„Aş fi vrut să fiu o muscă pe umărul doamnei H.P.-B.“ - interviu cu Adriana BABEŢI

Publicat în Dilema Veche nr. 620 din 7-13 ianuarie 2016
„Aş fi vrut să fiu o muscă pe umărul doamnei H P  B “   interviu cu Adriana BABEŢI jpeg

Pe Adriana Babeți am cunoscut-o întîi din scris și apoi în lumea reală. Nu ne-am întîlnit de multe ori, dar de fiecare dată cînd s-a întîmplat, am simțit un fel de căldură foarte specială. Și mi-am zis că e genul de om căruia vrei să-i stai în preajmă. Îmi doream de multă vreme să facem un interviu, iar tema de acum mi s-a părut că i s-ar potrivi ca o mănușă. Cred că am avut dreptate. 

Mi se pare că la puțini scriitori se simte această generozitate foarte specială în felul în care vorbesc despre oamenii de care sînt înconjurați. În textele dvs. ea e la tot pasul, așa cum e și multă animație și vitalitate, așa că o să vă întreb: care sînt întîlnirile care au continuat să conteze în timp? 

Tare mă bucură ce spui despre textele mele, dar ceea ce o să adaug imediat după mulţumiri probabil că o să te descumpănească. Chestiunea e că – am mai spus-o de nu ştiu cîte ori – nu mă prea simt un adevărat scriitor. Şi asta pentru că ceva îmi spune că, atunci cînd lucrează,  scriitorii adevăraţi nu îşi pun nici pe departe problema generozităţii cu cei din jur (fie ei oamenii despre care scriu direct sau oblic, fie cei din preajmă, fie posibilii cititori). Scriitorii ăştia îşi urmează halucinaţi vocaţia, cu încrîncenare şi cu un egoism incredibil. Fără să cruţe pe nimeni şi în primul rînd fără să se cruţe pe ei înşişi. Cum s-ar zice, n-au mamă, n-au tată. Chiar şi scriitoarele, adevăratele scriitoare, se comportă cam la fel. Or, în ce mă priveşte, sînt la antipod. Regimul servituţii acceptate liber şi cu drag îmi aduce multă bucurie, dar îmi dă şi semnalul că vocaţia, cîtă e (şi dacă e!), are timp să aştepte, de parcă aş mai avea de trăit o viaţă. Poate că din această stare vin animaţia şi vitalitatea pe care le-ai observat. Scriu fără încrîncenare şi îmi spun senin că atît am putut, atît am făcut. Iar dacă e să fie, va fi vreme şi pentru proza care m-ar face în propriii mei ochi scriitor cu acte în regulă. Lecţia asta a aşteptării împăcate (însă nu blege!) am învăţat-o de la cele mai importante femei din viaţa mea, mama şi bunica. Unul din sfaturile lor, pe care l-am înţeles foarte tîrziu, suna, cam fatalist, dar şi cu un dram de speranţă, aşa: „Şezi blîndă, c-o fi cumva“. Dar, de fapt, cu o mamă şi cu o bunică nu te intersectezi pur şi simplu. E altceva, mult mai adînc. Au contat însă, în timp, întîlnirile cu oamenii care m-au format sau alături de care m-am format. Prietenii, profesorii, colegii. Ba chiar şi studenţii mei. Le sînt recunoscătoare tuturor, cum ei nici nu ar bănui.

Dandysmul

Amazoanele?

Cînd am scris

am corespondat cu Alex. Leo Şerban. Ne-am întîlnit printr-o întîmplare şi am simţit că ne leagă multe lucruri. Era delicat, dar şi ferm, păstrând mereu o distanţă, ca un adevărat dandy. Leo nu s-ar fi lăsat dresat nici în ruptul capului. Cît priveşte amazoanele, toate prietenele mele sînt femei puternice, dar în menajerie m-am descoperit doar pe mine, călare, în culmea miopiei, pe Kenzel (care-i o bicicletă slovacă) şi visînd să fiu Uma Thurman din

Ce să mai strunesc? Ce să mai îmblînzesc? Dacă stau şi mă gîndesc bine, îmi dau seama că, de fapt, între felul meu de a fi şi subiectele despre care am scris cărţi sau doar studii (dandysm, amazoane, anorexie la Kafka, tactilităţi proustiene, scriitori-oşteni, de pildă) se cască o mare prăpastie. Ce să fie, ce să fie? Ghici ciupercă ce-i. 

Femeia în roșu,

S-au legat într-un nod puternic, care a fost incredibila noastră prietenie şi o şansă a întîlnirii rarisimă. Să scrii la şase mîini, în doar 17 zile, peste 500 de pagini de roman cu cap şi coadă, fără să te cerţi o singură clipă, asta nu cred că ni s‑ar mai putea întîmpla vreodată. Doar dacă ne-am întîlni cîndva, printr-o minune, eu şi Mircea Mihăieş, cu Mircea Nedelciu, aşa, să fim toţi trei în formaţie. Mai ştii… Vom muri şi vom vedea cum e şi cu întîlnirile de dincolo şi de apoi.

Scriați undeva că, din 1980, țineți un fel de agendă-jurnal; asta înseamnă că cele mai multe lucruri trăite/întîmplate au fost, într-un fel, consemnate. Ce loc au întîlnirile în această țesătură? Descrieți conversații, felul în care arată cei pe care îi cunoașteți?

Intersectarea cu o persoană e decisivă. În loc de „întîlnire cu…“ scriu „x cu…“, fiindcă am foarte puţin spaţiu pentru fiecare zi din agendă. Nu descriu nimic, doar consemnez evenimentul. Adevărul e însă că am o mega-, ba chiar giga-memorie, aşa că pot să reconstitui fără să clipesc cele mai mici detalii. Cum ar fi locul, atmosfera, îmbrăcămintea şi, dacă au fost cu adevărat importante, şi conversaţiile.

Pe unii dintre cei cu care ne intersectăm se întîmplă să-i pierdem la un moment dat pe drum. Fie că ne îndepărtăm noi, fie că dispar ei. Cum gestionează o sentimentală sadea amintirile? Cum le păstrează? Și ce face cu regretele?

Aşa-i: din păcate, ne îndepărtăm unii de alţii sau pur şi simplu dispărem. Cred însă că întîlnirile mari sînt puţine şi nu seamănă neapărat cu prieteniile, care, dacă sînt adevărate, nu se sting. Înainte de a vorbi de gestionări, să pun o notă de subsol: sînt sentimentală, dar nu sadea, căci am şi destul umor (cel puţin aşa îmi place să cred), care mai pune surdina pe afect. Tocmai de aceea îmi administrez binişor amintirile. Fără stocuri inutile, fără plusuri şi minusuri de inventar pe care ar trebui să le compensez, vorba economiştilor. Numai bine să‑mi zic că totu-i sub control, căci e scris în agende şi-n cap. Ba are şi sprijin teoretic, căci am predat multă vreme un curs la master despre imaginarul memoriei, iar cartea lui Paul Ricoeur – Memoria, istoria, uitarea ne-a fost un fel de Biblie. Numai că, exact cînd mă aştept mai puţin, din nu ştiu ce străfunduri (ba ştiu!) se întoarce refulatul şi-mi plesneşte una peste suflet. Iar sufletul se strînge de suferinţă, pentru că amintirile astea de care vrei să scapi sînt dureroase şi încărcate de spaime, remuşcări şi regrete. N-aş vrea să dispar pînă n-o să-mi cer iertare de la toţi cei pe care i-am rănit şi care mai sînt în viaţă. Asta ca să mă împac cu toate-toate amintirile.   

Care e scriitorul pe care v-ați fi dorit cel mai mult să-l întîlniți și de ce?

Deşi ştiu că e mai bine (pentru iluzie) să nu-i cunoşti în realitate pe scriitorii admiraţi, ci doar să le presimţi prezenţa prin textura paginilor, totuşi aş fi vrut să stau măcar cîteva minute faţă în faţă cu Proust şi Kafka, evident, fără să le spun vreun cuvînt. Doar să îi privesc, iar ei să îmi zîmbească nedumeriţi, cuprinşi de stîn­jeneală şi melancolie, cu acea „uimire tristă“ despre care scriu amîndoi, fără să se cunoască. De ce aş vrea aşa ceva? Pentru că îi venerez. Şi aş mai fi vrut să fiu o muscă pe umărul doamnei H.P.-B., adică al Hortensiei Papadat-Bengescu, în ziua cînd a ajuns la ultima pagină din ciclul Hallipilor, istovită de povara celor cinci copii, a unui soţ imposibil şi a banalităţii din jur.   

Mă gîndesc că, pentru un profesor, fiecare an e o provocare și la capitolul în­tîlnirilor cu oameni tineri și noi. Vă dați seama din prima zi care vor fi studenții cu care vă veți înțelege cel mai bine?

Depinde. Cu studenţii din anii mici fac numai cursuri, nu şi seminarii, deci nu prea am cum să îi reperez dintr-un amfiteatru cu vreo 70 de persoane pe cei de care mă voi apropia. În schimb, la masterat e simplu: ei sînt mai puţini şi dialogul se leagă uşor. Am destul de multă experienţă ca profesor ca să-mi dau seama chiar de la început care îmi sînt viitorii parteneri de discuţii şi chiar de proiecte, pentru că îi provoc pe fiecare în parte să vorbească, să răspundă, să întrebe. Şi îi dibui rapid după felul în care vorbesc, răspund, întreabă. Dar şi după cum ştiu să tacă.

Dar întîlnirea cea mai bizară/ne­aș­tep­ta­tă, pe care ați trăit-o?

Poate n-o să-ţi vină să crezi, dar e întîlnirea cu mine, în clipa cînd, la începutul anilor ’90, cu lentilele de contact pe ochi, m-am văzut pentru prima dată clar în oglindă, aşa cum eram de fapt, fără ochelari. Şi am împietrit de spaimă şi tristeţe, pentru că, fulgerător, am descoperit în privirea de Gorgonă care mă ţintuia tot ce credeam că e bine ascuns în mine. De mine. 

a consemnat Ana Maria SANDU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.