Ipocrizie în vremuri pandemice

18 mai 2020
Fascinații profesorale jpeg

E plină valea de vaiete legate de izolarea în care ne-am aflat în ultimele luni. În ceea ce mă privește, mărturisesc că nu m-am simțit prea rău, îmi lipsește contactul cu clasele, dar nu începerea orelor de la 8, îmi lipsesc cîțiva prieteni, nu foarte mulți, cu care am comunicat doar mediat, îmi lipsește ieșitul seara la vreo terasă, mersul la sală pe care nu îl pot suplini cu adevărat în casă, ieșitul cu bicicleta și, probabil, îmi vor lipsi, dacă nu vor fi posibile, vacanțele petrecute cu fiul meu. Distanțarea aceasta nu o resimt însă ca pe o tragedie, multe dintre muncile mele sînt de buchisire cu cuvintele și cu cărțile în fața laptop-ului, oricum. În plus, această perioadă mi-a adus multe noi legături cu mine însumi, care în iureșul cotidian de dinainte îmi par acum că ar fi fost imposibil de stabilit.

Pentru alții, izolarea a fost un prilej de revoltă. Timpurile acestea pe care le trăim sînt, o știm deja cu toții, de mirare. Ele scot ce e mai interesant din vîna noastră socială, de haită, în ciuda faptului că sîntem izolați și, culmea, asta se datorează în bună măsură online-ului, acest mediu care favorizează aparența unui împreună.

Multe idei noi s-au rostogolit și în privința procesului educațional, cu ocazia acestei realități neașteptate care ne-a schimbat obiceiurile. Idei instituționalizate prin reglementări oficiale, dar și idei din diverse alte medii, al ONG-urilor, al sindicatelor, al asociațiilor de părinți și de elevi. Ne-au bombardat webinarii peste webinarii, care mai de care mai redundante sau mai ipocrite (am eu un necaz legat de un fenomen, dar nu acum vreau să-l dezbat), s-au născut nemulțumiri și diverse pretenții, un fel de a pune presiune.

Una dintre ideile care s-au propagat și care a fost legitimată apoi și prin act oficial, respectiv Instrucțiunea despre care am mai vorbit, este cea legată de notarea elevilor, care ar necesita acordul elevului sau al părintelui. Eu îi văd justificarea, generată de context, de unul chiar mai larg. Posibilitatea ca note mici, date din burtă, să apară în defavoarea elevilor, posibilitatea ca aceste note să nu reflecte realitatea cunoașterii, în condițiile în care gestiunea feedback-ului în online este mai dificilă și uneori scapă de sub control, apoi chiar și nevoia umană de a nu transforma această situație pandemică dintr-o nenorocire și într-un mijloc de pedeapsă aplicată punctual unor elevi poate dezavantajați de n factori în plus față de contextul normalității. Aceste posibile neajunsuri sînt dublate de reversul lor, la nivel de masă se transmite indirect ca mesaj neîncrederea în tagma profesorală, care ar putea fi resentimentară, lipsită de obiectivitate, ba chiar de empatie colectivă, de, hai să-i spunem clișeizat, dragoste față de elev. Cred că aici e o problemă de sistem și a societății: lipsa aceasta de încredere în calitatea profesorilor e de fapt veche, s-a cronicizat și viciază întregul organism social. Să mergem pe încredere, spunea prin toamnă Daniela Vișoianu și n-am să-i uit această vorbă pe care i-o găsesc memorabilă. Nu mai spun despre faptul că, astfel, calitatea de profesor a profesorului se înjumătățește, ea fiind împărțită cu părintele, care poate fi de orice fel. Dar toate aceste justificări și neajunsuri își află originea, de fapt, într-un minus mai consistent, anume inexistența unor standarde de evaluare, așa-numiții descriptori de performanță, care ar trebui să însoțească programele școlare. Poate că e momentul ca, acum, cei ce se ocupă de gestiunea curriculum-ului și a evaluărilor, să se gîndească la scrierea acestora. Descriptori de performanță pentru toate clasele, la toate disciplinele, pe baza cărora o notare obiectivă și unitară să devină posibilă, iar negocierile de note să nu mai fie în abstract, ci pe baza acestor instrumente. Nu e imposibil, avem taxonomia lui Bloom, pe baza căreia standardele se pot redacta cu relativă ușurință. Moment în care încrederea în notarea obiectivă s-ar putea restabili treptat.

O mai păguboasă presiune care mi se pare că se rostogolește în zilele acestea e alta însă, respectiv cea a renunțării la examenul de evaluare națională de la sfîrșitul clasei a VIII-a și echivalarea lui cu notelele de pe parcursul ciclului gimnazial. Mi se pare o presiune total neprincipială, pusă de părinți mai ales. Lipsa de pertinență și de obiectivitate a unei asemenea măsuri derivă, de fapt, tot din absența standardelor de performanță amintite mai sus, a acelor descriptori pe baza cărora să se fi făcut notarea în întregul parcurs gimnazial. Dacă examenul presupune o notare standardizată, modul în care elevii au obținut note pe parcursul școlarizării în gimnaziu nu se mai supune unui criteriu unitar. În plus, trebuie să ne gîndim la situațiile, deloc puține, ale elevilor care în clasele a V-a și a VI-a poate au avut un parcurs mai șchiop, pentru ca în clasele a VII-a și a VIII-a aceștia să-și deschidă orizontul, să-și dezvolte gîndirea logică și sistematică, astfel încît în preajma finalului de ciclu să atingă un grad de stăpînire a competențelor mult ridicat față de cel arătat în clasele anterioare. Nu în ultimul rînd, o astfel de măsură ar fi discriminatorie în raport cu elevii din clasele inferioare, mai ales cu cei de clasa a VII-a, care la anul nu vor mai beneficia, probabil, de o astfel de dispensă. Și nu e de neglijat nici dezavantajul, în ceea ce-i privește pe aceștia, de a fi fost o bună parte din anul școlar actual în regim de online, eventuala revenire în anul școlar următor la condiții normale punînd o presiune suplimentară asupra lor, de recuperare.

Desigur, sănătatea e mai importantă decît toate aceste speculații de idei. Teama că un examen ar pune în pericol sănătatea nu trebuie neglijată. Dar nu pot să nu remarc faptul că străzile și parcurile au devenit pline de grupuri de adolescenți care stau bot în bot, fără ca părinții să pară scandalizați sau speriați de asta, iar dacă totuși se pot găsi forme de susținere în siguranță a acestui examen, mi se pare că presiunea pentru anularea lui este o formă de ipocrizie pe care nu ar trebui să o mai permitem, dacă ne dorim cu adevărat să funcționăm ca societate echilibrată și onestă.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.