Experienţa spirituală şi spiritul monahal. André Scrima

Publicat în Dilema Veche nr. 696 din 22-28 iunie 2017
Experienţa spirituală şi spiritul monahal  André Scrima jpeg

Între chipurile vieții spirituale, monahul reprezintă o instanță privilegiată. El semnifică „experiența radicală a nașterii omului nou în Dumnezeu“ (Scrima, Despre isihasm, Humanitas, 2003), altfel spus reorientarea totală*, fără rest, a umanității spre asimilarea și transformarea interioară a evenimentului pascal. În sine, miza și rigorile acestei opțiuni sînt, pentru mulți aflați doar la hotarele pustiei, cutremurătoare: monahismul reprezintă, în descrierea pe care i-o face Părintele Scrima, nu doar o recapitulatio a teologiei răsăritene, nici doar o lectură vie a Scripturii, ci, în chip esențial, un mod de a locui „în umbra crucii“, parcurgînd clipă de clipă efectele „trupești“, cotidiene ale „adevăratei morți-învieri“ christice.

Privite din acest unghi, celelalte ex-pe-rien-țe spirituale posibile, inclusiv cele colorate cultural, care suportă medieri estetice, filozofice sau sociale, par a fi simple aproximări ale „căii“, introduceri sau tîrcoale date opțiunii însingurării neabătute. Dincolo de problema teoretică mai largă a locului pe care îl ocupă radicalitatea în economia unui act de credință, acest fapt așază și pe cititorul textelor Părintelui Scrima sub semnul inițial al unei dileme de plasare. Fișa de autor scrie că este monah, membru al Rugului Aprins, arhimandrit al Patriarhiei Ecumenice, doctorand la Benares, profesor de filozofie și științe religioase la Beirut și multe altele; în scrierile sale pot fi găsite reflecții privind mai toate domeniile umanioarelor, alături de microfizică sau matematică. Întrebarea care se pune este: cum coexistă toate acestea din urmă cu vocația radicală a monahismului? Nu sînt ele irelevante din punctul de vedere al opțiunii pustiei?

Tot cîteva texte ale lui André Scrima pot înlătura această perspectivă imobilizantă asupra monahismului și redi-men-sionează, în același timp, tema ra-di-calității în contextul unei fenomenologii a experienței religioase. În primul rînd, Tradiția este văzută ca un fapt de viață, ca o transmitere vie, personală, a misterului: „această viață în Dumnezeu, pentru Dumnezeu se înscrie în oameni vii și se transmite prin ei. Asta înseamnă Tradiție, parádosis (conform termenului grecesc): ceea ce se dă, se transmite, transmiterea de viață spirituală“ (Scrima, Despre isihasm, Humanitas, 2003). Modelul maximal al unei opțiuni spirituale, orientarea exclusivă și profundă, minuțioasa delimitare a unei metode capătă un iz primăvăratic în momentul în care sînt consemnate nu în Regulae, ci în biografii de basm, precum cele din Pateric. În plus, această viață spirituală modelată și transmisă prin întruchiparea personală a dorului față de Ceruri capătă, spune Părintele Scrima, un sens axial, e o „axă care orientează spre esențial“.

Radicalitatea modelului se măsoară așadar prin forța lui de atracție, prin capacitatea de a întrupa pînă și în gestul mărunt evenimentul pascal și nu prin înstrăinarea produsă în lume de o prezență orbitoare. Michel de Certeau observa, într-un dialog cu Jean-Marie Domenach, faptul că transcendența creștină, spre deosebire de cea din islam, are ca semn nu îndepărtarea, separația sau intangibilitatea, ci capacitatea de a „altera“ lumea, imprimînd-o cu prezența sa neașteptată, dislocîndu-i obișnuințele și resemnificîndu-i limbajul. La fel, și aici modelul maximal al unei experiențe spirituale își măsoară autenticitatea prin intensitatea vectorială pe care o imprimă celorlalte tipuri de experiențe, prin dislocarea monotoniei lor metodologice. În lumea actuală, remarca Părintele Scrima, sacrul este delocalizat, nu mai dispune de un sediu (fie el templu, biserică sau arbore) și nu are program de audiențe; redus la intensitatea infinită a unui punct fără dimensiuni, el își schimbă funcția: nu instituie, ci atrage, nu legitimează, ci seduce. La fel, modelul maximal al experienței spirituale nu „guvernează“ solitar cîmpul celorlalte experiențe, ci le învăluie subtil, cu neașteptatul care însoțește faptul de viață concret al celui care „transmite“ tradiția Duhului. Admirația, ca formă a prieteniei, înseamnă a-l urma sau măcar a-i sta alături, ca în Upanishade.

Relația dintre modelul maximal și instanțele secunde ale experienței spirituale poate fi articulată mai precis plecînd de la o temă frecventă a Părintelui Scrima: aceea a relației dintre maestru și discipol în tradiția răsăriteană. În mod simptomatic numit „Părinte“ sau „Avvă“, maestrul este „vîrful cel mai avansat al lucrării Duhului în lume“ (Scrima, „Maestru și discipol în Răsăritul creștin“, în Timpul rugului aprins, Humanitas, 2000). Radicalitatea situării lui stă nu în cunoașterea unor taine, ci în întruchiparea maximală (dar după puterea de a-l găzdui a lumii în care trăiește) a harului. Scandalos uneori pentru logica „urbană“ a celor veniți să asculte un cuvînt, intempestiv în manifestări, Părintele nu livrează rețete de mîntuire sau rezumate dogmatice. Dimpotrivă, el se transformă în vehicul al Duhului pentru discipol și modelează prezența transcendenței după rigorile și limitele sufletului său unic. El știe cît și cînd să-l facă să pășească pe drumul Crucii, să-i impună un ritm, să i orienteze și să-i dozeze lucrările (de la cele înalte ale rugăciunii la cele aparent mărunte, de neînțeles, ca udarea zilnică a unui copac uscat). Relația dintre vîrful și baza muntelui duhovnicesc nu este una ierarhică, la fel cum nu este nici cea dintre diversele tipuri de experiență spirituală și modelul ei maximal. Mai degrabă, ea se constuiește temporal, într-o ordine continuă a intensităților sau, cu o altă imagine din „hermeneutica“ Părintelui Scrima, într-un spectru care se adună, la un moment dat, într-un punct luminos. Oricît ar părea a fi secundare, limitate, incomplete, experiențele spirituale „minore“ (cele considerate a fi „pregătitoare“, din vecinătatea vieții cotidiene) se raportează la modelul lor maximal mai puțin ca un preambul al survenirii Duhului, cît ca o formă de discipolat în care Duhul, deja prezent, se modelează după un ritm aparte. Iar dacă momentul transformării discipolului în maestru este unul de nepătruns, rar înfățișat ca atare, mereu parrhesía („îndrăzneală filială“) este răspunsul adecvat, concret, la chemarea irezistibilă a modelului. 

* În notițele sale păstrate în Arhiva André Scrima, parte din Fondul André Scrima de la Colegiul „Noua Europă“, Institut de Studii Avansate din Bucureşti, Părintele Scrima face diferența dintre monahismul occidental, indreptat spre „încreștinarea profundă a tuturor stărilor umane legitime“ și cel oriental, avînd ca miză „realizarea absolută a acelui unum necessarium fără echivoc sau tranzacție“ – îndumnezeirea omului. 

Ioan Alexandru Tofan este conferenţiar univ. dr. la Facultatea de Filozofie şi Ştiinţe Social-Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi. Dintre cărţile publicate: City Lights. Despre experienţă la Walter Benjamin, Humanitas, 2014.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.