Trei poveşti de TIFF

Ana Maria SANDU şi Luiza VASILIU
Publicat în Dilema Veche nr. 591 din 11-17 iunie 2015
Trei poveşti de TIFF jpeg

TIFF 2015 s-a terminat de curînd. Ca să vă faceţi o idee despre cum ne-a fost la Cluj, ne-am reunit să vă spunem trei poveşti de festival. Invitat special: Cristi Luca. Acelaşi film, montaje diferite. Oboseala n-a intrat, din fericire, în cadru.  

● Cristi LUCA 

Aproape în fiecare moment al festivalului ai de luat o decizie. Într-o mînă ai telefonul, în alta un pahar sau o linguriţă, iar în faţa ta o listă de filme ale căror titluri nu-ţi sună întotdeauna cunoscut, oricît de mare cinefil ai fi. Despre unele ai auzit din recomandările prietenilor sau ale presei, pe altele vrei să le revezi pe ecran mare în copii restaurate, pe unele le amîni pentru zilele în care nu eşti presat de nimic, iar pe altele le alegi din instinct. Eşti la o masă de joc şi tragi cărţile. Cîştigătoarele ajung de multe ori să aibă o latură subiectivă puternică şi te agăţi de ele din orgoliu. La fel şi pentru celelalte. Nu mai lungesc introducerea, v-aţi prins, contextul e important. Cîteva titluri din prima categorie:

(regia Juan Schnitman), filmul care a luat marele premiu, e genul de dramă minimalistă în care tensiunea e fin construită, pînă într-un punct în care eşti subjugat complet. Un cuplu aparent fericit ajunge să se autodistrugă emoţional fix în momentul în care trebuie să facă pasul decisiv în cumpărarea unui apartament. Excelent jucat şi emoţionant. 

din cadrul retrospectivei dedicate lui Mircea Daneliuc, rămîne după 35 de ani la fel de necruţător cu interogarea realităţii şi a modului chestionabil în care o percepem. Alături de

, o capodoperă. 

regia Khavn de la Cruz, din secţiunea „Fără cuvinte“, e un mix de film

cu musical în care kitsch-ul e asumat şi irezistibil. Clişeul cu băiatul rău (în cazul de faţă un criminal) care se îndrăgosteşte iremediabil de o prostituată frumoasă e exploatat stilistic (cameraman Christopher Doyle, omul din spatele filmelor lui Wong Kar-Wai) atît de fermecător, încît nu-ţi mai pasă de naraţiune, ci doar de buna dispoziţie. 

(John Maclean), unul din favoritele criticilor americani de anul acesta, e un western dat cu încetinitorul, în care protagoniştii sînt preocupaţi mai mult de schimburi de replici tari şi culte (e menţionat şi Charles Darwin) decît de supravieţuire. Seamănă mult cu

al lui Jarmusch, dar în cazul de faţă nu e un defect.

în regia lui Nicolae Constantin Tănase, are acea energie molipsitoare pe care ar trebui să o aibă orice debutant sigur de talentul său. În ciuda unui simbolism pe alocuri excesiv după gusturile mele, naturaleţea actorilor şi regia bine stăpînită sînt marile plusuri ale filmului. Probabil cel mai bun film cu tineri şi despre tineri din cinema-ul românesc recent. 

Dintre puţinele scurtmetraje româneşti văzute anul acesta la TIFF, mi-au plăcut

(Marius Olteanu), pentru subtilitate, şi

(Andrei Creţulescu), pentru stilistică. 

În final, cred că, odată ce ajungi la TIFF, ai cîştigat deja partida. Relaxaţi-vă şi gustaţi filmele pe care le vreţi. 

● Ana Maria SANDU 

Cu această a 14-a ediţie am adunat în istoria personală 13 ani de TIFF. Unele lucruri se schimbă, altele rămîn, din fericire, la fel. Şi unul dintre ele e starea de Cluj, de festival.

„Dragilor, să avem grijă unii de alţii!“, l-am auzit spunînd pe actorul Levente Molnár la un moment dat. Şi mi s-a părut o urare extrem de potrivită la care m-am gîndit, în zori, cînd mă întorceam de la petrecerea HBO, după o noapte în care soarele ne-a găsit încă la dans.

Preferatul de anul ăsta:

, filmul iranian din competiţie. Regizorul Nima Javidi construieşte un excelent thriller „de apartament“. O oră şi jumătate de suspans, în care cei doi protagonişti trec prin toate stările posibile. E vorba despre un cuplu care e pe punctul să-şi schimbe viaţa. Amir şi Sara mai au cîteva ore pînă la plecare. Îşi fac bagajele să plece din Teheran în Australia. Totul e bine stabilit şi merge conform planului, pînă cînd bomba le explodează în faţă. Femeia găzduieşte copilul foarte mic al unor vecini pentru că bona are puţină treabă şi o roagă să aibă grijă de fetiţă cît ea lipseşte. Doar că somnul profund şi liniştit al micuţei e altceva decît pare. 

Ce fac oamenii ăştia, aflaţi pe picior de plecare, cînd descoperă că au în dormitor un bebeluş mort? Frica îi paralizează şi le ia minţile. Reacţionează prost şi se încurcă în propriile scenarii şi minciuni. Iar pe spectator îl ţin cu sufletul la gură. 

din 1986, al regizorului spaniol Agustí Villaronga, rămîne „copilul teribil“ al ediţiei. Un nume necunoscut publicului românesc, pe care directorul artistic al TIFF-ului, Mihai Chirilov, l-a invitat (cu încă două titluri din filmografia sa,

şi

în secţiunea „3x3“. Villaronga a fost prezent la Cluj şi a povestit istoria acestui debut care a şocat la vremea apariţiei şi o face şi acum, după aproape 30 de ani. Imaginaţi-vă că intraţi în mintea unui sadic pedofil. Că asistaţi pe viu la un transfer de personalitate între călău şi victima sa. Plăcerea supremă a celor două personaje, doctorul nazist cu un fetiş pentru agonia băieţilor pe care îi torturează, şi martorul abuzat, un băieţel frumos şi naiv pe vremea cînd l-a cunoscut, rămîne moartea. În forma ei cît mai pură şi mai caligrafică. Nici o ofrandă nu e prea mare şi prea greu de adus la căpătîiul acestui artist al violenţei dezaxate, care este acest Klaus, bărbat căsătorit, tată al unei fetiţe şi imobilizat de mai mulţi ani într-un cilindru de sticlă cu ajutorul căruia respiră. Ucenicul diavolului e zelos şi inventiv. Vrea să-şi impresioneze maestrul, să-i desăvîrşească opera. Regizorul Agustí Villaronga întinde tot felul de plase, aşa cum va face şi personajul său în film.

La Cluj, filmele româneşti, scurte sau lungi, sînt vedete adevărate. Şi cred că, într-o lume ideală, publicul lor ar arăta exact aşa: numeros, cît să umple Piaţa Unirii, curios şi exigent. 

● Luiza VASILIU 

La TIFF 2015 am văzut nouă filme în patru zile, adică jumătate din cît vedeam în tot atîtea zile acum zece ani, la primul meu TIFF. Calculul e simplu: au trecut zece ani, eu am îmbătrînit, TIFF-ul e neschimbat. Am început cu o îngheţată de tarhon şi un documentar maghiar şi am terminat cu o cratiţă de midii şi un thriller spaniolesc.

(r. Ágnes Sós, 2013) plonjează într-o comunitate de etnie maghiară dintr-un sat transilvănean şi îi provoacă pe bătrînii de-acolo la poveşti despre pierderea virginităţii, ruşinea descoperirii propriului corp, datoria conjugală („ca un cuţit înfipt în spate“), masturbare (antologică discuţia despre beneficiile slăninuţei), flirt şi dorinţă după 70 de ani. Finalul, cu trei babete vesele rostogolindu-se din vîrful unui deal, o să-l transform într-un gif şi o să-l proiectez pe peretele de-acasă, ca un

că bătrîneţea nu trebuie neapărat să fie îngrozitoare.

(r. Carlos Vermut, 2014), e un Almodóvar plus Amenábar despre povara vinei, cu cîteva derapaje simbolice destul de enervante, dar suficient de

încît să merite două ore în sala de cinema din Mănăştur. 

Bucuria festivalului a fost, pentru mine, proiecţia

a lui Daneliuc şi discuţia de după cu regizorul.

e o bijuterie de ciné-vérité combinat cu jocul excelent al actorilor („Filmam pe stradă, printre trecători, şi dacă oamenii întorceau capul după actori, însemna că ceva nu era bine, că nu erau destul de naturali“, a povestit Daneliuc). Torei Vasilescu ar trebui să i se acorde un premiu special – Cea mai

prezenţă feminină din cinematografia românească. S-o vedeţi şi în Croaziera, o să-mi daţi dreptate. 

La TIFF m-a enervat cumplit

(r. Ilinca Călugăreanu, 2015), o docudramă de carton cu reconstituiri penibile şi ipoteza dubioasă că filmele văzute pe casete video au dus la Revoluţia din ’89, iar Irina Margareta Nistor e o mare eroină anticomunistă. E ca şi cum ai spune că madlena lui Proust a dus la Mai ’68 sau că nostalgia poate răsturna,

imperii. Din fericire, am văzut destule filme bune încît să nu-mi mai pese de alea proaste: delicat-pastelatul

(r. Alanté Kavaïté, 2015, Premiul pentru regie la Sundance 2015, categoria „World Cinema“), westernul existenţialist şi şmecher

(r. John Maclean, 2015, Premiul Juriului la Sundance 2015, tot categoria „World Cinema“, cu Michael Fassbender în rolul călăreţului singuratic), înduioşătorul

(r. Dagur Kári, 2015),

(r. Grímur Hákonarson, 2015), premiatul la „Un Certain Regard“ de la Cannes-ul de anul ăsta. Am recomandat tuturor

al lui Alexander Nanau şi

al lui Guy Maddin şi Evan Johnson, pe care le văzusem înainte de TIFF. Am regretat că am pierdut

(r. Agustí Villaronga, 1986), am auzit că a fost pumnul-în-stomac al ediţiei. Nu-i nimic, mă întorc şi la anul, îngheţata de tarhon e formidabilă.

Pagină realizată de Ana Maria SANDU şi Luiza VASILIU  

Foto: C. Nemeş

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.