"Nu sînt de acord"

Carmen DOBRE
Publicat în Dilema Veche nr. 503 din 3-9 octombrie 2013
"Nu sînt de acord" jpeg

- răspuns scrisorii trimise de domnul Lucian Mîndruţă creatorilor de artă urîtă -

Am mai întîlnit confuzia pe care o identific la dumneavoastră în raport cu arta contemporană şi aş dori să încep această scrisoare deschisă prin a o corecta. Artele vizuale nu trebuie confundate cu entertainment-ul, prin prisma faptului că sînt vizuale. În cazul lor, trebuie acceptată posibilitatea de a face un efort de înţelegere (dacă se doreşte acest efort; altfel, nu ştiu pe nimeni care să fi fost băgat cu forţa într-un muzeu de artă contemporană) şi de a fi pus pe gînduri sau poate chiar întristat. Cînd există o folosire entertaining a unui mediu, am observat că unii ridică pretenţia ca mediul respectiv să fie exclusiv dedicat entertainment-ului. Să luăm drept exemplu un domeniu care nu are această dublă utilizare: filozofia. Cu siguranţă, cititorul ei trebuie să se străduiască un pic să o înţeleagă. Dacă citiţi Kierkegaard şi chiar înţelegeţi, s-ar putea să plîngeţi toată seara. Deci, se poate spune că filozofia prezintă riscul de a nu fi înţeleasă, de a angoasa sau chiar deprima. Nu este nicidecum entertaining. Similar artelor, filozofia nu are o utilitate materială şi nu se naşte din dorinţa de a realiza profit de pe urma ei. Cu toate acestea, nimeni nu spune cu atîta uşurinţă că e o porcărie, pentru că nu a înţeles-o sau pentru că nu îi place. Sau poate spune, dar în sufrageria propriei case, nu în public şi cu atît mai puţin în paginile unei publicaţii de cultură.

Cu siguranţă există, ca în orice domeniu, şi artişti slabi; dar fiecare pădure are uscăturile ei. Am convingerea că sînteţi conştient de lipsa de calitate a producţiilor multor oameni care activează în breasla dumneavoastră. Dar sînt ei un motiv pentru a lua în derîdere întreaga comunitate a jurnaliştilor?

Spuneţi că arta plictiseşte publicul. Eu vă întreb: oare duce lipsă publicul din ziua de azi de easy entertainment? Nu e ca şi cînd există un singur cinematograf în care rulează comedii romantice şi filme de acţiune, iar restul cinematografelor sînt cinemateci unde bieţii oameni sînt plictisiţi şi hăituiţi de angoasa(n)ţi precum Bergman şi Jodorowsky. Nu e ca şi cînd televiziunile difuzează toată ziua muzică simfonică şi film experimental. Să fim un pic serioşi. Mi se pare o alternativă sănătoasă să ai măcar cîteva locuri pentru artă. Şi, credeţi-mă, nu sînt multe în România.

Şi-acum, să trecem la ideea centrală a scrisorii dumneavoastră deschise: dreptul artistului de a primi finanţare de la stat, „adică de la oameni care muncesc cu un rost“. Spuneţi să nu există o „nevoie socială de a susţine o clasă de încrezuţi şi obosiţi, striviţi de sistem“, atîta timp cît încă nu s-a găsit un tratament pentru cancer. Logica pe care o folosiţi pentru a alătura două probleme care nu au absolut nici o legătură una cu alta mă lasă perplexă. Dar intru în jocul acesta absurd pentru a vă întreba ce s-ar întîmpla dacă finanţarea pentru cercetare în medicină s-ar face strict de către entităţi private. Atunci, vor fi susţinute numai acele direcţii care au o aplicabilitate pentru acea entitate, în timp ce alte studii importante pentru societate nu se mai realizează. În acest sens, puteţi să citiţi despre corporatizarea universităţilor, spre exemplu.

Nu sînt de acord cu această idee, nu pentru că, în calitate de artist, nu am din ce trăi. Ci pentru simplul motiv că, dacă arta depinde strict de finanţarea privată şi interesele ei, s-ar putea să arate ca rubrica de publicitate care ne întrerupe filmul de la televizor. S-ar putea ca finanţatorul privat să nu mai tolereze arta subversivă sau arta experimentală (deci cea care, poate, e mai greu de priceput), din motiv că poate CEO-ul vrea floricele pe cîmpii (a nu se înţelege aici că toţi oamenii de afaceri sînt nişte inculţi). Pe scurt, interesul privat e prea capricios şi limitat pentru a asigura toate direcţiile de dezvoltare ale artei contemporane. Nu vă închipuiţi, domnule Mîndruţă, că noi ne lăfăim în fonduri de stat şi stăm cu burta la soare între două sesiuni de finanţare sau burse acordate de către stat. Vă rog, interesaţi-vă cum stă treaba cu banii alocaţi artei contemporane. Vă asigur că este extrem de slab finanţată.

Însă motivul pentru care m-am hotărît să vă răspund este tonul extrem de nepotrivit cu care aţi compus scrisoarea dumneavoastră către artişti, în bloc. Un ton jignitor, cu accente de ură, în timp ce practicaţi cu mare supleţe sportul vorbitului în necunoştinţă de cauză. Portretul artistului care se conturează din textul dumneavoastră (care, sincer, nu ştiu cum s-a strecurat prin filtrul editorial al Dilemei vechi) este cam aşa: artistul este leneş, inutil şi infantil (un fel de parazit al societăţii), avînd în vedere că amestecă în mod aleatoriu materiale şi le numeşte artă; este un impostor care se prezintă ca geniu neînţeles, în timp ce lucrările lui nu valorează nimic. De unde abrupta concluzie: dacă nu eşti un artist pe înţelesul tuturor, nu valorezi nimic. Permiteţi-mi să vă readuc în memorie un exemplu clasic (de care sînt convinsă că aţi auzit la şcoala pe care o condamnaţi că nu le-a comunicat copiilor adevărul despre artă): acela al lui Van Gogh. Contemporanii săi nu l-au înţeles şi nu i-au cumpărat lucrările. Avînd în vedere că singura măsura a valorii unui artist pe care o admiteţi este banul, cum vă explicaţi, vă rog, preţurile la care se tranzacţionează în prezent tablourile bietului Vincent, care chiar şi-a pus nevrozele pe pînză şi a murit în cea mai cruntă sărăcie? Sau pe el îl consideraţi entertaining?

Şi acum, ce credeţi dumneavoastră că ar trebui să fie un artist? Deci, un artist se zbate (în viziunea dumneavoastră) între a fi un prestator de servicii (după cum dictează buzunarul cumpărătorului) şi un „medic de suflete“, producător de lucruri frumoase, care să gîdile retina celui cu buzunarul doldora, traversînd, într-o singură mişcare, distanţa de la cel mai de bază mercantilism, pînă la stratosfera lucrurilor diafane, cum ar fi medicina sufletelor. Din ce descrieţi aici dumneavoastră, mi se pare că aveţi în minte mai degrabă un psiholog, şi nu prestaţia unui artist. Cel care prestează serviciul vindecării de „suflete“ şi care este pregătit să ne dreagă dispoziţia este psihoterapeutul. În plus, terapia costă mult, deci şansele sînt ca ea să fie de mare valoare. Astfel, nu pot decît să trag concluzia că scrisoarea dumneavoastră a apărut din confuzia celor două profesii.

Theodor Adorno a spus, la un moment dat, că scopul artei nu este acela de a oferi soluţii pentru problemele societăţii (sau ale indivizilor, aş adăuga eu), ci de a le face critica. Eu cred profund în această afirmaţie. Dacă nu vă convine, puteţi să trimiteţi o scrisoare la Şcoala de la Frankfurt (găsiţi adresa pe net). Dar vă sfătuiesc să o faceţi pe alt ton.

Carmen DOBRE

Membră a „clasei de încrezuţi, obosiţi şi striviţi de sistem“

Foto Carmen Dobre

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.