Un „monstru nesimțitor”

Publicat în Dilema Veche nr. 871 din 17 - 23 decembrie 2020
Iconofobie jpeg

Marii filozofi și gînditori au o relație de antagonism cu „statul”, de orice tip ar fi el, s-ar putea zice, întrucît ostilitatea durează de cînd lumea. Dacă nu mă credeți, permiteți-mi, vă rog, o scurtă trecere în revistă (pe diagonală, desigur) a ideologiilor „antistatale”, așa-spunînd, de la începuturi și pînă în prezent. Socrate, prin vocea lui Platon, dorea o „republică” ideală (în mare măsură, se înțelege, utopică, măcar cu resursele umane oferite de istorie în derularea ei milenară), arătîndu-se nemulțumit de modul în care universul social al timpului „își gestiona” interacțiunea cu individul. Se știe, filozoful maieuticii vedea sufletul personal ca pe o structură tripartită (interesant, abia Freud, în secolul XX, se va mai referi la psihicul insului cu ajutorul unei descrieri „trilaterale”, de id, ego și supra-ego, majoritatea investigatorilor intermediari importanți ai naturii noastre de profunzime rămînînd axați pe dualitatea omenească esențială a conviețuirii instinctului cu rațiunea). Două dintre cele trei laturi sufletești erau, pentru inițiatul Diotimei, firește, emoția pasională și intelectul rece, dihotomie cu care o întreagă istorie filozofică pare a fi, ulterior, de acord. Ce poate fi mai „uman” decît eterna oscilație umanoidă, istovitoare, între corp și spirit?

Lor, însă (corpului și spiritului deci), Socrate le adaugă o categorie suplimentară, aceea de thymos. În traducere parafrazată, ea ar reprezenta nevoia (subliminală) a individului de a fi recunoscut în societate. Thymos-ul mișcă, altfel formulat, istoria (precum „voința” lui Schopenhauer mai tîrziu), induce dinamică sistemului socio-economic și, implicit, asigură progresul statului, oferind de aceea imaginea unui element pozitiv în desfășurarea istoriei. Ce face totuși statul în raport cu thymos-ul? Îl pervertește, crede filozoful. Adică fie îl diminuează, prin presiune constantă asupra unor indivizi (și atunci observăm un thymos în deficit, un așa-numit iso-thymos), fie îl exacerbează, prin atitudine permisivă față de alți indivizi, în general de proastă calitate morală (și atunci vorbim despre un thymos în exces, un așa-zis megalo-thymos). Rezultatul? Popularea societății, pe de o parte, cu inși blazați, inapți de a mai acționa, loviți de ceea ce defineam aici, recent, drept akkedia, și, pe de alta, cu tirani, personaje malefice a căror voință coruptă tinde să devină lege (apropo, peisajul socratic, deși antic, trezește – nu-i așa? – și oarece déjà-vu-uri contemporane). Prin urmare, statul ajunge o forță de represiune mai curînd decît una de evoluție.

Filozofia modernă abundă în teorii similare. Hegel se temea, la sfîrșitul secolului al XVIII-lea, începutul veacului al XIX-lea, de un „stat universal omogen”, de o structură de organizare planetară a umanității, din care confruntările ideologice vor fi dispărut. Lucrul se putea întîmpla, credea rectorul Universității din Berlin, prin diseminarea modelului liberal francez perpetuat de Napoleon în Europa. Fără „dialectică” (faimoasele „contradicții” hegeliene, necesare oricărui progres), oamenii riscau intrarea într-un „sfîrșit al istoriei”, într-un spațiu involutiv, destinat doar confortului personal și nu trezirii spirituale a individului. Acest stat ar avea un efect pernicios asupra insului (apropo, recunoașteți aici, in nuce, spectrul „globalizării” contemporane?). În sfîrșit, în secolul al XIX-lea, transcendentaliștii americani (în primul rînd, Emerson și Thoreau) sînt înfiorați de „înrobirea” omului nou de către stat. După ei, statul stabilește relații exclusiv cu dimensiunea corporală a persoanei, spiritul ei rămînîndu-i complet indiferent. Omul este răsplătit de stat strict material („corporal” așadar), primind un salariu menit supraviețuirii fizice) și pedepsit aidoma, prin sărăcie ori chiar închisoare (sancțiuni, identic, mecanice, corporale).

Înapoi în Europa, Nietzsche va denunța ulterior caracterul ticălos al sistemului (caracter venit din înclinația sa – a sistemului – de a transforma oamenii în mașini, acționînd frenetic numai asupra instinctelor individului, asupra „stimulilor” săi biologici, ca și cum ar acționa asupra unor „butoane”). Filozoful numea statul, vehement, din motivul enunțat, „cel mai nesimțitor dintre nesimțitorii monștri”. Nici intelectualii prezentului nu abdică de la amintita reticență față de organizarea statală, considerînd că sistemele supratehnologizate ne aruncă fie într-o „închidere spirituală” (Allan Bloom), fie într-un fel de „post-istorie” (Francis Fukuyama). Depășind cincizeci de ani de viață și reușind eu, cu entuziasm, să trăiesc în mai multe tipuri de „state” în acest interval biografic (i.e. comuniste, neocomuniste, mafiotice, socialist-corupte etc.), mă văd nevoit să le dau pe deplin dreptate iluștrilor noștri înaintași.

Codrin Liviu Cuțitaru este profesor la Facultatea de Litere a Universității din Iași. Cea mai recentă carte publicată: romanul Scriptor sau Cartea transformărilor admirabile, Editura Polirom, 2017.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.