Terorism: un proces pentru istorie în Franţa

Publicat în Dilema Veche nr. 857 din 10 - 16 septembrie 2020
Lichidarea doctrinei europene de deschidere treptată spre Iran jpeg

În Franţa a început, pe data de 2 septembrie, un proces care se doreşte a fi unul istoric. El va fi integral filmat pînă la pronunţarea verdictului, pe 10 noiembrie. Sînt chemaţi să răspundă pentru faptele lor 14 oameni implicaţi în trei atentate comise în ianuarie 2015 la Paris şi în regiunea pariziană. Unul dintre acestea, cel mai sîngeros, a fost îndreptat împotriva redacţiei revistei umoristice Charlie Hebdo. Teroriştii, în număr de doi, fraţii Chérif şi Saïd Kouachi, au asasinat atunci, pe 7 ianuarie, cu pistoale mitralieră, douăsprezece persoane, dintre care opt membri ai redacţiei. Din punctul de vedere al asasinilor şi al reţelelor islamiste radicale aflate în spatele lor, revista umoristică şi redactorii ei erau vinovaţi de blasfemie la adresa lui Allah şi a profetului Mahomed.

Cei care au ucis cu gloanţe au sfîrşit la rîndul lor sub gloanţele poliţiei franceze cîteva zile mai tîrziu. Oamenii judecaţi astăzi (unii în contumacie) nu au sînge direct pe mîini, ci probabil doar pe conştiinţă întrucît au favorizat organizarea logistică a atacului de la Charlie Hebdo. Ceea ce nu înseamnă însă că procesul nu are o dimensiune istorică, morală, societală, ba chiar şi filozofică într-o ţară ca Franţa unde trăiesc în jur de zece milioane de persoane provenind din imigraţia musulmană sau avînd rădăcini în lumea musulmană.

Pentru ca lucrurile să fie clare de la bun început din punct de vedere filozofic, preşedintele Emmanuel Macron a reafirmat, în contextul deschiderii procesului, că în Franţa blasfemia este permisă în numele libertăţii de exprimare şi al libertăţii de conştiinţă, şi că rolul preşedintelui este acela de a proteja toate aceste libertăţi.

Revista Charlie Hebdo, pentru a arăta că nu a îngenuncheat în faţa terorismului şi nici în faţa ameninţărilor, a republicat, chiar în ziua deschiderii procesului, o serie de caricaturi vizîndu-l pe profet, adică exact acele desene în numele cărora franţii Kouachi au comis carnajul din redacţia revistei. Nous ne coucherons jamais. Nous ne renoncerons jamais. Publicarea respectivelor desene a fost însoţită de această declaraţie a redactorilor de la Charlie Hebdo, un mod de a spune că în Franţa, în Europa şi în general în lume mai sînt oameni care nu se vor supune niciodată fanatismului şi nici preceptelor religioase absurde, că nu vor renunţa niciodată la spiritul critic şi la libertatea de a ironiza şi satiriza orice sistem de idei, deci inclusiv religiile.

Dezbaterile în jurul dreptului de a blasfemia nu vor fi niciodată senine nicăieri pe planetă şi probabil vor continua să suscite pasiuni şi poziţionări ireconciliabile atît timp cît va exista umanitatea. Frontierele dintre blasfemie, insultă şi defăimare li se par multora fragile, ba chiar invizibile. În Franţa, unele publicaţii (Charlie Hebdo printre ele) repetă deseori că în nici un caz, atunci cînd este criticat islamul sau Coranul, nu este criticată comunitatea musulmană în ansamblul ei. Altfel spus, atunci cînd critici un sistem de idei nu înseamnă că ai şi intenţia de a „lovi” personal în cei care cred în el. Cînd încerci să-i demonstrezi cuiva că unele dintre convingerile sale au un viciu de construcţie, ba chiar că sînt suceptibile de a alimenta ura şi închistarea mentală, trebuie să te aştepţi însă ca respectivul să se simtă „ultragiat”.

Acest proces filmat şi puternic mediatizat se derulează într-un moment cînd executivul francez pregăteşte o lege împotriva secesiunii. Termenul reflectă o evoluţie dramatică a societăţii franceze multiculturale. O parte din corpul naţiunii franceze, din motive religioase şi identitare, se desprinde treptat şi încearcă să-şi construiască un destin aparte, refuzînd valorile Republicii franceze şi mai ales principiul că legile statului primează în raport cu preceptele religioase şi diverse tradiţii etno-culturale. Avertismentele legate de acest fenomen se acumulează de peste două decenii, el fiind analizat şi denunţat şi într-un mare număr de rapoarte şi eseuri, ba chiar şi în cîteva romane (cum ar fi Supunerea de Michel Houellebecq).

„După ce a trăit multă vreme sub semnul diversităţii, noţiune adulată de istorici de toate sensibilităţile, Franţa pare deseori ameninţată de sfărîmare, de o descompunere de tip puzzle. Un fel de arhipelagizare pe fond de violenţe urbane”, scrie, de exemplu, editorialistul Franz-Olivier Giesbert în revista Le Point.

Coincidenţa face că, exact în preajma începerii acestui proces, ministerul de Interne a dat publicităţii o informaţie neliniştitoare, şi anume că în Franţa sînt fişate peste 8.000 de persoane pentru radicalizare islamistă. Ceea ce înseamnă, de fapt, tot atîţia indivizi capabili de acte de terorism în numele lui Allah sau al Profetului sau al „războiului sfînt”. Tot coincidenţa face că un fost inspector şcolar, Jean-Pierre Obin, publică o carte despre cum s-a extins islamismul în unele şcoli franceze. El explică, bazîndu-se pe observaţii, mărturii şi sondaje, cum multor profesori le este frică în prezent de unii elevi provenind din comunitatea musulmană, şi cum se autocenzurează în faţa lor pentru a nu provoca „incidente”. A-i evoca astăzi în unele şcoli din Franţa pe Voltaire sau pe Rousseau, sau pe alţi filozofi iluminişti care au criticat religia, înseamnă a-ţi asuma o doză de risc, de exemplu să-i vezi pe unii elevi ridicîndu-se şi ieşind din clasă. Molière sau Flaubert  pot deveni şi ei suspecţi dat fiind că abordează în operele lor tema libertăţii femeii. Tot aşa cum la cantină unii elevi refuză anumite mîncăruri, ei refuză şi anumite secţiuni din programa şcolară, arăta tot revista Le Point într-un număr recent.

A fost o vreme cînd Franţa era convinsă că îi poate asimila pe străinii primiţi pe teritoriul ei. Apoi, termenul asimilare a fost înlocuit cu integrare, ceea ce în traducere liberă înseamnă: putem fi toţi diferiţi, dar integraţi în constelaţia de valori democratice şi republicane. Faptul că astăzi se vorbeşte de secesiune este trist şi dureros. Dar merită salutat curajul celor care au pus acest diagnostic şi nu se autocenzurează în faţa realităţii.

Matei Vișniec este scriitor, dramaturg și jurnalist.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.