Ortodoxism de culoare

Publicat în Dilema Veche nr. 419 din 23-29 februarie 2012
Ortodoxism de culoare jpeg

● Christian McBride, Conversations with Christian, Mack Avenue Records, 2011.

Născut şi crescut într-o familie de contrabasişti, Christian McBride s-a spetit în slujba jazzului, din păcate în poziţii destul de umbrite – administrative, ori ca acompaniator pentru aproape oricine avea nevoie de serviciile sale, din scena americană de jazz, dar nu numai (de jazz). Din cînd în cînd, scena respectivă îi mai permite cîte o perioadă de respiro în care să-şi urmărescă şi interesul propriu, să-şi pună numele pe cîte un frontispiciu. În cazul discului Conversations with Christian avem o convergenţă de eforturi în acest sens.

Albumul urmează reţeta popularizată de McBride prin podcast-uri, transformate recent în emisiune radiofonică. Reţeta promovează duetul ca formă de prezentare jazzistică, un format ceva mai intim decît trioul sau soloul cu trupă de acompaniament. Emisiunile sale sînt o combinaţie de palavre muzicale şi improvizaţii în duet cu invitaţii din studio. Cam acelaşi lucru se întîmplă pe acest album, care de altfel îşi împrumută şi titlul de la pomenitul show radio. Aşadar, avem de a face cu un set de conversaţii muzicale între Christian McBride şi o parte din amicii care i-au călcat pragul emisiunii, ori pe care i-a acompaniat de-a lungul anilor (probabil cele două grupuri se suprapun). Taclalele sînt şi ele prezente, dar nu în sensul de dialog interstiţial, ci prin ocazionale interpelări sau onomatopee vocale adresate de către protagonist acelor amici care îşi aduc contribuţia în formă vocală: eternul Sting („Consider Me Gone“, piesa pop a albumului), actriţa Gina Gershon („Chitlins and Gifltefish“, un schimb de ciupituri care îi distrează teribil pe cei doi), ambasadoarea UNICEF Angelique Kidjo („Afrika“, o piesă world music neagră în care alăturarea cu basul lui McBride e puţin forţată) şi diva Dee Dee Bridgewater („It’s Your Thing“, o destrăbălare funky lascivă). Mult mai interesante sînt dueturile instrumentale. Colaborarea cu Chick Corea dă o faţetă nouă (foarte free) tangoului, cea cu violonista Regina Carter îl face pe Bach să sune mai prietenos, iar Eddie Palmieri demonstrează de ce e Dumnezeul latino-jazzului. La polul agresivităţii stă colaborarea cu George Duke, care dă de pămînt cu pianul său, iar la polul bunei înţelegeri stau preluările după (şi cu) răposaţii doctori multi-honoris causa Billy Taylor, respectiv Hank Jones. Cu contribuţii contrastante se mai pot auzi trompetistul Roy Hargrove, saxofonistul Ron Blake şi chitaristul bebop Russell Malone.

Cu excepţiile bătătoare la ochi, nu-mi dau seama cît de mari sînt numele astea, nu e o scenă pe care să o urmăresc cu interes. Majoritatea invitaţilor par selectaţi dintr-un grup în care principalul criteriu de selecţie l-au constituit relaţiile personale, iar piesele sînt cu precădere standard. În calitate de director al Muzeului Jazz din Harlem, Christian McBride s-a poziţionat administrativ în centrul unei comunităţi a jazzului negru de modă veche, mixat în cel mai bun caz cu R’n’B, care ţine piept cu succes (mai exact, cu public fidel şi tradiţionalist) valului european mult mai deschis la experiment. E vorba aici şi de un patrimoniu, de o tradiţie de protejat, însă senzaţia pe care o lasă albumul e că se adresează unui public pentru care lucrurile s-au definit de mult în jazz, iar orice abatere de la definiţia respectivă e considerată accident irelevant. Am fost surprins să aflu, dintr-un interviu recent, că McBride vorbeşte de rebotezarea jazzului drept „Black American Music“ (măsură de delimitare faţă de năstruşniciile europene?) şi compară istoria genului cu începuturile boxului, cînd toţi practicanţii erau de culoare şi cînd, din cînd în cînd, mai apărea cîte un „white hope“.

Am înţeles însă că basiştii se dau în vînt după acest disc şi asta m-a atras în a-l asculta – sînt în minoritate categorică albumele pe care contrabasul e atît de curat şi impunător, încît ai senzaţia că auzi vibrînd buricele degetelor artistului, şi nu corzile, şi nu sînt multe ocaziile cu care poţi asculta atîta bogăţie de solouri pe acest instrument. Asta mai înseamnă şi că nu e de ascultat pe orice fel de boxe.

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.  
 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.