Instantanee din istoria privirii (8): Arta pre-romanică. Manuscrisele irlandeze din secolele VIII-IX

Publicat în Dilema Veche nr. 883 din 11 - 17 martie 2021
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

Cînd în deșertul lumii bîntuie – cum se întîmpla în Evul Mediu timpuriu – mari furtuni, omului i se oferă șansa de a descoperi latențele de creativitate ale interiorității. El pune, iată, în Irlanda veacurilor VIII și IX, temeliile unei civilizații a recluziunii, a singurătății monahale, adăpostită de încăperi sumbre, ca de o uriașă cochilie. Manuscrisele strălucitoare ale acestei epoci sînt, în fond, născute în ascunsul penumbrelor. Iar „secretul” artei de care ne ocupăm este, în bună măsură, efortul ei programatic de a asigura o compensație spirituală lumii încă destructurate din jur. Ea încearcă să transforme, printr-o manevră cvasi-alchimică, umbrele în lumini, să introducă în haos principiul ordinii și în efemer – principiul duratei.

  

kellsfol032vchristenthroned jpg jpeg

                                                                    Book of Kells

Paginile faimoaselor manuscrise miniate din nordul Angliei (Lindisfarne și Dimma, Durrow și Kells) preferă reprezentării cît de cît „realiste”, decorul abstract, arabescul, stilizarea extremă. Și e întru totul explicabilă această evadare în lumea conturului pur, a geometriei decorative, dat fiind contextul mai degrabă rebarbativ al ambianței concrete a epocii. Elementul figurativ este, în reprezentări ca acestea, redus cu zgîrcenie la strictul necesar, pentru ca excursul non-figurativ să se poată desfășura în voie. Realul pare hăituit de un adevărat demon al geometriei. Ființele vii par prinse în capcana unui sever labirint grafic. Detaliile fiziognomice sînt accidentale, asemenea unor reziduuri maximal simplificate. Realitatea nu e obiectul unor referințe imediate, ci al unor aluzii îndepărtate, în jurul cărora se țese, delirant, un bogat comentariu ornamental. Sînt imagini care pietrifică realul prin schematizare, în loc să-l reproducă pur și simplu: imagini heraldice, de un statism incoruptibil, imagini care evocă, uneori – pentru a invoca un repertoriu iconografic cu care sîntem încă familiarizați –, imaginile unui joc de cărți, imagini-emblemă, imagini-semn și nu imagini mimetice.

  

meister des book of kells 001 jpg jpeg

                                                                    Book of Kells

În veacul nostru, Paul Klee avea dreptate să declare că numai o lume fericită poate produce o artă imanentă, figurativă. Or arta luminos transcendentă a debutului Evului de Mijloc atestă un univers mai curînd nefericit, în care singura soluție de echilibru era speranța. Cu alte cuvinte, în divagațiile decorative ale liniei se întrevede o imperativă nevoie de uitare a lumii imediate, un efort de surdinare a dramei ei, echivalent, pe alte coordonate, cu efortul de transcendere a realului implicat în arta abstractă de azi...

Mai aproape de centrul Europei, către Franța, realul e privit, totuși, cu mai multă „toleranță”. Stilizarea e mai puțin agresivă, desenul este mai relaxat, ductul conturelor – mai liber. Pînă și „ambalajul” decorativ al literelor inițiale e mai aerisit, îngăduind mai multe spații goale. Elementele zoomorfe și florale sînt tratate mai respectuos, fără acel fanatism abstractizant cu care ne întîlnim în faimoasa Book of Kells. Iar o lucrare de tipul Evangheliei decorate de scribul Gundohinus în secolul VIII poate mărturisi, cu grafica ei elementară, și ceva despre resursele de senină candoare de care dispunea omul acelor vremuri. Nu lipsesc, de altfel, și alte episoade imagistice de o surprinzătoare „libertate”: de pildă, o copie de veac IX a unui manuscris din veacul al IV-lea, în care vedem un centaur, al cărui corp e alcătuit din însuși textul manuscrisului. Un procedeu amuzant, care anticipează s-ar zice, pe neașteptate, caligramele lui Apollinaire din pragul veacului XX. Și care demonstrează disponibilitatea pentru joc, pentru improvizație, a unui moment istoric ceva mai calm: momentul Carol cel Mare, a cărui domnie, iradiind din spațiul Aachenului (Aix-la Chapelle pe atunci), a putut fi calificată drept o adevărată Renaștere...

         

autun ms3 12v jpg jpeg

                                                  Evanghelia decorată de Gundohinus

Și iată, acum, unele dintre cele mai patetice imagini ale istoriei artei: cele ale Evangheliarului legat de numele arhiepiscopului Ebbon din Reims, frate de lapte cu viitorul împărat Ludovic cel Pios. În puține cazuri anatomia secretă a stării de inspirație este surprinsă mai spectaculos decît aici. Trupul fiecărui personaj se conturează printr-un soi de febră a liniei. Întreaga ambianță pare străbătută de tremurul supralumesc al unei radicale iluminări. Omul e definit, în asemenea imagini, ca o dramatică condensare de materie în jurul unui vibrato afectiv, ca o piesă de marmură adunată în jurul unui nucleu de fervoare. Pînă și activitățile zilnice, profane, apar integrate, prin arta arhiepiscopatului din Reims, într-o ordine mai înaltă, acea ordine care, încorporată în marea cupolă de la Aachen, a guvernat întreaga producție artistică a epocii...

  

saint matthew2 jpg jpeg

                                                     Evangheliarul lui Ebbon din Reims

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.