Ataşamentul detaşat sau arta de a te menţine în autenticitate

Victor GELAN
Publicat în Dilema Veche nr. 663 din 3-9 noiembrie 2016
Ataşamentul detaşat sau arta de a te menţine în autenticitate jpeg

Prima datorie a omului față de sine însuși este aceea de a fi autentic. Tema autenticității, recurentă la mai toată generația interbelică (Eliade, Cioran, Noica, Vulcănescu, Ionescu etc.), străbate ca un laitmotiv discret întreaga gîndire a filozofului român Mihai Șora. Pentru Șora, a fi autentic înseamnă, în primul rînd, a fi tu însuți și a-ți realiza propriul potențial ontologic la nivelul lui cel mai de sus, a-ți actualiza propriile posibilități ce te instituie în ființă, și, în același timp, a fi capabil să-l întîlnești pe celălalt sub forma deschiderii și a disponibilității.

Atașamentul detașat este rezultatul unui proces dialectic, al unei sinteze dialectice unificatoare, a două contrarii: a atașamentului și a detașării. Atașamentul detașat conduce el însuși la armonie prin împăcarea și unificarea contrariilor, ceea ce înseamnă că el este de fapt o formă de coincidentia oppositorum. Potrivit lui Șora, el este o implicare totală în act, implicare secondată de deschiderea și disponibilitatea de a vedea dincolo de actul ca atare: „[...] trebuie să ne atașăm de actul dat hic et nunc pentru că el este cosubstanțial cu ceea ce e vizat; dar trebuie să ne și detașăm de el, pentru că ceea ce, prin el, este vizat, îl depășește infinit“ (Despre dialogul interior, pp. 121-122). Această scurtă remarcă cuprinde în ea orizonturile perspectivei din care autorul român înțelege să-și pornească și să-și desfășoare propriul demers filozofic, precum și modalitatea în care el se va raporta la relația dintre fenomenologie și metafizică.

Tema atașamentului detașat poate fi regăsită sau aplicată la mai multe niveluri ale ființei, cum ar fi: la nivel individual – nivelul dialogului interior și al sondării sinelui propriu, la nivel interpersonal – nivelul relației cu celălalt și al descoperirii alterității în genere, la nivel social – nivelul dialogului generalizat și al constituirii comunității, la nivel ideatic sau al valorilor – nivelul confruntării filosofiilor, ideologiilor, a Weltanschauung-urilor, a propriilor idei cu ideile celorlalți etc.

8 jpg jpeg

„Ai prefera să te trag de mînecă, spunînd: con-fuz? Adică în fuziune cu ansamblul imediatității lui împrejmuitoare? Fie!” – Mihai Şora, A fi, a face, a avea

Prin intermediul atașamentului detașat se poate realiza, într-un mod autentic, trecerea de la propriul dialog interior la un dialog generalizat, deschizînd astfel lumea lui eu spre lumea lui tu și de aici spre cea a lui noi (a comunității). Pendularea între dialogul interior și cel generalizat, avînd la bază tocmai o anumită formă a atașamentului detașat, conduce către o armonizare a contrariilor din care ia naștere o stare de plenitudine a ființei (ideal al filozofilor încă din Grecia antică). Totul depinde însă, după cum subliniază Mihai Șora, „de adîncimea plonjonului pe care fiecare îl face spre propria lui rădăcină“ pe verticala revelatoare de sens a ființei. Stărilor de plenitudine, care răsar pe neștiute din desfășurarea vieții de zi cu zi, le corespunde sentimentul bucuriei – care trebuie înțeles în acest context drept un dat fenomenologic. Opusă trăirii străii de plenitudine a faptului de a fi, apare la Șora drama ratării ființei proprii, care înseamnă căderea din autenticitate. Iar căderea din autenticitate este și o cădere din relația de iubire. A te menține în autenticitate e așadar un exercițiu de „recucerire“ neîncetată a ființei din întortocheatele mreje pe care aparența le aruncă mereu peste lumea celor ce sînt. A te menține în autenticitate înseamnă a ști să asculți glasul ființei și a accepta să privești fața adevărului. Pentru că, atît adevărul, cît și ființa te cheamă mereu către locul cel mai profund din tine însuți, locul din care ți se deschide în mod real accesul la celălalt. Într-un anumit sens, se poate spune că ai atîta ființă cît adevăr ești în stare să suporți în viața ta.

În ceea ce privește dinamica internă a atașamentului detașat, trebuie spus faptul că atenția este cea care joacă rolul de catalizator, întrucît datorită ei omul se poate sustrage în mod repetat mrejelor aparenței și se poate dărui cît mai plenar faptului de a fi. Fără prezența unei minime atenții, neantul aparenței tinde să confiște și să pună din nou stăpînire pe ființă. Această atenție este numită de către Șora atenție existențială, ea fiind cea care te pune în legătură cu propriul a fi și cu sinele tău de adîncime și care îți dă posibilitatea de a te menține la acest nivel. Atașamentul detașat e în același timp o stare interioară și o atitudine – o atitudine ce se orientează în cel mai autentic mod către celălalt, dar și către tărîmul valorilor finale: Adevăr, Bine, Frumos.

Orice creștere spirituală este pînă la urmă rezultatul unei întîlniri, al unei „confruntări“ și al unei comuniuni cu celălalt. În acest sens, dialogul interior este însoțit în permanență de o intenție transcendentă. Orice dialog interior se regăsește din capul locului sub spectrul lui in aliud tendere, pentru că celălalt se constituie în condiție de posibilitate pentru propria cunoaștere și regăsire de sine. Celălalt mă determină să ies din mine însumi către ceea ce-mi este străin mie și să trec de la dialogul meu interior la un dialog generalizat, omul fiind în fond, după cum remarca Aristotel, un zoon politikon. Intrarea în dialog cu celălalt duce totodată și la o repliere, o revenire, mai profundă și mai plină de sens la tine însuți. Acest lucru nu se poate realiza însă cu adevărat și în mod profund decît într-un cadru al libertății și al autenticității. Ceea ce stă la baza acestui proces de pendulare autentică între mine însumi și celălalt este tocmai atașamentul detașat. Fără atașament nu poți ajunge cu adevărat la celălalt ca celălalt și nu poți stabili cu el un raport autentic, iar fără detașare există riscul de a te pierde pe tine însuți în celălalt pînă la anularea propriei bogății a ființei și a propriei identități. În chiar inima atașamentului detașat stă întreg secretul și misterul unității în pluralitate, a uniunii în distincție (a fi una cu celălalt și totuși a rămîne tu însuți). Aici regăsim o altă temă fundamentală din filozofia lui Mihai Șora: tema relației dintre unitate și pluralitate și ideea unității în pluralitate.

Într-un anumit sens, pe tine însuți nu te poți regăsi cu adevărat decît „pierzîndu-te“ mai întîi. Pierzîndu-te sub forma egoismului și a egocentrismului, ai șansa să te regăsești sub forma sinelui tău autentic și adevărat. Și abia cînd ai revenit astfel la tine însuți, abia cînd ți-ai descoperit sinele tău cel mai profund, poți primi și te poți bucura cu adevărat de infinita bogăție și frumusețe a lumii. De aceea, nu poți cîștiga cu adevărat lumea decît pierzîndu-o în prealabil. La fel în ceea ce l privește pe celălalt. Pentru a ajunge cu adevărat la el (și a nu rămîne împotmolit în propriile proiecții și prejudecăți cu privire la el), e necesar să te eliberezi și să te detașezi de nevoia (inclusiv intelectuală) de a-l avea. Pentru că pe celălalt nu poți „să-l ai“. Poți doar să fii într-o uniune profundă și autentică cu el. În acest sens, a te regăsi pe tine nu e un act de egoism, pentru că el se realizează prin dăruire, în și prin relația cu celălalt, iar celălalt nu e, potrivit lui Șora, un simplu alter ego, „ci este concomitent și o altă fațetă a aceleiași bogății care ție nu ți se explicitează în întregime în propriul monolog“ (Despre toate și ceva în plus, p. 58). Itinerariul descris mai sus (pe care Șora îl numește „etic“) nu este așadar un itinerariu de fugă din fața a ceea ce îmi este dat, ci „un itinerariu de angajare aerată“ în el, care caută în datul însuși comuniunea cu ceea ce nu este dat (descoperirea invizibilului din orice vizibil și de dincolo de orice vizibil, plenitudinea ființei).

Tema autenticității și a relației cu celălalt deschide o altă temă în filozofia lui Mihai Șora, care este aceea a eticii și a filozofiei practice. Aici intră în scenă perspectiva filozofului român cu privire la lumea și realitatea socială.

La nivel social avem prezent a­ta­șamentul față de instituții și reguli sociale, dar un atașament detașat, în care ești tot timpul conștient de posibilitatea „anchilozării“ regulei sau a instituției în condițiile în care corpul social nu este suficient „infuzat cu ființă“ de către comunitate. Dacă atașamentul față de reguli e prea rigid, adică fără detașare, ajungi să aplici sau să respecți regulile în mod automat, fără să mai și gîndești la rolul și semnificația lor, adică fără discernămînt. Dar, dacă atașamentul tău e detașat, atunci reușești să fii maleabil față de situația de fapt, renunți la rigiditate și dai voie libertății și creativității individuale să se manifeste liber și spontan și ajungi astfel chiar să contribui în mod inovativ la dezvoltarea și la flexibilizarea instituțiilor sociale.

Ideea atașamentului detașat este prezentă la Șora și în relația dintre tradiție și inovație: atașat tradiției (care te învață de unde vii și unde te situezi acum), dar și detașat de ea, în măsura în care, fără detașarea de tradiție, nu ar exista posibilitatea noului și a inovației. Cu alte cuvinte, atașamentul detașat generează între tradiție și inovație o (echilibrată) tensiune creatoare.

Și întreaga problematică a patologiilor, prezentă în lucrarea Clipa și timpul, poate fi văzută și înțeleasă din perspectiva atașamentului detașat. De pildă, a­ta­șa­mentul fără detașare de o imagine a ta din trecut sau de o formă de manifestare a ființei tale din trecut pe care o aduci în prezent ca substitut răspunsului viu și spontan la provocările vieții și la prezentul în care ești, duce la ceea ce Șora numeste avut pseudo-ontologic. Foamea și setea de a fi pot fi direcționate, printr o intenție ratată (care ratează ținta), către o fugă perpetuă pe orizontală după o diversitate mereu schimbătoare sau după acumularea de diverse bunuri, o fugă ce transformă în obiect tot ce „atinge“. Prin aceasta omul cade din a fi-ul fondator în obscura și încețoșata mlaștină a aparenței. Atunci el nu mai este (cu adevărat și la maximul potențialului său ontologic), ci intră și se manifestă în orizontul lui als ob (al lui ca și cum). Sursa primă a acestei căderi este, potrivit lui Șora, orgoliul, dorința de a fi centru și iluzia că a părea poate să îl înlocuiască pe a fi.

Căderea din a fi în a părea duce la un tip de atașament fără detașare, adică la o dependență. Dependența de propria ta imagine de sine, dependența de o anume realizare a ta din trecut, de­pen­dența de anumite etichete pe care sin­gur ți le-ai lipit pe frunte sau pe care alții ți le-au lipit și pe care, dacă îti plac, te lupți să le păstrezi cu orice preț etc. Toate acestea duc la pierderea unei can­tități importante de energie și la o diminuare de ființă. Pentru că, în loc să fii – aici și acum și pe deplin ceea ce poți fi –, recazi pe terenul de joacă al lui als ob și al posesivității – încerci să ai a fi-ul, să ți posezi propriul a fi. Or, în acel moment tocmai că l-ai și pierdut.

La nivel ideatic și al valorilor, am putea să spunem că practicarea atașamentului detașat este și un fel de exercițiu de cucerire și păstrare a unei „neutralități metafizice“ sau de aplicare a unei „reducții fenomenologice“. În acest sens, practica atașamentului detașat deschide o cale a moderației pe tărîmul mereu încercat de tot felul de dispute și orgolii al filozofiei.

A te plasa într-o stare interioară de tipul atașamentui detașat îți dă posibilitatea de a te menține în autenticitate (față de tine însuți și față de celălalt). În acest fel, ți se deschide cu adevărat calea către tine însuți și către celălalt. Atașamentul detașat subîntinde o linie de echilibru între mine și celălalt, fiind un exercițiu reluat mereu al pendulării corecte între acești doi poli ai ființei. Nu rămîn închis în mine însumi, ratînd astfel întîlnirea (autentică, reală) cu celălalt și cu lumea (cu bogăția ei), dar nici nu mă pierd complet în celălalt sau în infinita și mereu provocatoarea chemare a lumii, fără posibilitatea de a mă regăsi pe mine însumi (de a-mi regăsi sinele cel adevărat). Așadar, atașamentul detașat este (non)locul întîlnirii roditoare cu celălalt și cu lumea, este linia mediană sau raportul de aur care menține într un echilibru dinamic și într-o armonie dinamică și vie legătura dintre sinele nostru cel mai adînc și ființa lumii; este impulsul vital care mă face să mă dăruiesc cu adevărat lumii și celuilalt și, în același timp, să mă regăsesc pe mine însumi, îmbogățit, în mereu proaspăta și ireductibila manifestare a aceluiași infinit viu. 

Victor Gelan este cercetător științific al Centrului de Studii Fenomenologice și doctor al Facultății de Filozofie, Universitatea din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.