Altă lume, alt fel de comunism <p>- interviu cu sinologul Mugur ZLOTEA -</p>

Publicat în Dilema Veche nr. 251 din 10 Dec 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Fenomenul a depăşit partidul în sensul că a depăşit aşteptările acestuia. Pe de altă parte, dezvoltarea e în mod clar rezultatul politicii de deschidere pe care a iniţiat-o partidul comunist. Politicile respective au fost adoptate şi adaptate în funcţie de evoluţii. Nu ştiu dacă a existat un plan bine definit, de tipul ne dezvoltăm pînă la momentul cutare la care ne oprim, pentru că de acolo lucrurile ar putea deveni o ameninţare la adresa partidului. Odată lansată mişcarea însă, ar fi şi destul de greu de oprit. La venirea la putere a lui Deng Xiaoping, artizanul reformei, ideea era că ţara trebuie să se dezvolte. Probabil că s-au gîndit că această dezvoltare poate merge atîta vreme cît se menţine încă un control. Chinezii sînt foarte pragmatici, gîndesc extrem de concret. Nu e o ruşine acum la ei să te îmbogăţeşti. Şi li s-a dat voie celor care ştiu şi pot să se îmbogăţească să meargă pînă unde vor, din punct de vedere economic. Sub acest aspect sînt foarte liberi. Există însă domenii în care sînt limite şi restricţii. De exemplu, tot ce are legătură cu puterea politică. Nu ai voie să devii o ameninţare la adresa puterii partidului comunist. Ca o paranteză, în China există mai multe partide politice, unele reprezentate în Marea Adunare Naţională, Constituţia ţării dă voie la aşa ceva. Dar, în realitate, ele sînt nişte sateliţi ai partidului comunist. Teama de posibile ameninţări la adresa puterii politice a partidului comunist explică şi cenzura, teama liderilor chinezi de circulaţia liberă a informaţiei? Într-adevăr, şi aici este un control. Aş putea observa însă şi un fenomen mai special. Am stat de vorbă cu jurnalişti străini din China (care sînt supuşi unor reguli foarte stricte) care mi-au mărturisit că în rarele momente cînd pot relata unele lucruri negative din China, cum au fost, de pildă, epidemia de SARS sau revoltele din Tibet, au tendinţa să le prezinte într-un mod mai expresiv, mai accentuat, ca reacţie la interdicţiile permanente la care sînt supuşi în cea mai mare parte a timpului. Folosesc la maximum asemenea "ferestre". Da, şi se ştie că unele informaţii, chiar dacă sînt reale, pot fi uşor aranjate. Pe de altă parte însă, nu se poate nega faptul că informaţia este controlată în China. Cînd eram acolo, de exemplu, site-uri de Internet precum BBC China sau BBC în engleză nu puteau fi accesate. De asemenea, sînt o groază de alte site-uri care nu pot fi accesate, de exemplu cele din Taiwan. Sînt şi cuvinte care nu vin pe motoarele de căutare, cum ar fi democraţie, Tibet, libertate, Tienanmen... Sărăcie, bogăţie şi corupţie Ştiu că una dintre problemele Chinei actuale este migraţia populaţiei de la sate la oraşe, în zonele mai dezvoltate. De circa zece ani se întîmplă asta. Zonele dezvoltate sînt destul de clar delimitate de cele nedezvoltate. De fapt, coasta estică este dezvoltată. Spre vest, zonele sînt sărace şi uneori foarte sărace. Există un program de dezvoltare a vestului Chinei şi tot felul de politici care încurajează firmele să investească, să facă fabrici, în acele zone mai sărace. Sînt şi unele facilităţi pentru oamenii care merg acolo. Comparativ cu zona dezvoltată, cea săracă este mult mai mare. Sînt provincii mari, mai mari decît România, destul de populate (chiar dacă nu aşa cum sînt cele din est şi sud), dar foarte sărace şi unde există o tentaţie a migrării spre zonele urbane din est şi sud. Au apărut deja diferenţe mari de avere şi probabil şi de mentalitate. Există şi foarte multe proteste generate de asemenea situaţii. Citeam undeva că într-un singur an s-au înregistrat 87 de mii de asemenea proteste sau chiar de revolte. Cum credeţi că este gestionată o asemenea situaţie care, de la distanţă, pare destul de explozivă? Ştiu că există o teorie a armoniei sociale. Da, există o asemenea teorie la nivel oficial, însă nu ştiu dacă Guvernul chinez face faţă acestor situaţii în mod concret. Într-adevăr, anul trecut au fost vreo 80 de mii de revolte recunoscute de partidul comunist. De obicei, sînt legate de probleme cu pămîntul. Politica Beijing-ului face apel la tratarea justă a tuturor straturilor sociale, la combaterea corupţiei, dar de la Beijing şi pînă în sate, acolo unde cel care conduce treburile îşi trage turta pe spuza lui, există o distanţă. Ieri-alaltăieri citeam prin ziarele chinezeşti că era vorba de cîteva revolte într-o singură zi. Una era pe insula Hainan unde taximetriştii protestau împotriva modului de acordare a licenţelor şi împotriva taxiurilor ilegale. În alt loc ţăranii fuseseră forţaţi să renunţe la drepturile lor de cultivare a pămînturilor (ei nu au drept de proprietate, ci doar de arendă pe perioade limitate) pe preţuri de nimic, în favoarea unor firme care voiau să înfiinţeze o fabrică. Guvernul de la Beijing vorbeşte permanent despre combaterea corupţiei, despre pedepse, se fac demiteri. Chiar în ultimele luni au fost nişte demiteri spectaculoase, cea a unui mare demnitar din Shanghai... Da, e cel care a făcut ilegalităţi cu fondurile de pensii. Chiar a fost condamnat, dar problema este ce condamnare se dă unui asemenea individ. De obicei, sentinţele sînt de cîteva zeci de ani închisoare, dar după un timp s-ar putea ca ei să fie eliberaţi sub diferite pretexte. Corupţia e o foarte mare problemă în China. Puteţi da nişte exemple despre ce înseamnă sărăcie extremă şi ce înseamnă mare bogăţie în China? Nu cred că există mari diferenţe între un mare bogătaş din China şi unul din Statele Unite. Poate uneori chinezul e chiar mai bogat. Cred că ei sînt mai degrabă comparabili cu cei din Rusia. Sărăcie extremă în China înseamnă practic să nu ai după ce bea apă. Ideea de sărăcie e puţin diferită de cea de la noi. Eram odată printr-o zonă din nord-vest unde lumea trăia în nişte case de chirpici, vai de capul lor. La noi asta ar fi însemnat sărăcie extremă, pentru ei însă nu era aşa. Aveau un adăpost şi aveau totuşi ce să mănînce, lucru foarte important. Sînt şi unii care trăiesc sub limita sărăciei, aşa cum e calculată acolo. Procentul e mic, dar raportat la populaţia Chinei, nu mai e vorba de puţin. Un miliard trei sute de mii Cum pare la faţa locului numărul mare al populaţiei? E copleşitor? Se simte îngesuiala? Da, se simte. Uneori vrei să fii singur, dar peste tot sînt oameni. Nici în pădure nu poţi fi singur. La Beijing e un du-te vino continuu, cam ca la ora 5 după-amiaza pe bulevardul Magheru. Doar că acolo e tot timpul ora 5. Apropo de mulţimea chinezilor şi de cei care vin şi în România... la un moment dat, prin anii ’90, începuseră să prolifereze restaurantele chinezeşti, tîrgurile şi afacerile chinezeşti şi exista impresia că fenomenul va lua amploare. Asta nu s-a întîmplat însă, pare că ceva nu le-a priit chinezilor în România. Aveţi o explicaţie pentru acest lucru? Din cîte ştiu, România n-a fost niciodată destinaţia lor finală. Doar că era mai uşor să ajungi întîi în România şi apoi să mergi mai departe către ţări din Occident. România era o ţară de tranzit. Iar acum, după intrarea noastră în Uniunea Europeană, nu ştiu cît de uşor mai este pentru ei să vină în România, pentru că nu prea mai primesc viză. Există o politică extrem de restrictivă în ce priveşte vizele pentru China, aş spune chiar excesivă. Noi avem probleme atunci cînd îl invităm pe lectorul chinez de la Universitate, care vine aici pe baza unui acord cultural şi aşteaptă, săracul, şi cîte şase luni să primească viza. Într-o vreme, cam înainte de intrarea României în Uniunea Europeană, mulţi români se duceau în China să facă afaceri, tot aşa cum anterior se duseseră în Turcia. Asta a fost o chestiune strîns legată de zborul Taromului la Beijing, care acum s-a desfiinţat. E mai greu acum să te duci cu lucruri româneşti prin alte companii, cu tranzit şi tot felul de complicaţii şi trambalări. Dar a fost într-adevăr o perioadă în care ţin minte că mergeam prin Beijing şi auzeam des vorbindu-se română, mai ales prin bazaruri. Aţi stat nouă ani în China, aţi predat, aţi lucrat. Cum a fost? Da, am predat engleză, am lucrat şi am învăţat. Am avut dintotdeauna o atracţie pentru cultura chineză, dar cînd am ajuns acolo, în prima săptămînă, mi-am dorit să mă întorc, în a doua săptămînă, de asemenea, mi-am dorit să mă întorc şi am ţinut-o tot aşa vreo şase luni. Totul era prea diferit de ceea ce este la noi. Nu-mi dădea însă mîna să mă întorc pentru că aveam deja o bursă de studii şi ar fi însemnat să scot banii din buzunar. După un timp am început să cunosc felul de a merge al lucrurilor de acolo şi să mă obişnuiesc. O relaţie specială Am aflat că aşa cum există sinologi români, există şi românologi chinezi. Cît de mari sînt grupurile acestea de specialişti în cele două ţări? Cît de mare e interesul de a ne cunoaşte? Comparativ cu alte ţări din estul Europei, în România există mulţi vorbitori de chineză. E o relaţie mai specială, România a fost una dintre primele ţări care a recunoscut noul stat chinez, anul viitor se împlinesc 60 de ani de atunci. Primii studenţi străini în China comunistă au fost români, în anii 1950. În primul lot au fost şase sau şapte. Secţia de chineză de la Universitatea din Bucureşti are 50 de ani şi deci de cinci decenii tot ies promoţii de români vorbitori de chineză. Dar e o diferenţă între a fi sinolog (specialist în limba şi civilizaţia chineză) şi a cunoaşte pur şi simplu limba chineză. Există şi românologi în China, o mînă de oameni care însă cunosc româna extrem de bine. Îndeobşte limba literară. Dicţionarele român-chinez şi chinez-român, nişte volume foarte mari, sînt făcute exclusiv de chinezi, fără consultanţi români. De exemplu, toate cuvintele din Sadoveanu, pe care eu nu le mai înţeleg astăzi, se găsesc acolo. În momentul de faţă, universitatea din Beijing scoate o promoţie de română la fiecare patru ani. E vorba de vreo zece oameni. În România există secţia de chineză de la Universitatea din Bucureşti. Chineza e limbă în regim A, cu statut de limbă principală, ca franceza sau engleza. Sînt circa 25-30 de studenţi pe an, nu termină însă toţi. Există burse de studii în China, la specializare. Mai există şi Institutul cultural chinez "Confucius" de la Sibiu, mai sînt lectorate de limba chineză la universităţile din Cluj şi Iaşi. Sînt şi români care se duc de la început în China să studieze limba şi civilizaţia chineză direct de la sursă. În general, cînd ne gîndim la China ne vin în minte cîteva lucruri, cum ar fi: Marele Zid chinezesc, Cetatea interzisă, piaţa Tienanmen, mîncărurile complicate, ciudate şi uneori greu de înghiţit - plus orez, milioane de oameni pe biciclete, oraşe noi cu zgîrie-nori apăruţi în ultimii ani. Dincolo de toate aceste clişee, să zicem, ce lucruri importante credeţi că ar mai trebui ştiute despre China? Pe mine m-a uimit o remarcă a unui prieten de-al meu căruia i-am spus, cînd încă locuiam în China, că aş vrea să vizitez Cuba. Remarca a fost: "Hai, măi, vii dintr-o ţară fostă comunistă, trăieşti într-o ţară comunistă şi vrei să te duci să vizitezi o altă ţară comunistă?!". Mi-am dat seama atunci ce cred oamenii din România despre China. Noi asociem ideea de Chină comunistă cu ceea ce a fost la noi înainte de 1989. Lumea nu înţelege că e vorba de ceva total diferit. Şi acum mă mai întreabă cîte cineva cum am putut trăi în "China aia comunistă" şi dacă nu m-am simţit legat. Ei bine, nu. Este un alt tip de comunism. E adevărat că nu poţi ieşi în faţa guvernului să strigi sau că nu poţi scrie într-un ziar ceva împotriva celor de la putere, dar altfel, am fost liber să vin şi să plec cînd am vrut. Şi acolo se discută multă politică între prieteni, chiar dacă nu în piaţa publică, se exprimă tot felul de nemulţumiri faţă de putere. Nu se simte neapărat opresiunea. Nu e ce ştiam noi înainte de 1989. E o altă lume. a consemnat Andrei MANOLESCU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.