Ordine sau haos?

Tereza-Brînduşa PALADE
Publicat în Dilema Veche nr. 768 din 8-15 noiembrie 2018
Ordine sau haos? jpeg

E probabil un clișeu să observi că cei care preferă o lume previzibilă, ordonată și ierarhică sînt de obicei conservatori și, la polul opus, cine e entuziasmat de ideea unui haos creator sau transformator e mai relaxat în fața schimbării și a progresului. Totuși, dilema ordine vs haos rămîne, în ciuda acestei banalități psihologice. În teologie, regăsim polaritatea dintre scolastica tomistă – în care totul, pînă și iubirea (caritas), e ordonat, sistematizat și ierarhizat și teologia procesuală postmodernă. Cea din urmă se desprinde de modalitatea sistematică de a structura teologia într-un sistem „static“ de concepte similar celor filozofice.

În cartea ei Despre mister. Discernerea divinului în proces (On the Mystery: Discerning Divinity in Process, 2007), gînditoarea creștină postmodernă Ca­therine Keller valorifică nevoia de autenticitate a căutării lui Dumnezeu – o căutare ce devine în primul rînd personală. În optica ei, misterul divin i se revelează dinamic omului a cărui credință este în mișcare, nemaifiind o dogmă fixată rigid în niște enunțuri. Chiar natura misterului suprem nu mai este identică cu „absolutul“ tradițional, ci devine procesuală și interactivă. Dumnezeu însuși e o devenire, nu o ființă imutabilă. Rămîne însă infinit și inepuizabil, în calitatea sa de mister creator. Iar christologia e un mister parțial revelat, parțial ascuns – esențial însă pentru evanghelia iubirii.

Deși n-am încredere în distingerea netă și definitivă a naturilor umane în radicali conservatori vs progresiști neabătuți – din experiența mea, naturile umane seamănă mai mult cu niște mozaicuri fluide decît cu niște pietre monocrome –, mulți indivizi preferă totuși clar anumite concepții despre lume. Acestea depind și de criterii sociologice, psihologice sau chiar biologice. Bunăoară, e mai ușor să întîlnești conservatori ce preferă o lume ordonată, statică și ierarhică în afara zonelor urbane „haotice“. La fel, există probabil mai multe femei decît bărbați, în lumea academică de azi, dispuse să deconstruiască ideea „absolutului“ rigid al filozofiei și teologiei tradiționale, pe care unele îl asociază, mai mult sau mai puțin „marxist“, cu puterea autoritară a instituțiilor dominate în general de bărbați (Biserica fiind numai una dintre ele).

O întrebare colaterală e legată și de manifestarea răului în lume. Am întîlnit destui conservatori, religioși sau nu, convinși că răul constă în perturbarea unei ordini sau unei ierarhii. De pildă, ordinea societății a cărei „celulă de bază e familia tradițională“. Sau ordinea ierarhică a autorităților (preoți, dascăli) care se cuvin respectate reverențios. Pentru unii conservatori religioși, despre care nu mă îndoiesc că au votat „Da“ la recentul referendum, diavolul se manifestă prin normalizarea concubinajului și prosperă atunci cînd societatea acceptă cuplurile gay. În schimb, cei ce admit o dinamică firească a lumii admit că parteneriatul și familia își schimbă întruchipările în diverse societăți. Pînă nu de mult, căsătoriile erau încheiate din motive economice sau politice, de obicei sub presiunea rudelor. În unele societăți, poligamia era (și este încă) o instituție. În altele, femeile erau închise în gineceu și bărbații se pasionau erotic de adolescenți sau își petreceau o parte a timpului liber cu hetairele. Căsătoria monogamă modernă, încheiată voluntar de parteneri care se iubesc și aleg să-și unească destinele, e o instituție relativ recentă.

Cum arată însă răul din perspectiva unui spirit mai progresist? Cineva cu o asemenea sensibilitate e de obicei mai revoltat în fața a ceea ce consideră „inuman“: cruzimea, de pildă, i se pare mai revoltătoare decît orice „pervertire“ a ordinii sociale. De notat ar fi că sensibilitatea „umană“ nu are aici ca obiect doar specia homo sapiens. Intră în sfera compasiunii progresiste și animalele maltratate sau ucise fără milă sau chiar organismele vii a căror viață e curmată pentru interesele egoiste ale bipezilor raționali. Ordinea lumii poate să se transforme, dar atunci cînd persistă răul lipsei de compasiune sau cînd oamenii rămîn meschini și barbari, un progresist e contrazis în așteptările sale „luminate“ și idealiste ca umanitatea să evolueze moral. Haosul nu se dovedește totdeauna creator și unele dinamici sociale pot duce la involuție. Un caz clasic e, desigur, socia­lismul, salutat de mulți progresiști naivi ca o izbăvire a umanității de cruzimile istoriei și un triumf al „omului nou“ – un vis care a eșuat în negura represiunii statelor comuniste asupra „reacționarilor“ și în torturile Gulagului.

Există însă și paradoxuri. De pildă, multiculturaliștii, care sînt în general progresiști, pledează pentru pluralismul valorilor și incomensurabilitatea între culturi, refuzînd „dominația colonială“ a Occidentului, ce impune, uneori violent, o paradigmă „universală“. Dar culturile supraviețuiesc de obicei prin tradiții conservatoare și „ordonate“. Așadar, relativiștii „haotici“ aplaudă de fapt micro-ordinea și ierarhiile din interiorul culturilor tradiționale.

O alternativă ar putea fi o filozofie a „haosului“ ce ar transpune creativitatea și la nivel micro-cultural. Aceasta ar implica o inovație în interiorul acelor grupuri conservatoare, dar după o dinamică ce le-ar fi proprie – nu stabilită dominator de Occident, ci negociată de reprezentanții lor. Deși în realitate unele grupuri minoritare n-au nici azi o voce și dreptatea îi revine de multe ori tot celui mai puternic. În pofida programelor multiculturaliste, post-colonialiste etc. din universitățile occidentale, „pe teren“ cei slabi și diferiți pot fi și azi în pericolul de a fi exterminați de cei puternici. Retorica sofistului Trasymachos din Republica lui Platon descrie mai corect realitatea decît idealismele academice. În societățile care au fost în trecut „subalternele“ țărilor coloniale, beneficiarii „ordinii economice“ și ai aranjamentelor internaționale continuă să fie corupții cu putere economică și instituțiile autoritare. Iar misterele dreptății și ale iubirii răscumpărătoare rămîn în continuare ascunse pentru năpăstuiți. 

Tereza-Brîndușa Palade este conf. univ. dr. la Facultatea de Științe Politice, Școala Națională de Studii Politice și Administrative.

Foto: wikimedia commons

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.