Electro-organic

Publicat în Dilema Veche nr. 745 din 31 mai - 6 iunie 2018
Electro organic jpeg

■ Essential Notes, Introspection, Sunete, 2017.

Venind de la Satu Mare, duetul instrumental Essential Notes propune un ­jazz gîndit pentru o formulă de austeritate, redus la esențe și constrîns ca mobilitate fizică. De o parte avem clape și sinteză laptopistă (Simion Bărnuțiu), de cealaltă parte tobe (Róbert Kányádi). Al treilea component al trupei e factorul vizual menit să mai potențeze esențele, lărgind, în prezentări live, interfața de atac asupra publicului. Cu toate cele trei componente laolaltă, proiectul se prezintă cu succes drept un grup electro-jazz centrat pe sound organic de pian decorat cu găselnițe electrotehnice și vizuale.

Eticheta electro-jazz e flagrant abuzată prin părțile noastre de o pleiadă de DJ reușind să-și convingă publicul că e suficient să nu ai voce/versuri ca să te poți prezenta drept jazz. N-o să-i numesc aici, căci cu unii dintre ei mă cunosc, însă observația e menită să contrasteze cu etichetarea electro-jazz onest aplicabilă la duetul Essential Notes. Pianul lui Bărnuțiu e jazz fundamental inspirat de diverse triouri piano-centrice cu faimă – formatul a cunoscut succes larg în Europa datorită scandinavilor (Esjbörn Svensson Trio ș.a.m.d.), crescînd recent în popularitate și la noi (Sebastian Spanache Trio), iar sătmărenii oferă o variantă proprie, ceva mai aerisită, cu o distinctivă identitate sonoră ce se adresează în bună măsură și unui public non-jazz.

Essential Notes nu au spațiul de acoperire al unui trio real, iar asta le este deopotrivă un neajuns și un beneficiu. Pe de o parte, apar drept un trio auster, folosindu-se de proiecții vizuale pentru a compensa lipsa altor instrumente (în absența acestora, grupul poate lăsa impresia unui jam session între prieteni). Pe de altă parte, formatul de duet îi distinge de menționata modă a trioului jazz piano-centric virînd ocazional spre muzica electro-ambientală post-Philip Glass, apropiindu-se de ideile recente ale unor Jon Hopkins ori Nils Frahm. Chiar și în această poziționare, proiecțiile vizuale rămîn o cerință esențială, poate chiar într-o măsură mai mare – publicul jazz poate aprecia și fără ambalaj gimnastica prestației live, însă cei interesați de miza psihosomatică a muzicii electronice au nevoie de sinestezia sunet-imagine.

În jazz, bassul e instrumentul în mod uzual angajat pentru a lubrifia ori căptuși ceea ce iese din combinația pian-baterie, iar absența sa face sound-ul Essential Notes oarecum sec. Componenta de electrificare computerizată ține uneori partea bateriei, caz în care grupul își separă clar esențele, muzicienii cîntînd prin juxtapunere, mai mult decît prin sinergie. Alteori, efectele in loop se ocupă de a asigura închegarea la care mai apelează bunăoară și Bugge Wesseltoft cînd lucrează în condiții similare. Albumul Introspection încearcă să schimbe macazul, între cele două abordări, de la o piesă la alta, sacrificînd ocazional sobrietatea jazz („Just for fun“). Bucățile cele mai reușite sînt totuși acelea în care duetul reușește să-și integreze găselnițele în aceeași piesă – cazul „Memories“.

Avem, așadar, în Essential Notes, cîțiva pași spre moduri muzicale mai puțin practicate și populare în această parte a lumii. Proiectul urmează recomandări și idei validate deja în spațiul european, în ceea ce numim post-jazz ori ­electro‑jazz. Totuși, distanța ce se poate parcurge în acest format auster e inerent limitată, experiența proiectelor de natură similară indicînd spre o necesitate de permutare și reformatare periodică în cercuri de colaborare mai largi.

Essential Notes vor concerta pe 29 iulie în cadrul Festivalului Jazz in the Park din Cluj. Mai multe detalii la www.jazzinthepark.ro.

Aron Biro este autorul blogului http://a­ron­­bi­ro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.