lui Chirac sau al Franţei. Cadouri care întreţin „cultul personalităţii“ atît de frecvent în ţările agitate ale Africii – cred că în muzeul Ceauşescu ele se acumulau în vrafuri. Dar, printre asemenea orori, survin ici şi colo statui în lemn sau bronz care ar putea fi expuse în orice muzeu din lume. Cadourile dezvăluie două Africi, cea a servituţii politice, a fanfaronadei liderilor şi o alta opusă, cea a unei culturi originare, esenţială şi mitică. Schismă perceptibilă în Muzeul Preşedintelui!

Japonia l-a sedus pe Chirac, care şi-a multiplicat voiajele la Tokyo şi Kyoto, pînă într-atît încît s-a presupus că are acolo şi un cont secret în bancă, şi un fiu nelegitim. Cadourile Japoniei sînt omogene, ele camuflează modernitatea agresivă a industriei şi a expansiunii comerciale, pentru a privilegia splendoarea trecută a unei tradiţii încă vii: o mască de nô, gravuri antice, un actor de kabuki, luptători de sumo! Cadouri de promovare culturală, de afirmare de sine, cadouri emblematice, cadouri de curtoazie: oferim esenţa noastră! Tot aşa cum serviciile protocolare ale Élysée-ului pun la dispoziţie sticle de coniac vechi sau porţelanuri de Limoges şi tapiserii de Aubusson. Cadouri identitare. Dar ce surprinde e absenţa originalurilor, căci nu se oferă decît copii: tezaurul naţional nu se înstrăinează! Copia e un cadou-semn, un indiciu, şi nu un cadou-act, căci doar originalul confirmă o reală dorinţă de dar. Cînd i-am oferit unui mare actor japonez, Tamasaburo, o carte rară despre maestrul chinez Mei Lan fang, el a refuzat-o politicos: „Îţi mulţumesc, dar sacrificiul tău e prea mare“.

Cadoul politic e interesant cînd devine simbolic, cînd e consecinţa unei gîndiri şi rezultanta unei alegeri determinate de circumstanţe. Exemplu de neuitat: cu ocazia venirii lui Gorbaciov, Mitterrand, care îl stima, decide să-i ofere – idee splendidă! – cele două pistoale ale duelului în care Puşkin a fost ucis. Printr-un mister pe care-l ignor, ele se aflau la muzeul din Angers, uitate şi prăfuite, dar cînd s-a emis ipoteza darului, un cor de voci s-au revoltat: preşedintele spolia moştenirea ţării. Mitterrand a rămas intransigent. Şi tot el, ducîndu-se la Amsterdam, a invitat, drept cadou politic, genialul spectacol al lui Brook: Tragedia lui Carmen. Cadou imaterial, cadou ce-l porţi cu tine o viaţă. Japonezii oferă uneori o frază. „Omul priveşte, masca vede“ – acesta fu darul pe care mi l-a făcut un prieten de la Tokyo cu ocazia aniversării a douăzeci de ani de căsătorie!

În Muzeul Preşedintelui, descopăr că nimeni nu a oferit o carte. Doar turcii care au scos din arhivele statului o ediţie rară despre... Costumul militar la Istanbul. De aceea, poate, m-am oprit cu emoţie în faţa diplomei cehe, austeră şi elegant tipărită, semnată de Václav Havel. Unica prezenţă a literaturii. În schimb, arme, vase, păpuşi şi revolvere abundă. Cadouri comode, fără implicaţie, nici reflexie, cadouri de întreprindere „naţională“.

Uneori, cadoul, chiar politic, se motivează printr-o cunoaştere secretă a partenerului. El se adresează atunci nu funcţiei pe care o reprezintă, ci persoanei care o încarnează. Informat de pasiunea lui Chirac pentru artele primitive – „arte prime“, conform apelativului recent –, preşedintele unui land german îi dăruie nu o copie, ci o mică sculptură africană, veche şi originală. Cadou pentru un amator iniţiat, şi nu atît pentru un preşedinte invitat! Aceasta-mi aminteşte iniţiativa ambasadorului Vignal care, după Bucureşti, ajunsese la Buenos Aires. Fiind la curent cu ceea ce atunci era încă un secret strict supravegheat, existenţa lui Mazarine, fiica ilegitimă a lui Mitterrand, pasionată de călărie, el îi sugerează preşedintelui argentinian să ofere un armăsar pursînge cu ocazia vizitei la Paris. Se spune că Mitterrand, tată disimulat, ar fi avut ochii înlăcrimaţi. Cadou personalizat!

Piesa centrală a muzeului se detaşează de la intrare. Un imens peşte fosilă, aproape unic în lume, metaforă absolută a timpului conservat, a fost dăruit de preşedintele minusculelor insule Comore cu ocazia unei rapide audienţe la Élysée. Gest simbolic şi totodată gest semnificativ: generos, omul sărac oferă ce are mai bun! Niciodată bogatul, prudent şi selectiv. Peştele e cadoul politic ce atestă complexul unui înalt demnitar care, astfel, îşi exprimă satisfacţia nemărginită de a fi primit de preşedintele ţării, acela care, odinioară, îi colonizase insulele acum independente, dar nu încă e liberate de trecut. Fosila e o metaforă neprevăzută a unui destin naţional.

Copil fiind, tata mi-a povestit des istoria cadoului făcut preşedintelui Eisenhower de o delegaţie de politicieni români exilaţi în America: o mapă în piele cu două foi albe înăuntru. Ele semnificau destinul ţării pe care, sugerau ei, Washington-ul era invitat să-l scrie. Pagini rămase definitiv intacte. Cadou al unei speranţe nicicînd împlinite.

Emerson a consacrat un eseu cadourilor, din care lipseşte cadoul politic! Atunci el era camuflat, şi nu revelat în muzee!

George Banu este profesor de studii teatrale la Universitatea Sorbonne Nouvelle şi preşedinte de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru. A publicat, între altele, Livada de vişini, teatrul nostru (Editura Nemira, 2011). 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.