Apocalipsa după Grimes

Publicat în Dilema Veche nr. 837 din 5 - 11 martie 2020
Apocalipsa după Grimes jpeg

● Grimes, Miss_Anthrop0cene, 4AD, 2020.

„Sînt obsedată de-a dreptul de politeism. Mă dau în vînt după felul în care vechii grecii și egipteni trăiau într-un straniu univers anime, alături de tone de zeități care puteau să semnifice absolut orice. E ca și cum fiecare formă de suferință ar avea o reprezentare. (…) Dacă fiul tău murea în luptă, te puteai duce la zeul războiului, țipînd: «De ce mi-ai făcut una ca asta?!». Sau: «Sper că ai avut un motiv bun ca să faci asta!». (…) În societatea de astăzi, nu mai știm cum să vorbim despre aceste lucruri.“ Discuția orchestrată la sfîrșitul anului trecut de publicația americană Interview, care le punea față în față pe Lana del Rey și Claire Elise Boucher, alias Grimes, se poate transforma într-un cod plauzibil de „citire“ măcar a intenției care mînă în luptă cel de-al cincilea album de studio al celei din urmă. Miss_Anthrop0cene vrea să fie, în primul rînd la nivel conceptual și discursiv, o reconstrucție a panteonului într-o referențialitate ultracontemporană, în care fiecare piesă este despre „diferite feluri de a suferi și diferite feluri de a muri“, într-o vreme în care apocalipsa ajunge pe agenda publică.

Grimes nu abdică de la sound-ul și maniera milenialistă de a face muzică pentru oameni care o consumă în acord: refuză să se subscrie monogenului − „No genre is the best genre!“, spunea cineva. Plasează straturi peste straturi de referințe, ca o bună curatoare a propriului „politeism“ sonic, și posedă adeseori o simplitate directă care conotează consistent mall punk-ul (ca neogen ce apelează punk-ul tradițional, fără a‑i cultiva metodica). Ea este și Enya, și Lana del Rey, și Lady Gaga, și Madonna, și Björk, și M.I.A., fără a fi, de fapt, nici una dintre ele, poate fi și indie, și mainstream în același timp, pentru că noua industrie, reșapată bine-mersi după cei cîțiva ani de derută, a înghițit, digerat și relativizat totul, devenind permeabilă la orice formă de polarizare. Muzica ei respiră exact atîta nouăzecism cît poate intra în punga doctrinară a acestui mod cultural de a produce. Adică foarte mult.

Vechii zei nu mai sînt, cu siguranță, buni de nimic: „Are you a man? / Are you something I can’t stand? / Hands reaching out for new gods, / You can’t give me what I want!“. „New Gods“ este scufundată în reverb − a altă mantră a noii muzici − și vrea să se plaseze în pei-sajul acustic al unei catedrale gotice. Miss Anthrop0cene − un joc de cuvinte care se folosește de „miss“, „misanthrope“ și „anthropocene“ − este ea însăși zeitatea antropomorfică a schimbării climatice: „This is the sound of the end of the world“, susură ea printre sintetizatoarele grele de pe dark ambientaloida „Before the Fever“. Dar parcă sfîrșitul lumii (așa cum o știm noi) sună mai apetisant pe nu metalista (!!!) și transumanista „We Appreciate Power“, single din 2018 care și-a făcut loc doar pe ediția japoneză a LP-ului − „And if you long to never die, / Baby, plug in, upload your mind. / Come on, you’re not even alive / If you’re not backed up on a drive“. Aici, în alternativa la distopia postindustrială a cyberpunk-ului, în care te poți salva doar dacă te uploadezi în cloud și în care „supereroii“ lui William Gibson rezistă doar în RPG-uri ca Cyberpunk 2077 − aparent, muziciana canadiană va fi unul dintre personajele jocului video −, s-ar putea rezolva conflictul unui album care vrea și să spună multe, și să fie sofisticat, și „să se țină de concept“. Fără să reușească să facă, consistent, nici una, nici alta.

Paul Breazu este jurnalist.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.