Cum redeschidem teatrele?

Publicat în Dilema Veche nr. 855 din 27 august - 2 septembrie 2020
Bătălia cu giganții jpeg

Cînd putem spera la o normalizare în artele spectacolului? Tot mai mulți producători de spectacole se plîng de restricții. Frustrarea lor poate fi înțeleasă: odată cu încetarea stării de urgență s-au redeschis întreprinderi, instituții, chiar și biserici, însă teatrele, cinematografele și sălile de concerte rămîn închise. E o pierdere și pentru public. Consumul cultural în regim domestic, online, e doar un substitut; după atîtea luni de restricții, oamenii vor să meargă din nou la teatru. Ediția de anul acesta a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), cu proiecții doar în aer liber și cu măsuri speciale de securitate sanitară, a arătat că e posibil să organizezi evenimente cu public și în timpul unei pandemii fără riscuri (majore) de răspîndire a bolii. La Cluj, cel puțin, nu au fost incidente. Spectatorii au respectat, disciplinați, regulile și totul s-a încheiat cu bine. Dar poate fi extrapolată această experiență? Și apoi: care sînt riscurile de contaminare în cazul unor proiecții sau spectacole la interior? În lipsa unor studii bine fundamentate științific, orice calcul legat de oportunitatea redeschiderii e, de fapt, o ghicitoare. Ce știm deja, din barometrele de consum cultural, e că publicul de teatru și cel de operă e, în general, din categoria de vîrstă cu risc ridicat în caz de contaminare. Așa că, măcar din acest punct de vedere, menținerea restricțiilor e o decizie înțeleaptă. Însă cît timp poți să interzici accesul la cultură? În multe țări europene s-au creionat, măcar în linii mari, planuri pentru redeschidere. Orizontul de timp: luna octombrie. În România văd mulți oameni de teatru preocupați, însă nici un plan concret propus de autorități.

 Spre deosebire de alte state europene, Suedia nu a adoptat în prima fază a pandemiei măsuri restrictive severe pentru populație. Nu s-au închis nici afaceri, nici instituții. Cinematografele, teatrele și sălile de concerte ar fi putut deci rămîne deschise cu condiția să nu găzduiască evenimente cu mai mult de cincizeci de participanți. Majoritatea, însă, au decis să rămînă închise. Pentru mulți producători, mai ales pentru teatrele private, e nesustenabil să funcționeze cu mai puțin de 50 de bilete vîndute pe reprezentație. Guvernul a oferit compensații pentru anularea spectacolelor – banii nu acoperă însă cheltuielile. O „afacere” rezonabilă, însă doar pe termen scurt. Acum, cînd alte țări se gîndesc deja la eliminarea restricțiilor de acest fel, guvernul de la Stockholm amînă o decizie. Singura țară europeană în care nu e obligatoriu să porți mască de protecție nu a ajuns la o concluzie clară cu privire la reluarea activității în artele spectacolului. Producătorii de spectacole și artiștii acuză autoritățile de ipocrizie. Pe bună dreptate: cu sau fără spectacol, barurile sînt pline. Doar în instituțiile de spectacol se mențin restricții legate de numărul de persoane.

 În Germania, teatrele se redeschid, treptat. Cu reguli stricte, stabilite de autoritățile sanitare și agreate de sectorul cultural. Detaliile sînt diferite, în funcție de land, însă principiile sînt aceleași: distanță de 1,5 metri între fotolii, distanță de 2,5 metri de la scenă pînă la primul rînd de scaune, nebulizare a sălii înaintea fiecărei reprezentații, circuite unice de intrare/ieșire pentru spectatori și, evident, obligația de a purta mască. La balcon nu e permis accesul publicului. Iar lojele sînt închise cu panouri de plexiglas. Se joacă fără pauză. Ceea ce presupune și o adaptare a programului: sînt privilegiate piesele scurte, cu distribuție redusă, și spectacole care permit distanțarea actorilor pe scenă. Barurile și bufetele din foaier – acolo unde existau – au fost desființate. Nu toate teatrele s-au putut conforma, așa că nu s-au redeschis. Cele mai multe funcționează mult sub limita rentabilității. Berliner Ensemble, de pildă, a pierdut trei sferturi din locuri după reamenajarea spațiului. Cu toate eforturile de normalizare, noua stagiune nu va fi, nici pe departe, normală…

 Cît despre spectacolele „mari”, care mobilizează un public larg, acestea rămîn interzise. Se fac însă planuri pentru o relansare etapizată. Cercetătorii de la Centrul Medical Universitar din Halle au lansat un studiu despre riscul unor evenimente culturale majore în timpul pandemiei. Sîmbăta trecută, Tim Bendzko a oferit trei concerte, în configurații diferite, la Leipzig Arena. Cîteva mii de spectatori s-au înscris voluntar în acest studiu. Mișcările și contactele lor în timpul concertului au fost monitorizate cu ajutorul unor senzori. Obiectivul studiului e să ofere un model matematic cu ajutorul căruia poate fi evaluat riscul unor focare de coronavirus și evoluția acestora după un eveniment cultural major. Dincolo de identificarea unui pattern al contaminării, cercetătorii încearcă să urmărească distanța și viteza de răspîndire a aerosolilor – posibili purtători de virus. Rezultatele cercetărilor vor fi disponibile în octombrie. Pînă atunci, evenimentele cu public larg sînt interzise în Germania.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.