Premieră editorială: Copiii de pe Volga

8 aprilie 2020
Premieră editorială: Copiii de pe Volga jpeg

Dilema veche vă prezintă în premieră un fragment din romanul Copiii de pe Volga, de Guzel Iahina, apărut la Humanitas Fiction, în colecția Raftul Denisei, cu o traducere din limba rusă de Luana Schidu.

La trei ani după un debut fulminant cu bestsellerul Zuleiha deschide ochii, Guzel Iahina publică un nou roman și mai viu, și mai atrăgător, care se bucură deja de faimă internațională. Iată cum îl descrie autoarea: „Am vrut să vorbesc despre lumea coloniilor germane de pe Volga – vibrantă, aparte, plină de viață –, o lume creată cîndva de oameni veniți din altă țară și pierdută astăzi în negura timpului. Dar este și o poveste despre cum poate o mare dragoste să nască spaime în sufletul nostru și totodată să ne ajute să le depășim.“

Jakob Ivanovici Bach, profesor în satul german Gnadental de pe Volga, duce o viață simplă, anonimă. Într-o zi, este chemat pe celălalt mal al fluviului ce „împarte lumea în două“ să-i dea lecții unei tinere fragile și timide, Klara, fiica unui straniu personaj, Udo Grimm. Nu e deloc surprinzător că între cei doi se înfiripă o poveste de iubire. Este însă singurul fapt previzibil din acest roman amețitor, căci în clipa următoare istoria dă năvală, răsturnînd reguli și destine, realitatea capătă accente supranaturale, adevărul nu mai este același și totul se topește într-o grandioasă epopee din ritmul căreia nu te mai poți desprinde.

guzel iahina jpg jpeg

Copiii de pe Volga (fragment)

O, cît se schimbase Gnadentalul în timpul care trecuse! O, cît se schimbaseră oamenii din el! Amprenta distrugerii și a tristeții de mulți ani se vedea pe fațadele caselor, pe străzi și pe chipuri. Geometria dreaptă care domnise cîndva aici își pierduse puritatea liniilor: rectitudinea străzilor era distrusă de gunoaie, acoperișurile se strîmbaseră, ramele geamurilor, ușilor și porților se înclinau urît. Casele erau ridate de crăpături, chipurile – crăpate de riduri. Curțile părăsite se căscau ca niște ulcere pe corp. Mormanele de gunoi înnegrite erau ca niște tumori vineții. Livezile de vișini abandonate erau ca niște lațe de bătrîn. Cîmpurile pustiite – ca niște chelii. Părea că toate culorile părăsiseră acest ținut sumbru: și văruiala întunecată a caselor, și ornamentele, și copacii uscați, și pămîntul chiar, și chipurile palide ale locuitorilor, mustățile și sprîncenele lor încărunțite – toate deveniseră la fel de cenușii, de culoarea valurilor Volgăi într-o zi urîtă. Numai stegulețele roșii, stelele și stindardele care împodobeau mîndre locurile ardeau sfidător de voi și ridicol, precum carminul pe buzele unei bătrîne muribunde.

În fiecare zi, furișîndu-se ca un șoricel tăcut pe străzi după lapte pentru copil, Bach observa schimbările, și inima i se umplea de tristețe și nedumerire. La început îl vizita pe Hoffmann-ghebosul noaptea sau în pragul zorilor, cînd planetele și stelele păleau și se dizolvau în înaltul cerului– acesta era mereu plin de forță și ocupat cu tot felul de gînduri, pesemne nu avea deloc nevoie de somn; curînd însă i-a poruncit să vină numai pe lumină, și Bach a trebuit să se arate în sat ziua.

Mulți gnadentalieni auziseră deja de întoarcerea Schulmeister-ului, și apariția lui pe străzi nu a stîrnit mirare. Dar cît de uimit era el! Memoria lui bună păstra amintiri despre colonia natală cu la fel de multă grijă cum erau păstrate bonetele de dantelă și pieptarele de catifea în lăzile vrednicei Tilda. Acum însă, privind obiecte familiare și fețe cunoscute în lumina clară a soarelui, parcă scotea din adîncurile unui cufăr aceste frumoase bonete, pieptare, pelerine, pălării, surtuce – și descoperea că toate se transformaseră în niște zdrențe roase de molii.

Ce chipuri bătrînești îl priveau pe Bach din găurile ferestrelor – gnadentalienii cunoscuți ori părinții și bunicii lor? Nu‑l părăsea impresia că în șapte ani oamenii din colonie îmbătrîniseră de cîteva ori cît el; de aceea, trăsăturile părinților apăruseră pe fețele concetățenilor săi atît de evident, încît el simțea în mod ciudat că revenise în copilărie. Cine‑l privea de la fereastră – pictorul Anton Fromm, a cărui fizionomie ridată, cu buzele țuguiate, ajunsese să semene cu fața unui popîndău, sau tatăl lui, bunul pastor, cu ale cărui strădanii fusese ridicată cîndva în Gnadental biserica din piatră cenușie? Cine privea de la o altă fereastră – plăpîndul și harnicul Kohl, sau bunicul lui, cultivator de mărar brun și tutun, faimos pe întreg malul stîng? Cine privea de la a treia fereastră – Emmy Pepenoasa, care‑și pierduse întreaga splendoare și slăbise de avea cearcăne albastre sub ochi, sau bunica ei cea rea, care rămăsese în amintirea consătenilor pentru că era neobișnuit de mînioasă și arunca cu calapodul după propriul soț? Cine se uita la Bach din toate părțile – în tăcere, fără să‑l salute și fără să intre în vorbă cu el? Cine locuia în Gnadental – niște oameni vii sau fotografiile îngălbenite ale strămoșilor? Bach nu vedea chipuri de tineri sau de copii – pesemne că nu erau deloc în colonie; nu degeaba clădirea școlii arăta abandonată și pridvorul era acoperit iarna întreagă de un troian stratificat de zăpadă…

Mult mai tîrziu, Bach – citind ziarele și observîndu‑i pe locuitorii coloniei, ascultînd discursurile lungi ale lui Hoffmann, care îl simpatiza – a reconstituit un tablou al celor întîmplate în lume în anii sihăstriei sale. L‑a reconstituit – și s‑a cutremurat: toate scenele înspăimîntătoare pe care el și Klara le observaseră de la înălțimea dealului, toate imaginile bizare și înspăimîntătoare văzute în timpul incursiunilor nocturne păreau doar furtună într‑un pahar cu apă, doar un ecou slab al schimbărilor puternice din marea viață. Aceste schimbări erau atît de incredibile, încît Bach se străduia să găsească o comparație pe măsură. Cele întîmplate nu puteau fi numite nici cutremur, nici uragan: după cataclismele naturale, lumea, răscolită de stihiile dezlănțuite, își păstrează totuși elementele principale – cerul, soarele, pămîntul. Astăzi însă în Gnadental nu mai era nici unul, nici al doilea, nici al treilea: noua putere instaurată la Petersburg abolise cerul, declarase soarele inexistent, iar pămîntul îl înlocuise cu aer. Oamenii se bălăceau în acest aer, deschizînd speriați gurile, neștiind să se revolte și nevrînd să accepte. Credința, școala și comunitatea – cele trei nuclee de nezdruncinat ale vieții în colonie – le fuseseră confiscate gnadentalienilor, așa cum îi fuseseră confiscate morarului Wagner casa și vitele: biserica fusese închisă, pastorul Händel și soția lui fuseseră cît pe‑aici să fie trimiși în Nord (turma lui înarmată cu furci și cîrlige sărise în apărarea lui și cîștigase); profesorul fusese izgonit din școală, promiseseră să trimită altul, dar nu mai trimiseseră; conducerea obștească fusese declarată anacronică și înlocuită cu sovietele, care trebuiau să se afle în fruntea noii societăți, și cu colhozul, care era văzut drept mîinile și picioarele Gnadentalului reînnoit.

Cîțiva coloniști au hotărît să fugă de această viață de neînțeles: cei mai iuți și mai curajoși au ajuns în America, cei mai perseverenți și mai abili – în patria istorică; majoritatea însă, după ce s‑au chinuit luni în șir la granița poloneză, după ce au rătăcit prin lagăre de refugiați din Bielorusia, Ucraina și Germania, s‑au vărsat înapoi în Gnadental – toate rîurile se varsă, după cum se știe, în Volga.

Așa trăia acest nou Gnadental, care acum trebuia să fie numit sovietic: colonia pe jumătate distrusă, oamenii pe jumătate deznădăjduiți, vitele pe jumătate moarte de foame. Chipurile oamenilor erau secătuite de nevoia și dorul de copii, ale căror morminte – în nisipurile caspice, sub dealurile Galiției, în mlaștinile Polesiei, în stepele mongole, la poalele colinelor de pe țărmul Amurului – schițau o vastă geografie a peregrinărilor lor; grajdurile erau goale, caii, boii și cămilele trecuseră în proprietatea colhozului, iar hambarele erau pline acum de troace inutile, care rugineau încet: fiare de marcat vitele, harnașamente pentru cai, țesale și perii, putineie și separatoare.

image 8 JPG jpeg

Guzel Iahina s-a născut în 1977, la Kazan. A absolvit Facultatea de Limbi Străine a Institutului Pedagogic de Stat din Kazan, iar din 1999 locuiește la Moscova, unde a urmat cursurile Academiei de Cinematografie, secția scenaristică. A lucrat în relații publice, publicitate și marketing și a colaborat cu articole la revistele Neva, Oktiabr, Sibirskie ogni etc. În 2015 publică primul roman, Zuleiha deschide ochii (Zuleiha otkrîvaet glaza; Humanitas Fiction, 2018). Inspirat din relatările bunicii ei, o învățătoare tătară care a petrecut șaisprezece ani într-o colonie de muncă din Siberia, romanul s-a bucurat imediat de un succes răsunător și a primit mai multe premii prestigioase. În Rusia, în 2015: Bolșaia Kniga (Marea Carte), Premiul întîi și Premiul cititorilor – Locul întîi; Premiul Iasnaia Poliana (Lev Tolstoi), Premiul Kniga Goda (Cartea Anului) și Premiul Zviozdnîi Bilet (Bilet spre stele) al Festivalului Aksionov. A fost finalist la Russkii Buker (Booker Rus), în 2016 i s-a acordat Premiul Cyrano, iar în Franța a apărut în 2017 și a primit Premiul revistei Transfuge. A fost, de asemenea, finalist la Premiul Médicis Étranger. Cel de-al doilea roman al său, Copiii de pe Volga (Deti moi; Humanitas Fiction, 2020), publicat în 2018, a cîștigat în anul 2019 Bolșaia Kniga, Premiul al treilea și Premiul cititorilor – Locul întîi, precum și Marele Premiu Ivo Andrić în Serbia. Romanele lui Guzel Iahina sînt în curs de traducere în peste patruzeci de țări.

Credit foto Guzel Iahina: Daniel Angelescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.