Capodopere în dialog (VI): Pallady – Matisse

Publicat în Dilema Veche nr. 871 din 17 - 23 decembrie 2020
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

E ușor să ne închipuim un dialog între Theodor Pallady și Henri Matisse. De fapt, el chiar a avut loc. Cei doi au fost prieteni, iar corespondența care atestă prietenia lor e bine cunoscută. Un destin previzibil a făcut, totuși, ca în „dosarele gloriei” – sau, mai curînd, ale notorietății – ei să înceteze a mai fi alături. Matisse e un artist consacrat, expus și adulat în întreaga lume. Pallady, în ciuda aderenței spontane pe care o provoacă tuturor cunoscătorilor, rămîne, pe piața artistică internațională, într-o nemeritată penumbră. E, poate, destinul „culturilor mici”, despre care vorbea, melancolic, E.M. Cioran. Un destin care trebuie asumat fără lamentații patetice. Mai întîi, pentru că nu e o „nedreptate”, ci un simplu dat geografic și geopolitic. Apoi, pentru că, așa cum observa cîndva Matei Călinescu, condiția „marginalității” are avantajele ei. E, într-un anumit sens, mai stimulatoare pentru cei care o ilustrează: ei se simt, adesea, mai motivați decît cei de la „centru” să caute modele, să se manifeste ofensiv, absorbant, cu o energie întrucîtva „eroică”, de care colegii lor mai „norocoși” nu au nevoie... Și pentru a reveni la pictură, putem aminti și de „muzealul” moment Barbizon, la care au participat și Nicolae Grigorescu, și Ion Andreescu, cel puțin la fel de înzestrați ca pictorii francezi ai locului, dar, inevitabil, mai puțin „citați”.

Perechea Matisse-Pallady rămîne, oricum, un exemplu semnificativ de complementaritate. Matisse ne întîmpină, de obicei, cu un soi de grație tihnită. Prin declarațiile și prin faptele sale artistice, el vizeză rafinamentul confortului senzorial. În imaginile sale, ochiul se cufundă ca într-un fotoliu. E un țel pe care l-a mărturisit nu o dată. Prin temperament și prin program, Pallady preferă să dubleze satisfacția optică prin tensiunea unui efort sever. O încordare perpetuă se poate citi dincolo de echilibrul imaginilor sale. Între Matisse și Pallady e, de fapt, diferența dintre reverie destinsă și veghe vag insomniacă. Din alt unghi, asistăm la diferența dintre degustarea plăcerii pure și experiența, ceva mai pretențioasă, a bucuriei. Plăcerea e „țintită”, bucuria e difuză. Plăcerea e conjuncturală și fluctuantă, bucuria, odată instalată, devine o stare stabilă, rezistentă la contingențe, la deturnări accidentale. Plăcerea e o formă de hiperestezie, bucuria se împacă bine cu luciditatea solară, cu trezia calmă, cu echilibrul interior.

Distincțiile acestea se exprimă plastic în morfologia specifică a fiecăruia dintre cei doi artiști. Matisse cultivă cu predilecție linia curbă, linia care, mai mult decît să definească forma, o fredonează, îi dă ocol asemenea unei largi fraze muzicale. Pictura sa este o pictură de volute calme, de conture fluctuante, de alunecări leneșe. La Pallady, linia e mai energică, mai nervoasă, mai cerebrală, am spune. Curbelor li se substituie frecvent liniile frînte, unghiul ascuțit, hașura febrilă. În chip neașteptat, e mai multă voluptate, mai mult fast răsăritean în opera lui Matisse decît în aceea a lui Pallady! Cel dintîi dă, cu fiecare dintre lucrările sale, un mare spectacol de culoare. Cel de-al doilea așază asupra culorilor – observația e a lui Blaga –  surdina unui suflet în care bucuria acceptă, contrapunctic, și criza, insatisfacția. De aceea, Pallady acordă desenului mai mult credit decît culorii. Desenul e masculinitatea tranșantă a artei, culoarea e seducătoarea ei feminitate. Desenul analizează și desăvîrșește, culoarea psalmodiază. Pallady e un constructor, Matisse – un muzician. Și dacă în lucrările constructorului nu e atîta culoare cîtă e în lucrările muzicianului, ele cuprind, în schimb, mai multă lumină. În tablourile lui Pallady există, într-adevăr, atmosferă, aer, reflexe strălucitoare și umbre. Cu alte cuvinte, în tablourile sale există spațiu eșalonat în adîncime, spațiu tridimensional. La Matisse, totul este adus în suprafață: între fundal și prim-plan nu apar trepte. Culorile pure, așezate în tente plate, creează un ansamblu compact, omogen, greu de abordat din afara lui. Spațiul pictat nu comunică omogen cu spațiul real. La Pallady, spațiul pictat e o prelungire a spațiului real. De aceea, în tablourile sale ești implicat, prezent, invitat la comuniune, în vreme ce dinaintea tablourilor lui Matisse rămîi spectator: un spectator fascinat de farmecele spectacolului văzut, dar un spectator. Prezența umană, ca de altfel orice tip de prezență, este, la Matisse, simplă prezență ornamentală, motiv decorativ între altele. La Pallady, pînă și urma lăsată de om în perimetrul unei naturi moarte (o pereche de ochelari, o ceașcă, o carte, o pipă...) e consistentă, bogat evocatoare. Contemplată global, opera lui Matisse etalează o varietate care derivă, poate, din însăși dinamica instabilă a universului senzorial. Există, în desfășurarea ei, o etapă pointilistă, ca și una expresionistă, adunate laolaltă sub o certă dominantă fauve. Opera lui Pallady e mai egală cu sine, mai „unitară” stilistic. Ea  se exprimă mai degrabă în intensiv decît în extensie, în concentrare, mai mult decît în diversificare.

S-a vorbit despre pictura lui Matisse ca despre o grădină echivalentă Paradisului regăsit. Și ceva paradiziac există, desigur, în cromatica ei exuberantă. În pictura lui Pallady există, de asemenea, un subton paradiziac, mai puțin evident, mai puțin sonor, dar în egală măsură delectabil: un paradis al consecvenței creatoare, al unei emotivități inteligent controlate, un paradis al stilului, liber de tentații estetizante prea la îndemînă.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.