Ceremonie fără strălucire

Publicat în Dilema Veche nr. 837 din 5 - 11 martie 2020
Bătălia cu giganții jpeg

Gala César nu e o simplă ceremonie de decernare a premiilor industriei franceze de film. În ultimii ani, tot mai adesea, premianţii, nominalizaţii, şi nu numai ei, folosesc vizibilitatea oferită de această scenă pentru a coementa critic, pentru a lua atitudine, pentru a trage semnale de alarmă. Şi nu fără folos! Publicul care merge la film are dreptul (ba chiar trebuie, ar spune unii dintre protagoniştii acestor momente) să fie la curent şi cu ce se petrece în contextul mai larg al cinematografiei, nu doar să vadă filme: chestiuni legate de statutul artistului, drepturile de autor, probleme sociale etc. Cînd adversarii acestei practici vorbesc de o „contaminare“ a atmosferei şi cer „autonomia culturii“, artiştii critici sînt încă şi mai vehemenţi cînd arată cu degetul spre regele gol.

La ediţia de anul acesta, Gala a fost marcată de acuzaţiile de viol formulate de mai multe victime împotriva lui Roman Polanski şi de dezbaterea despre locul femeilor în cinematografia franceză. Acţiunile de boicot şi protestele împotriva lui Polanski erau previzibile, căci, încă de la premiera filmului J’accuse, inspirat de afacerea Dreyfus, în spaţiul public apăruseră nenumărate voci care denunţau abuzurile regizorului franco-polonez, iar parcursul filmului în cinematografe a fost însoţit de diverse proteste. Chiar înainte de începerea ceremoniei, poliţia a folosit gaze lacrimogene pentru a dispersa manifestanţii veniţi să demonstreze în apropierea Sălii Pleyel cu pancarte care denunţau „Premiile ruşinii“. Filmul J’accuse a obţinut trei premii, inclusiv pentru cel mai bun regizor, în absenţa lui Roman Polanski şi a echipei de producţie, într-o atmosferă încordată în care s-a vorbit mai mult despre violuri şi abuzuri decît despre film.

În momentul acordării premiului pentru cel mai bun regizor, actrița Adèle Haenel, care în urmă cu cîteva luni povestise că fost abuzată sexual în mediul cinematografic la vîrsta de 12 ani, a părăsit sala în semn de protest, fiind urmată de numeroşi invitaţi. Într-un interviu recent acordat ziarului The New York Times, Haenel a spus că a-l recompensa pe Roman Polanski ar fi ca o „flegmă“ pentru victimele agresiunilor sexuale.

Cu puţin timp înainte de decernarea premiilor, ministrul Culturii, Franck Riester, a spus că o eventuală distincţie oferită regizorului Roman Polanski ar fi un semn rău în contextul în care „e necesară o conştientizare a publicului cu privire la lupta împotriva violenței sexuale și de gen“. Declarația l-a înfuriat atît de tare pe producătorul filmului J’accuse încît acesta a anunţat că întreaga echipă a filmului, nominalizat la 12 categorii, va boicota Gala César. Dublu boicot, aşadar. Şi o gală fără strălucire, dar „eficientă“ din perspectiva criticii sociale: audienţa la TV a fost semnificativ mai mare anul acesta, iar ziarele continuă să publice ecouri ale Galei şi scrisori de protest. Printre figurile proeminente se numără şi scriitoarea Virginie Despentes.

Polemica nu e nouă. În anii din urmă, Charlotte Lewis, Marianne Barnard, Renate Langer şi o femeie identificată cu pseudonimul Robin l-au acuzat pe Roman Polanski de abuzuri sexuale. Respectivele acte s-ar fi petrecut prin anii ’70-’80. Ceva mai recent, şi Valentine Monnier, o artistă fotografă astăzi în vîrstă de peste 60 de ani, l-a acuzat pe regizorul octogenar că a bătut-o şi a violat-o în 1975, pe cînd ea avea doar 18 ani. Nici una dintre presupusele victime nu a putut proba acuzaţiile şi toate au denunţat abuzurile mult timp după ce s-au petrecut. Momentul cel mai trist s-a petrecut în 1978, cînd Roman Polanski a fost invitat de revista Vogue să coordoneze o ediţie specială. A propus un pictorial cu Samantha Jane Gailey, fotomodel în vîrstă de 13 ani. În timpul şedinţei foto, lucrurile au derapat: după ce i-a oferit şampanie şi barbiturice, Polanski a întreţinut relaţii sexuale cu fata. Consimţite – spune el; viol – a acuzat mama fetei. Justiţia a reţinut iniţial acuzaţia de viol, însă, cum nu s-au putut aduce suficiente dovezi (şi în urma înţelegerii între avocaţii celor implicaţi), s-a convenit că în proces se va judeca doar infracţiunea de relaţie ilegală cu o minoră. Doar că, pînă să se încheie procesul, Polanski, eliberat pe cauţiune, a fugit în Franţa. N-a mai călcat prin America de atunci. Nici măcar ca să‑şi ridice premiul Oscar cîştigat în 2003 cu filmul Pianistul.

Celor care îl acuză acum li s-a imputat că vor bani sau atenţie publică. Sau că vor, pur şi simplu, să distrugă cariera marelui regizor. Cei care îl apără pe Polanski invocă două argumente: prezumţia de nevinovăţie şi valoarea operei sale. Ambele argumente sînt lipsite de substanţă. Căci nu se mai poate prezuma nevinovăţia cuiva care fuge de Justiţie. Şi apoi: mai poţi premia un artist, fie el şi genial, pentru opera sa, ştiind că e un nelegiuit?

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.