Filmele lui 2019

Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Filmele lui 2019 jpeg

Ce filme păstrați din 2019? Aceasta e întrebarea la care au răspuns invitații mei. A fost un an cu multe titluri, așa că e important să ne amintim ce-am văzut, ce ne-a plăcut și ce am putea  recupera din ce am pierdut în materie de cinema.

 Ionuţ MAREȘ

O să încep cu cîteva filme din 2018 pe care le-am recuperat abia în 2019, cînd au şi intrat în cinematografele de la noi: Vice (Adam McKay); El reino (Rodrigo Sorogoyen); Border (Ali Abbasi); şi, pe primul loc, Amanda (Mikhaël Hers). Nu pot uita nici An Elephant Sitting Still (Hu Bo), un mare film-elegie, văzut la TIFF. Dintre titlurile din 2019, favoritul este Synonymes (Nadav Lapid) – un film teribil de original, care nu a fost din păcate distribuit, dar a ajuns în cîteva festivaluri din ţară, după ce a luat pe bună dreptate Ursul de Aur. De la Cannes mi-au plăcut destul de multe filme, dar aş reţine mai ales Parasite (Bong Joon-ho), Dolor y gloria (Pedro Almodóvar), Bacurau (Kleber Mendonça Filho şi Juliano Dornelles) şi minunatele It Must Be Heaven (Elia Suleiman) şi The Invisible Life of Eurídice Gusmão (Karim Aïnouz). Aş încheia cu cele mai recente două filme de Bruno Dumont: miniseria din 2018 Coincoin et les z’inhumains şi, din 2019, musical-ul Jeanne, cu documentarul extrem de stimulant State Funeral (Serghei Lozniţa) şi cu horror-ul Us (Jordan Peele), o plăcere vinovată. Filmul românesc al anului este autoficţiunea Ivana cea Groaznică (Ivana Mladenovic).

 Andreea VLAD

A fost un an prolific, cu multe creații îndrăznețe și de substanță. Văd în Joker mai mult decît o revelație personală, el este un manifest politic, social și filozofic în numele unui nou Matrix. M-am rătăcit în fascinanta pădure de semne ale decadenței din labirintul vizual propus de Yorgos Lanthimos în The Favourite. Este o clasicizare a stilului său, fără stridențele teribiliste din trecut. Am plutit nostalgic alături de vibrantul elf al rock-ului și libertății în zorii ultimei nopți de dragoste sovietice, a lui Kirill Serebrennikov, care a montat Leto în închisoare. Am vibrat la iubirea de semeni, emoția și intuiția arhetipală din Lazzaro felice al Alicei Rohrwacher. Am pășit ca într-o catedrală în polifonicul A Hidden Life al lui Terrence Malick, care pledează pentru nevoia de sacru ca o ripostă la această epocă post-nihilistă. M-a sedus anvergura politică și filozofică din Il Traditore al lui Marco Bellocchio.

Pe plan local însă, o tristă pleiadă de filme fade sau epigonice, fără miză estetică, ideatică sau măcar personală (exceptînd fee-ul de regizor din bugetul de producție). Amintesc, totuși, Touch me not, puternicul debut al Adinei Pintilie (deși subminat pe alocuri de corectitudinea politică), pe care îl asimilez unui ochean întors către complicitatea organică dintre noi și reprezentarea corpurilor noastre. La Gomera, un antrenant neo-noir eclectic, este încă o etapă pe drumul căutărilor lui Porumboiu legate de versatilitatea limbajului. O relație alunecoasă cu istoria recentă ne propune Andrei Cohn în Arest, căruia mai mult curaj ar fi dat filmului său un plus de impact. La documentare am remarcat discretul aer à la Resnais din Timebox al Norei Agapi, precum și rigoarea formală neorealistă din Caisă de Alexandru Mavrodineanu.

 Victor MOROZOV

Synonymes al lui Nadav Lapid redesenează societatea pariziană – inegalități, precaritate etc. – prin mișcări bruște de aparat și o poveste sughițată, greu previzibilă, care vorbește despre dislocare și identitate: teme greoaie, pe care însă Lapid le poartă pe umeri cu brio, atent la nuanțe locale și mizînd pe un trio formidabil de actori foarte tineri.

Bacurau (Kleber Mendonça Filho și Juliano Dornelles) e un alt OZN – începe cu viniete vag documentare despre o comunitate rurală izolată din inima Braziliei, apoi o ia razna și imaginează o confruntare între localnici și o gașcă de americani ucigași: e poate cea mai frumos ambalată fabulă politică a anului.

In My Room (Ulrich Köhler), premiera în 2018, e un SF postapocaliptic cu tușe ecologiste, în care un lone survivor ajunge să trăiască sustenabil la țară, plimbîndu-se din cînd în cînd pe cal printr-un oraș pustiu. Sînt multe momente de păstrat, dar am ajuns să-l țin minte drept filmul (singurul din cîte am văzut) în care există o secvență televizată de sărituri cu schiurile, sportul meu favorit.

It Must Be Heaven (Elia Suleiman) îmi permite să închei rotund bilanțul, tot în Paris – atîta doar că Suleiman e palestinian și nu israelian ca Lapid. Filmul său e însă la fel de coroziv, chiar dacă n-ai zice. Și nu e întîmplător că cele mai percutante reprezentări ale Parisului din 2019 au venit de la doi străini în exil autoimpus, sensibili la semnalele amenințătoare care ne parvin de la vîrful societății franceze.

 Iulia BLAGA

Cel mai bun film din 2019 îmi pare tot unul din 2018, revăzut cînd a intrat la noi în săli – Burning (Lee Chang-dong). Dintre filmele văzute la ultimul Cannes aș reține Parasite (Bong Joon-ho), Dolor y gloria (Pedro Almodóvar) și Beanpole (cînd își va găsi vocea, Kantemir Balagov, 27 de ani, va rupe). Marriage Story (Noah Baumbach) mi s-a părut solid și nu doar prin interpretări. Tot de pe Netflix păstrez Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese. Pe sufletul meu a fost Lapü, debutul columbienilor Juan Pablo Polanco și César Alejandro Jaimes, care a fost la Astra Film Festival 2019. M-a înduioșat The Peanut Butter Falcon (tot un debut, de Tyler Nilson și Michael Schwartz), în care un tînăr cu sindrom Down (Zack Gottsagen) îi schimbă punctul de „asamblare“ lui Shia LaBeouf. Tot prin mijloace subtile am văzut și documentarul They Shall Not Grow Old (Peter Jackson), unde tehnica reanimează spectaculos imagini din Primul Război Mondial.

Dintre filmele românești, cea mai plăcută surpriză a fost Monștri., debutul lui Marius Olteanu, care mi s-a părut de o delicatețe aparte. La categoria mistere neelucidate aș trece succesul de public și critică al lui Joker (la noi e pe locul trei în box-office), iar la categoria regrete acela că n-am reușit să văd Vitalina Varela (Pedro Costa) și The Invisible Life of Eurídice Gusmão / A Vida Invisível (Karim Aïnouz). Fiind din Ardeal, am văzut în fine Homeland, unde m-am îndrăgostit și eu, ca toată lumea, de Peter Quinn. Mai iau cu mine din 2019 home movie-urile vechi descoperite pe archive.org.

 Laurențiu PARASCHIV

În primul rînd, excelentul Parazit (Bong Joon-ho), o satiră care traversează mai multe genuri și, timp de mai bine de două ore, se reinventează constant, necontenind să uimească. Mai apoi, două povești de dragoste queer care au în centru doi artiști, anume un regizor de film în autobiograficul Durere și glorie (Pedro Almodóvar) și o pictoriță în Portretul unei femei în flăcări (Céline Sciamma). Deși foarte diferite (Almodóvar rămîne în zona consacrată de melodramă, în timp ce Sciamma se îndepărtează de contemporaneitate și vine cu o poveste demnă de marile romane clasice), ambele filme sînt vii, emoționante și au finaluri puternice care‑ți rămîn în minte mult timp după ce genericele s-au terminat. Și, bineînțeles, două dintre cele mai intense experiențe cinematografice din acest an, psihedelicul Bacurau (Kleber Mendonça Filho și Juliano Dornelles), o versiune a Celui mai periculos joc ajustată la Brazilia lui Bolsonaro, și The Lighthouse (Robert Eggers), o apariție cel puțin bizară în peisajul actual, filmat parcă la sfîrșitul secolului al XIX-lea cu ajutorul unei mașini a timpului.

 Cristi LUCA

Corneliu Porumboiu cu La Gomera. Plin de trimiteri la genul noir, antrenant și în același timp autoironic, spectaculos stilistic. La Gomera e una dintre puținele producții românești care-și merită, pentru originalitate, un statut aparte.

Quentin Tarantino cu Once Upon a Time… in Hollywood, un film care stă oricînd în picioare, cu toate controversele legate de ideologie sau de amestecul dintre ficțiune și realitate. Nimic nu bate exuberanța lui Tarantino în joaca lui cu miturile anilor ’60 din America.

Pedro Almodóvar cu Dolor y gloria – melodramă autoreferențială despre suferințele unui regizor care  privește trecutul cu melancolie și umor. Un titlu alternativ ar putea fi În căutarea timpului pierdut.

Mențiuni: The Irishman (Martin Scorsese), Ad Astra (James Gray), Beanpole (Kantemir Balagov), The Souvenir (Joanna Hogg), Synonymes (Nadav Lapid), About Endlessness (Roy Andersson).

 Cristi MĂRCULESCU

Șase românești și patru străine. Un scurtmetraj: Chronochinezia sau Cazul tînărului săritor în timp (Radu Bărbulescu) și frumos, și deștept, și SF for the masses. Două documentare: Omul Roșu (Mugur Vărzariu) și TimeBox (Nora Agapi), radical diferite, radical personale despre relația cu comunismul și iluziile lui. Și arhivele lui. Trei filme de ficțiune ieșite unul după celălalt: La Gomera (Corneliu Porumbiu), Arest (Andrei Cohn) și Monștri. (Marius Olteanu) care fac parte din interminabilul parastas al Noului Val. Patru filme străine: Just 6.5 (Saeed Roustayi), cel mai cel thriller al anului, Monos (Alejandro Landes), cea mai cea metaforă despre sistem defect film al anului, a luat și premiu la TIFF, Ambivalance (Anton Bilzho), cel mai melo film al lui 2019, și Les Estivants (Valeria Bruni Tedeschi), cel mai bizar film feel-good al anului, în care ia în compas realitățile unei clase sociale cu un șarm acid cum nu s-a mai reușit în 2019.

Bonus: actorul anului este Robert Pattinson, pentru The Lightouse (Robert Eggers) și pentru High Life (Claire Dennis), iar documentarul internațional al anului este Säsong (John Skoog).

 Oana GHERA

Filmul meu românesc preferat de anul acesta rămîne La Gomera al lui Corneliu Porumboiu, măcar și pentru faptul că, în joaca lui cu aluzii, citate și referințe care mai de care mai pop (Iggy Pop, Psycho al lui Hitchcock și The Searchers al lui John Wayne laolaltă cu Brigada Diverse și Cu mîinile curate), reușește să ducă cinema-ul românesc pe teritorii pînă acum necunoscute.

Merită menționate însă și Monștri. al lui Marius Olteanu, dar și Ivana cea Groaznică al Ivanei Mladenovic, două filme care promit că cinema-ul românesc va fi bine-mersi, chiar și după moartea așa-numitului Nou Val românesc (trîmbițată odată cu lansarea lui  La Gomera).

La capitolul filme internaționale, probabil că anul acesta am ratat mai multe ca în alți ani, dar m-am bucurat de următoarele filme (și, mai ales, de discuțiile despre ele): Dolor y gloria al lui Pedro Almodóvar, Synonimes al lui Navad Lapid și, preferatul meu, The Souvenir al Joannei Hogg (ale cărei filme sper că se vor vedea cîndva și-n București, la cinema).

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.