Cîteva cadre cu Gică

Publicat în Dilema Veche nr. 594 din 2-8 iulie 2015
Maestrul şi televiziunea jpeg

Artist cu o carieră aproape imposibil de urmărit, numele lui Gică Petrescu este esenţial pentru cultura pop locală.

Aplauze. Camera lui Alexandru Groza fixează ezitant un colţ al scenei. Un bărbat îmbrăcat la patru ace intră ţopăind, cu mîinile ridicate în aer. Se aude un fluierat. Instrumentele unui ansamblu „folcloric“ – ansamblurile folclorice de pe vremea aceea, ca şi mare parte din cele de astăzi, aveau nevoie de ghilimele –, condus de un dirijor uscăţiv, înalt şi cu furnici în tălpi, cîntă impecabil. Ritmul e vioi. După o scurtă pauză, vocea bărbatului se varsă în microfonul cu fir: „Fă-ţi din viaţă sărbătoareee…“ Aplauze. 

„Îţi pun ceva să te-nveseleşti? (…) Ia fii atent!“ „Astă seară nimeni să nu doarmă / Pîn’ la ziuă toţi să ne distrăm / Ospătarii în pahar să toarne / Şi cu lăutarii să cîntăm…“ Pe feţele celor trei adulţi captivi într-o maşină de 30.000 de euro şi în propriile vieţi mai trece preţ de un cîntec umbra unei adolescenţe lipsite de griji. 

Între prima secvenţă,

filmul lui Iulian Mihu din 1988, şi cea de-a doua, decupată din

-ul lui Radu Muntean, sînt aşezaţi douăzeci de ani. Ambele au în comun un personaj care se confundă cu toate epocile prin care a trecut pop-ul românesc, de la modele tangoului, foxtrotului, muzicilor de esenţă latino-americană, şansonetei, twist-ului, bounce-ului şi rock-ului (de la jumătatea anilor ’30 şi pînă în prima parte a anilor ’60) la romanţe şi cîntece de pahar/petrecere (din a doua parte a anilor ’60 şi pînă la sfîrşitul vieţii): Gică Petrescu. Născut în anul 1915, muzicianul bucureştean a debutat discografic la 20 de ani, în perioada gramofonului, cu un prim disc editat de casa de discuri Odeon, sub direcţia artistică a compozitorului Mişu Iancu. 

Bărbatul se apleacă, scoate de sub masa din studio o chitară la fel de bătrînă ca el. Ochii îi rîd sub lentilele galbene ale ochelarilor. În 2005, cu doar un an înainte de a muri, Gică Petrescu are umor în faţa Eugeniei Vodă, în platoul emisiunii

. Costumul e tăiat impecabil, papionul cu dungi vişinii e aranjat ca la carte, batista albă stă smirnă în buzunarul de la piept. „Muzica trebuie să impresioneze întîi sufletul şi pe urmă picioarele.“ Are 90 de ani. 

Undeva în Vama Veche, pe o terasă acoperită cu stuf, rastamani de ocazie arşi de soare, îşi înghit halbele aburinde, în timp ce boxele vomită iar şi iar acelaşi obsesiv refren: „Ia mai toarnă un păhărel / Să ne-nveselim niţel…“ Imnul distracţiei infinite şi al intoxicaţiilor alcoolice. 

Winamp-urile abuzate ale computerelor, părăsite de DJ şi pline de nisip, închid ironic nopţile cu „Du-mă acasă, măi tramvai!“. 

Îmbrăcat într-un costum larg, la două rînduri, în dungi, stă în stînga lui Filip Merca. În cealaltă parte sînt Iuliu Merca, Nicolae Enache şi Puiu Haţieganu. Fotografia asta a fost făcută în 1974 de Aurelia Cristescu şi e coperta unui disc de 7 inci pe care cîntă în engleză, alături de Mondial, piese din

-uri faimoase. „If I were a rich man, / Du-du-du-du-du-du-du-du-du-du-du-du-dum / All day long I’d biddy biddy bum…“ În 1980, mai bogat cu şase ani, zîmbeşte uşor încurcat dintre cele cinci fete ale Grupului 5T. Discul are 12 inci şi se numeşte

„Lampă cu flacără mică / Doar de tine mi-a fost frică / Noaptea, pe şoseaua-ntinsă, / Că nu te vedeam aprinsă / Cum stăteai ca o lalea, / Ca o lacrimă şi-o stea / Pîngeam la gagica mea…“ Pe unul dintre cele mai interesante proiecte din pop-ul românesc,

ale lui Miron Radu Paraschivescu, puse pe muzică de Laurenţiu Profeta în 1968, stă şi vocea lui Gică Petrescu. O fetiţă îi întinde o fotografie. O semnează şi trece mai departe. În spatele lui, un bărbat lipit de peretele staţiei, nemişcat pînă atunci, îl urmăreşte cu privirea. „În metrou, în metrou cînd porneşti / Parcă simţi că ţi-e drag de Bucureşti / (…) / În metrou, în metrou parcă zbori / Sub oraş şi sub cer, şi sub nori…“ Ecourile teziste ale „Podului Grant“, piesă cîntată în 1962 cu Trio Grigoriu, reverberează în cadrul cu care se închide filmul lui Iulian Mihu. Bucureştiul, oraşul pe care Gică Petrescu l-a iubit doar un pic mai puţin decît a iubit-o pe Cezarina Moldoveanu, soţia lui, se transforma, iar artiştii erau nevoiţi să-i cînte progresul.

În faţa mea, acul picapului zgîrie fin un disc cu 12 ani mai bătrîn decît mine: „Ole, ole, / Luaţi ananas! / Ole, ole, / Din Caracas! / Pedro din Caracas / E un puştan desculţ, / Ce vinde ananas / Ananas. / Pe străzi mereu hai-hui / Copilul de pripas / Cară-n lădiţa lui / Ananas…“ Într-o grădină din Bucureşti se dansează din nou mambo.  

Paul Breazu este jurnalist şi parte a colectivului de arheologie sonică Discotecă. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
„Monstruoasa coaliție”, Cuza și francmasonii, în „Historia” de aprilie
De ce au ales adversarii lui Cuza să-l răstoarne de la putere? Care a fost rolul masoneriei în acest proces? Este apartenenţa lui Cuza la masonerie confirmată documentar?
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.