Ciripiturile lui @realDonaldTrump

Publicat în Dilema Veche nr. 698 din 6-12 iulie 2017
Ciripiturile lui @realDonaldTrump jpeg

Donald Trump folosește atît de mult Twitter-ul, încît nu mai era nevoie de gafa cu „covfefe“ pentru ca toată lumea să știe asta. Ironizat de presa liberală pentru această apucătură, bizarul președinte în exerciţiu al SUA are totuși beneficii reale de pe urma acestui gen de comunicare, tocmai pentru felul în care, în realitate, nu comunică.

Ca să ne dăm seama de ce și cum face Trump ceea ce face, trebuie să ne uităm puţin la contul lui, @realDonaldTrump. Să începem cu un lucru notoriu, acela că Trump postează pe contul propriu de Twitter și nu pe cel oficial, al Casei Albe (POTUS – abrevierea vine de la President of the United States și a fost folosită pentru prima oară în 1895 la telegraf, dacă sînteţi curioși). Care sînt motivele? În primul rînd, păstrarea contului a fost o știre în sine, chiar dacă din categoria „nu spune prea multe“, care, veţi vedea, îl caracterizează pe Trump. În al doilea rînd, un cont personal înseamnă chiar comunicare personală, opusă celei instituţionale, or, acest gen de comunicare e tot mai căutat pe reţelele sociale și, în general, în lumea în care trăim.

Dar, cu siguranţă, Trump are o raţiune în plus de a face așa ceva, oarecum ideologică – în măsura în care putem vorbi de ideologie în cazul contradictoriului președinte american. Trump și-a construit succesul, demagogic, pe o presupusă relaţie directă cu electoratul său, acea Americă profundă supărată pe – și nebăgată în seamă de – administraţie, birocraţie, establishment-ul politic. Un președinte care vorbește direct cu tine, în nume propriu, sugerează, din punctul de vedere al unui asemenea alegător, și unul eventual dispus să te ajute și să te asculte.

De regulă, Trump postează mult, repede și des, de cîteva ori pe zi. E de notorietate incidentul din 31 mai, cu „covfefe“, cînd această greșeală – probabil în loc de „coverage“ – a stat vreo două ore pe contul președintelui american. Greșeala a fost mega-ironizată, nu numai pe Twitter, ci inclusiv în Camera Reprezentanţilor, unde democratul de Illinois Mike Quigley a propus un așa-numit „amendament COVFEFE“, de la Communications Over Various Feeds Electronically for Engagement Act, care propune clasificarea tweet-urilor lui Trump în chip de comunicări oficiale și păstrarea lor în Arhivele Prezidenţiale. De altfel, Casa Albă afirmase oricum că acestea reprezintă poziţii oficiale. Dar, oricum, greșeala aceentuează caracterul personal și spontan al comunicării, din punctul de vedere al fanilor, oricît a susţinut Sean Spicer, purtătorul de cuvînt al Casei Albe, că „președintele și un mic număr de oameni știu exact la ce s-a referit“.

La capitolul conţinut, o bună parte din tweet-urile lui Trump sînt un bun exemplu de ceea ce se numește post-adevăr, în accepţiunea de enunţuri emoţionale, repetitive, mai degrabă indiferente la adevăr decît mincinoase. Cîteva exemple recente:

„Democraţii vor să distrugă reducerile de taxe, sistemul de sănătate eficient și securitatea graniţelor.“

„În ciuda Vînătoarei de Vrăjitoare (Trump numește astfel investigaţia referitoare la faptul că a demis directorul FBI – n.n.), indicatorii economici și cei referitori la locuri de muncă sînt foarte buni. Mai puţine reglementări, mai multe job-uri și mai mult entuziasm!“

„Camp David e un loc special. E o onoare că mi-am petrecut week-end-ul acolo.“

„Tocmai m-am întors din Wisconsin. O zi minunată, oameni minunaţi!“

Primul exemplu e un proces de intenţie evident, care pică testul minimului bun-simţ. A prezenta democraţii americani ca pe o conjuraţie malefică e o prostie evidentă, dar care zgîndăre emoţiile unui anumit gen de alegător. E o minciună, dar numai într-o oarecare măsură, fiindcă nu vorbește despre ceva factual, petrecut la timpul trecut. Al doilea tweet citat cuprinde o descriere atît de vagă a indicatorilor macro, încît, din nou, poate fi vorba despre orice. Dar, mai ales, se încheie cu ceva despre care nu știi exact – și ambiguitatea e probabil intenţionată – dacă e o propoziţie nominală constatativă sau un îndemn, la timpul viitor.

Ultimele două exemple sînt post-adevăruri tipice, cu o consistenţă politică zero. Trump creează vag impresia că e activ și aplaudat în ceea ce la noi se numea „vizitele de lucru ale tovarășului“, cu mijloace mai economicoase decît TVR-ul, Twitter-ul de pe vremuri al lui Ceaușescu. De notat oralitatea stilului, adjectivele care arată ca niște clișee în scris, dar se aud ca niște epitete într-un discurs bine frazat: „special“, „minunat“, „minunaţi“.

Dar, cum bine remarcă Z. Byron Wolf de la CNN, spunînd atît de multe și atît de puţin în același timp, contul de Twitter al lui Trump e relevant și, sau mai ales, prin ceea ce nu spune – de pildă, referiri la moartea unor militari americani în Afganistan. Explicţia acestui fapt se leagă chiar de un tweet prezidenţial:

„Fake News Media (Trump numește astfel mai toată marea presă americană, de orientare, e drept, liberală – n.n.) detestă faptul că folosesc ceea ce se dovedește a fi foarte puternica mea reţea de Social Media – peste 100 de milioane de oameni! Pot să-i ocolesc.“

Analiștii independenţi au numărat în jur de 60, și nu 100 de milioane de follower-i pe diferitele platforme ale lui Trump, dar asta contează mai puţin. Trump are în jur de 53 de milioane de urmăritori pe Twitter și mult mai puţini pe alte canale. Și își folosește contul personal, desigur, exact așa cum dorește. Metoda nu e brevetată de el, o știm și din încăierările de pe Facebook – reţea dominantă la noi, spre deosebire de SUA – ale unor politicieni gen Traian Băsescu sau Victor Ponta. Reţelele, în general, oferă politicienilor un mare avantaj: iniţiativa comunicării. Pe Facebook sau Twitter nu aștepţi să fii căutat, și mai ales incomodat cu întrebări și subiecte spinoase, de presa instituţională. Spui ce vrei, cînd vrei, cu beneficiul că vechea media, pauperizată și pusă în dificultate de noile mijloace de comunicare, va fi dispusă destul de des să te citeze.

Dar de ce nu și-ar lua președintele twitterist la întrebări celebrele Fake News Media, adică MSNBC, New York Times și toate celelalte mari instituţii ale jurnalismului american? Un articol publicat prin martie de New Yorker arată că acestea nu au cînd sau cum. Acolo, Andrew Marantz povestește că presa cu reputaţie începe să aibă tot mai puţin acces la președinte, prin invitarea la briefing-uri a unor bloggeri și brand-uri media minuscule și nu tocmai respectate, dar prietenoase cu președintele. Componenţa și așezarea jurnaliștilor la briefing-urile prezidenţiale sînt o afacere îndelung negociată și foarte clar stabilită, dar Trump și echipa lui de comunicare au bulversat cu totul ordinea tradiţională, reducînd accesul presei critice în favoarea unor ridicători la fileu care îi dau ocazia lui Trump să spună ce și cum dorește.

Aţi putut vedea ceva de genul ăsta chiar la conferinţa de presă comună a lui Donald Trump și Klaus Iohannis. După ce Trump îl ironizează pe Dave Boyer de la Washington Times, iar Iohannis zîmbește deplasat, președintele american cere întrebări pentru omologul său român, lucru care automat mută discuţia către relaţiile bilaterale și NATO, scăpîndu-l pe Trump de subiecte mai presante și mai interesante pentru publicul american, ca mărturia lui James Comey, directorul demis al FBI. În spaţiul creat, cea care marchează un punct e chiar Ramona Avramescu de la TVR, care reușește să obţină de la Trump angajamentul faţă de Articolul 5 din Tratatul NATO, care mobilizează militar SUA în cazul unei agresiuni împotriva uneia din ţările aliate. Episodul e consemnat de BuzzFeed laudativ: „Această reporteră a obţinut de la Trump ceea ce n-au reușit să obţină nici liderii NATO“, cu referire la întrunirea anterioară, din Polonia, a Alianţei.

Spaţiul de manevră pe care l-a avut presa românească (ca și Iohannis) merită remarcat, chiar dacă nu știrbește cu nimic meritul Ramonei Avramescu. Ar fi de reflectat cîtă greutate are această declaraţie în cazul unui președinte care obișnuiește să se contrazică sau să se răzgîndească și spune lucruri grave în contexte mai puţin formale – ori pe dos. Fiindcă, în orice caz, adevăratul Donald Trump e pe Twitter, chiar dacă adevărul se referă, în cazul lui, la inconsistenţă și la omiterea chestiunilor de interes public. În articolul amintit, Andrew Marantz de la New Yorker se întreba dacă Trump trollează presa de la Casa Albă. Da, așa cum a făcut-o cu Dave Boyer, dar, cu siguranţă, @realDonaldTrump își twitterizează conferinţele de presă. 

Iulian Comanescu este analist media.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.