Obiceiuri de lectură

Publicat în Dilema Veche nr. 434 din 7-13 iunie 2012
Obiceiuri de lectură jpeg

Era Gutenberg a apus. Trăiască era digitală! Pînă nu de mult, oamenii de litere tremurau de frica noilor medii şi a computerelor: o să dispară cărţile, spuneau. Între timp, editorii au încercat să se adapteze: au publicat cărţi în formate noi, au pus la punct sisteme de difuzare a cărţii bazate pe Internet, au inventat noi reguli legate de copyright – în fine, au transformat ameninţarea în oportunitate. Şi, cînd totul părea să fie pregătit pentru marea revoluţie electronică, şi-au dat brusc seama că lumea nu o vrea.

Afacerile merg încă foarte prost. Chiar dacă în 2011 s-au vîndut în Europa de două ori mai multe cărţi în format electronic decît cu un an înainte, profitul e încă infim. Cărţile electronice se impun mult mai greu decît se aşteptau editorii, se afirmă într-un studiu citat de săptămînalul Die Zeit. De pildă, librăriile germane estimau, acum un an, că pînă în 2015 vor ajunge să cîştige peste 9% din profit din vînzările de carte electronică. Acum şi-au reevaluat calculul: în 2015, profitul din vînzarea cărţilor electronice va ajunge la 3,5%. Pentru anul în curs, prognoza cea mai optimistă nu depăşeşte 1,2% profit pentru e-books. Şi asta în ciuda faptului că anul trecut s-au vîndut de două ori mai multe cărţi electronice ca în 2010. Tendinţa e de creştere, însă numărul cumpărătorilor a rămas mic. În plus, studiile arată şi că oamenii sînt predispuşi să cumpere cărţi pentru tablete mai degrabă decît cele în format simplu, pentru dispozitive cu cerneală electronică.

Noile medii şi impactul pe care îl au asupra pieţei de carte e temă de dezbatere deja de un deceniu. Acum există dispozitivele mai fiabile, mai ergonomice şi, mai ales, accesibile. O „carte electronică“ redă fidel pagina tipărită, răsfoitul virtual seamănă cu răsfoitul paginilor reale, pînă şi foşnetul paginilor generat de computer oferă senzaţia unei lecturi de carte tipărită. Într-un dispozitiv de dimensiunea unei cărţi încape, de fapt, o bibliotecă întreagă. S-a crezut, pînă nu de mult, că cititorii sînt reţinuţi în a cumpăra cărţi în format electronic, pentru că ele nu oferă aceeaşi senzaţie a lecturii pe care o dă cartea tipărită. Acum, se pare că preferinţele publicului – acela, puţin, care e totuşi dispus să-şi schimbe obiceiurile de lectură – se îndreaptă nu spre dispozitive care oferă imitaţia tipăriturii, ci spre device-urile mai avansate, care schimbă radical relaţia cu textul scris. Cartea (electronică) nu mai e doar un text afişat pe ecran, ci naraţiune interactivă, imagine în mişcare...

Şi în România, piaţa de carte în format electronic se configurează cu dificultate. Numărul relativ al dispozitivelor digitale e atît de scăzut, încît publicul potenţial e lipsit de relevanţă comercială. Statistici clare nu există, însă un best-seller în format electronic înseamnă, probabil, cîteva zeci de exemplare vîndute. Imposibil să faci afaceri pornind de la cifre atît de mici!

Anul acesta a fost însă pentru prima dată cînd am văzut la un tîrg românesc de carte o prezenţă susţinută a cărţilor electronice. Iniţiative au mai existat şi pînă acum, însă la această ediţie a Bookfest mi s-a părut că, în sfîrşit, începe să se mişte ceva. E încă prea puţin ca să vorbim despre o piaţă a cărţilor în format electronic – dar e, măcar, o agitaţie. Editurile Humanitas şi Polirom şi-au deschis, de vreun an, divizii dedicate, elefant.ro şi-a diversificat oferta, în fine, a apărut şi prima editură creată special pentru e-books. Prima carte publicată de ReadForward e o poveste pentru copii, de Irina Nicolae. Iar cartea foloseşte intensiv avantajele oferite de mediul electronic: animaţii, sunete, interacţiune. Editorul Paul Balogh mi-a spus că mizează tocmai pe aceste posibilităţi noi oferite de mediile electronice. Ele nu influenţează doar modul în care citim, ci şi munca scriitorului. Creaţia literară a viitorului va fi (şi) vizuală.

Foto: M. Chivu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.