„Poezia este forma unei revolte”

Publicat în Dilema Veche nr. 359 din 30 decembrie 2010
„Poezia este forma unei revolte” jpeg

- interviu cu Teodor DUNĂ -

Cît de dispus eşti să experimentezi în poezie? 

Orice carte cu adevărat valoroasă este rezultatul unui experiment. Există, pe de-o parte, un tip de experiment încărcat cu o doză de agresivitate, de combativitate mai mare, care-şi propune să modifice un anumit orizont de aşteptare, prin noutate – noutatea devenind miză şi scop în sine; e acel tip de experiment care îşi denudează procedeul, cu osatura vizibilă. Pe de altă parte, experimentul poate fi mai puţin epatant, putîndu-se manifesta în structurile profunde ale operei respective, într-un mod mai discret şi subtil. A experimenta poate însemna să nu fii actual, să nu vorbeşti despre nimic din ceea ce ţine de această lume, să încerci să reactualizezi, să reînvii anumite „teme“ sau cuvinte considerate vetuste şi pernicioase. 

A experimenta, pentru mine, înseamnă să mă întorc la un anumit fel de a concepe poezia care, odată cu postmodernismul, a cam încetat să mai existe. Şi nu e acea întoarcere ironică, melancolică, acea întoarcere istoric-detaşată la ceea ce poezia propunea ca mod de comunicare. Este un efort de reumanizare a poeziei, dacă pot spune astfel, o încercare de a o reapropia de „om“, de a o face să semene cu un corp viu care este foarte aproape de tine. Şi această reumanizare implică o detextualizare a poeziei. Poezia nu e, pentru mine, un construct conştient de propria textualitate, ci o anumită voce care vorbeşte despre alte lumi, şi ele, astfel, încep să existe, să te înconjoare – măcar pentru o vreme. 

Te modifici comportamental în momentul în care ai ideile pentru o carte nouă, dar ea nu e încă pregătită să te lase s-o scrii? 

Cînd cărţile pe care le scrii au o structură narativă romanescă, nu este nevoie decît de o singură idee. Acea idee înseamnă, pentru mine, că pot vedea, pot simţi cu tot trupul o lume, a cărei semnificaţie o pot intui, dar nu aş putea să o traduc în limbaj denotativ. O lume care începe să se mişte în mine. Este ca o invazie pe care nu o pot opri. Ceea ce sînt de obicei dispare şi mă simt locuit de acel straniu altcineva sau altceva. Dar, în acelaşi timp, lumea aceea nu poate fi vorbită pentru că trebuie găsit limbajul acelei realităţi. 

Ideea cărţii De-a viul mi-a venit acum vreo trei ani, într-o seară de toamnă. Atunci m-am năpustit la lemnul biroului şi am început să scriu, după vreo doi ani în care orice pagină albă îmi făcea rău. Zeci de pagini în prima seară. Apoi a doua zi şi a treia încă vreo douăzeci. Încontinuu. Aproape un caiet întreg a fost umplut. Nu puteam să ies din casă, să vorbesc. Nu trăiam decît în acea lume. Mă comportam ca o vietate. Orice era în afara mea mă speria. Starea a fost la fel de intensă şi „extatică“ precum s-a întîmplat cu Catafazii. Numai că atunci, în 2005, mi-a ieşit. Acum nu. După vreo două luni, mi-am dat seama de eşec. Nu erau decît cîteva poeme „bune“. Nu înţelegeam cum o stare atît de intensă, de febrilă poate să dea la iveală astfel de poeme. Apoi un alt an şi jumătate am stat cu lumea asta în mine – şi lumile acestea se fac din ce în ce mai grele şi sînt din ce în ce mai insuportabile. O simţeam crescînd. Apoi, deodată, în cîteva zile, o jumătate de lume a ieşit din degetele mele. O lume potrivită, prielnică. Apoi iarăşi o tăcere de un an. Apoi iarăşi starea în care am simţit cu tot corpul – şi mîinile mele mişcîndu-se din nou în albul foii de hîrtie în acel timp prea puţin omenesc. 

Cărţile nescrise nu pot fi forţate să iasă din noi; ele sînt capricioase şi îndrăgostite de aşteptare. Aproape nimic nu le anunţă venirile şi plecările. Însă ceea ce cred eu că este hazard în aceste apariţii „epifanice“ este poate necesitatea lor, felul lor contorsionat de a se naşte. Uneori am avut impresia că există un sadism al cărţilor de sub piele. Sau poate ele singure hotărăsc care este momentul în care tu eşti pregătit să nu le înşeli. 

„Scrisul se aseamănă  uneori cu hipnoza“ 

Odată terminat un volum, te înstrăinezi de stările, lucrurile, oamenii care au fost în preajmă de-a lungul perioadei de scriere? 

Într-o lume încheiată nici o întoarcere nu este cu putinţă. Timpul şi spaţiul au un caracter monadic. Cîtă vreme eşti înăuntrul ei, nu poţi ieşi, iar ieşind, rămîi exterior pentru totdeauna. De aici şi dualitatea, contradictoriul actului de a scrie. O carte care se vrea scrisă doare, dar ieşirea şi depărtarea de ea sînt încă şi mai dureroase. 

Cît despre cei din preajma mea, rareori mi s-a întîmplat să scriu cu cineva în casă. Pînă şi cineva care doarme în altă cameră e prea mult. De cîteva ori, pe vremea Catafaziilor, dimineaţa, sora mea mă întreba dacă am scris noaptea, pentru că visase straniu. Îmi povestea visul. Eu tăceam. Îi arătam un fragment din poemul cel proaspăt. Era aproape identic cu povestea visului ei. Nici eu nu mi-aş dori să visez ceea ce scriu – aşa că singurătatea mea în acele momente e un act apotropaic pentru ceilalţi. 

Ţi s-a întîmplat să descoperi că memoria se joacă cu tine? 

Scrisul se aseamănă uneori cu hipnoza. Te face să-ţi aminteşti întîmplări pierdute pe vreun raft întunecos al memoriei, dar şi lucruri pe care nu le-ai trăit efectiv. Ajungi să-ţi aminteşti ceea ce ţi s-ar fi putut întîmpla. Întîmplările fiecărui poem autentic devin cumva propriile amintiri. Cînd scriam Catafazii mi-am descoperit o amintire destul de stranie. Eu întins în pat şi mama intrînd în cameră, întinzîndu-se peste mine să ia ceva din partea dinspre perete a patului şi părul ei lung, despletit, atingîndu-mi genunchii, şi eu devenind deodată foarte, foarte fericit, simţind o imensă căldură invadîndu-mi corpul, ea plecînd din cameră fără să-mi spună nici un cuvînt, fără să mă privească, de parcă genunchii mei nu erau acolo, de parcă eu însumi nu eram acolo – şi senzaţia de cîteva ore că părul ei a rămas lipit de genunchii mei. Mama mi-a spus ulterior că niciodată nu a avut părul atît de lung pe cît l-am bănuit eu. Deşi, scriind, am ajuns să ştiu cum miroase părul ei, şi, scriind, mi-am amintit cum arătau mîinile mele şi cum simţeau ele atunci cînd atingeau obiectele, zăpada, scara plină de haine care ducea în pod. Scriind, mi-am amintit cum e să atingi pentru prima oară. Cu toate astea, ştiu sigur că Novalis avea dreptate cînd spunea: „Cu cît mai poetic, cu atît mai adevărat“. 

Te-ai inspirat vreodată din compoziţia vreunui tablou, scriind un poem? 

Poezia, de mai bine de 150 de ani, este circumscrisă unei zone a negativităţii. Poezia se hrăneşte din acuta conştientizare a unei neadecvări, dintr-o frustrare, fie ea de ordin ontologic, biografic sau metafizic. Este forma unei revolte. Negativitatea ei uneori absolută înlătură senzaţia că există lumină. În acelaşi timp, este mai uşor – metaforic spus – să redai întunericul prin întuneric. Van Gogh m-a învăţat ceva: că întunericul poate fi exprimat cu ajutorul luminii, că poate să fie nevoie doar de lumină pentru a reda ţesutul celui mai adînc întuneric. Lumina caldă şi liniştită a lui Van Gogh este mai tragică decît toate contorsionările dramatice ale lui Bacon. Putem fi luminoşi, luminoşi şi fărîmiţaţi. Am luat cîteva kilograme din lumina lui Van Gogh şi o jumătate din cerul de deasupra Rhonului şi le-am aşezat în De-a viul. Am simţit nevoia de lumină, de acea luminozitate stranie care exprimă exact contrariul a ceea ce pare – pentru că sigur cîndva ne va fi dor de acea lumină caldă şi ne va părea rău că am uitat să vorbim despre ea. 

Ajuns la al treilea volum, te-a apăsat senzaţia de autodepăşire, de competiţie cu cele mai bune cărţi de poezie? 

Cred că un poet trebuie să fie lucid pînă la cruzime, în evaluarea propriei poezii. Cu fiecare carte pe care am scris-o, am vrut să ridic miza cărţii cît de mult am simţit că pot. E un risc care te ţine departe de calificativul „bun“, „OK“. Prefer cărţile cu miză însă ratate, celor doar „bune“, care nu riscă nimic. Pentru mine, poezia nu e o chestiune de receptare sau de vizibilitate, e o „problemă personală“ – şi-mi asum ne-vizibilitatea mea, raportată la alţi poeţi din generaţie cu mine, precum îmi asum şi „inactualitatea“ poeziei mele şi consecinţele acestei aparente defazări. 

Pentru a fi vizibil trebuie să depui un efort substanţial şi plictisitor şi să aplici tot felul de tehnici de marketing, care pe mine sau mă îngreţoşează, sau mă lasă indiferent, pentru că ele participă la obiectualizarea propriei poezii, înstrăinînd-o de mine, transformînd-o astfel în alteritate. Iar poezia este apropiere, apropierea însăşi. Din cauza asta nu am făcut aproape nimic legat de promovare pentru poezia mea. Nu ştiu dacă dintr-un orgoliu mascat, dintr-o imposibilitate structurală sau de teama depărtării ei de mine. 

După încheierea De-a viul-ului, de-a ce mai poţi fi? 

Credeam că o să mai scriu la cartea asta încă 50 de ani. Îmi părea o neputinţă încheierea ei. Norocul meu e că ea a vrut să se despartă de mine şi mi-a ieşit din mîini în cîteva zile, întreagă şi toată, sper. Probabil în castelul respectiv în sfîrşit voi putea scrie despre o lume care de mult mă obsedează. Va fi despre o lume liniştită. Cu o femeie care doarme într-un pat pe lîngă care trece un rîu cu păstrăvi. O femeie cu un nume desăvîrşit. Despre cineva care cîntă la un pian îngheţat, un pian care atîrnă legat cu frînghii de crengile unui copac. Va fi despre o lume frumoasă. Va fi despre iad. Sînt liniştit. Pot fi oricine.

a consemnat Andra ROTARU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.