Capodopere în dialog (VII): Brâncuși – Henry Moore

Publicat în Dilema Veche nr. 872 din 23 decembrie 2020 - 6 ianuarie 2021
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

În ceasul tîrziu al unei îndelungate istorii, sculptura pare să fi ajuns la elementele cu care ar fi fost de crezut să înceapă. Și Brâncuși, și Moore – repere absolute ale plasticii moderne – zăbovesc în preajma insolubilei (?) probleme a originarului. Brâncuși încearcă să aproximeze sămînța primordială, temeiul primelor nașteri, Moore caută să-și închipuie substanța primordială, cea în care a coborît sămînța dintîi. Brâncuși vorbește despre principiul generator al universului, Moore despre materia lui primă. Cu Brâncuși se evocă, în sculptura modernă, ordinea aurorală a lumii. Cu Moore – haosul ei latent. Primul întruchipează agentul fertilizant, masculin, celălalt – masa fertilizată, feminină. Brâncuși întîrzie în „natura naturans”, Moore tatonează în „natura naturata”. Brâncuși face portretul impulsului care stîrnește mișcarea, Moore reproduce substanța mișcată, viața incipientă, organicul abia diferențiat. Brâncuși ne oferă proiectele lucrurilor, Moore – primele lor întrupări, primele lor încercări de a fi. Pentru a ne închipui peisajul optim în care sculpturile celor doi artiști ar putea conviețui firesc, ne-ar fi de ajutor, întrucîtva, o sugestie cosmogonică eminesciană: „La-nceput, pe cînd ființă nu era, nici neființă, / Pe cînd totul era lipsă de viață și voință, / Cînd nu s-ascundea nimica, deși tot era ascuns / Cînd pătruns de sine însuși odihnea cel nepătruns / Fu prăpastie? Genune? Fu noian întins de ape? / N-a fost lume pricepută și nici minte s-o priceapă!”. Într-o astfel de lume, de tatonări și smîrcuri, de latențe și stupori, conviețuiesc cei doi. La Moore iese în relief vitalitatea formei născînde, a formei care încearcă, tenace, să fie, să-și dea contur, să se organizeze. La Brâncuși, forma e mai răbdătoare, mai liniștită. Ea are calmul germenului necorupt încă, odihna de dinaintea oricărui risc. Și e foarte greu de ales între perfecțiunea solară a sculpturii brâncușiene și aceea selenar-telurică a lucrărilor lui Moore. După cum e greu de ales între viața trăită în afara timpului, mereu dincolo de imediat, mereu dincolo de constrîngerea lumii concrete, și viața trăită mereu dincoace de hotarele acestei lumi, în chingile timpului și ale morții... Nu ne putem închipui formele lui Brâncuși murind, sau măcar transformîndu-se. Pe ale lui Moore le percepem, dimpotrivă, în perpetuă metamorfoză, pierind și recompunîndu-se, afirmîndu-se violent pentru a se învecina, în clipa următoare, cu indistincția.

Lumea lui Moore seamănă, în mai mare măsură, cu lumea noastră. Ea include, de altfel, mai multe aluzii figurative decît lumea lui Brâncuși: nuduri, prunci ținuți în brațe, siluete așezate, în buna tradiție a istoriei sculpturii universale. Și chiar cînd figurația propriu-zisă dispare, ceva se întîmplă, întotdeauna, în sculptura lui Moore: o dramă, un accident, o coincidență. Plinul se sparge pentru a face loc golului, un volum îl înghite pe celălalt, o formă rimează sau contrastează cu alta. Sînt invocate, adesea, microstructuri osoase, articulații organice subtile, îngemănări neașteptate. Nimic din toate acestea la Brâncuși. Lumea lui nu seamănă cu a noastră. Avem acces la ea mai curînd printr-un soi de memorie subconștientă decît prin simțuri. Ne-o amintim, fără să putem spune exact de unde. În cuprinsul ei nu se „întîmplă” nimic. Totul stă, într-o majestuoasă deplinătate: fără fragmente, fără concurență spectaculoasă între goluri și plinuri, fără dramă. Ne aflăm sub paradigma Unului și a Totalității. „Ceea ce vă dau e Bucurie pură” – spunea Brâncuși. „Pură”, într-adevăr, căci, în chip vizibil, nu este și n-a fost contrariată vreodată. E bucuria „crizei” ignorate, nu a crizei depășite. „Viața mea a fost o succesiune de miracole” – mai spunea Brâncuși. Cine poate spune asta deține, neîndoielnic, elixirul neîntristării, al armoniei interioare, al păcii. Avem, de aceea, nevoie de Brâncuși, ca de un leac. E întîlnirea cu un posibil al fericirii, după cum întîlnirea cu Moore e o întîlnire cu nerezolvarea noastră constitutivă, ontologică.

Desfășurată net pe verticală, sculptura lui Brâncuși are aplombul unei solicitări imperative, adresate condiției umane. În sculptura lui Henry Moore, desfășurată mai mult pe orizontală, mîngîind, uneori, ca un mulaj tandru, suprafața pămîntului, e mai puțină solicitare, mai puțin efort ascensional, dar mai multă aderență, mai multă cordialitate, un anumit spor de adaptare la ambianța terestră. Cu Moore, stăm de vorbă. Lîngă Brâncuși, deprindem ritualul tăcerii. Moore e un artist pur și simplu. Brâncuși cochetează, în plus, cu înțelepciunea...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.