Conferinţele din Tel Aviv

Publicat în Dilema Veche nr. 379 din 19-25 mai 2011
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Adina Reich, născută în 1928 în Bucureşti, a studiat scenografia la Institutul de Arte Plastice "N. Grigorescu" din Bucureşti, a lucrat la multe spectacole ale Teatrului Evreiesc din Capitală, apoi la Tel Aviv, unde s-a mutat cu părinţii. A predat Istoria stilurilor şi a costumului, publicînd cărţi în limba ebraică. Aceasta este ultima scrisoare înainte de moartea ei fulgerătoare, adresată prietenei ei din copilărie şi apoi colegă de facultate, Adina Nanu, care o întrebase despre educaţia permanentă prin artă (şi nu numai) în alte părţi.

7 ian 2011

Dragă Adina,
 
După cum ţi-am promis, îţi scriu despre cursurile organizate de secţia pensionarilor din primăria Tel Aviv. Directoarea este soţia ajutorului de primar, care face parte din „partidul pensionarilor“ şi a fost ales şi reales în alegerile municipale.
Avînd relaţii atît de bune cu instituţiile culturale şi sociale, această cucoană a reuşit să obţină pînă în prezent acces la vreo 8-10 săli de conferinţe, la muzee, cluburi de pensionari şi case de cultură. Conferenţiarii sînt în majoritate profesori universitari, dar şi „figuri publice“, ca de exemplu jurnalişti din presa televizată sau radiodifuzată, ghizi turistici, critici de artă etc.
 
Ciclurile de conferinţe (5-14 conferinţe într-un ciclu) pe care le-am auzit pînă acum au fost: Îmbunătăţirea memoriei; Plimbare prin excavaţii arheologice; Scrieri în limba ebraică din Babilon şi pînă în secolul al XIX-lea; Civilizaţiile precolumbiene; Istoria dinastiilor europene şi islamice; Istoria pianului; Plimbare prin regiunile Franţei; Parisul necunoscut.
Acum trei ani am descoperit „conferinţele-concert“, ce se ţin în sala de spectacole a Primăriei, care este în apropierea locuinţei mele. Conferenţiarul este compozitor, pianist, dirijor şi profesor la Academia de Muzică. Este foarte simpatic şi are umor, pe lîngă cunoştinţe şi un repertoriu vast, iar anul trecut a fost distins în Franţa cu titlul de „Cavaler al Artelor“, după care a fost primit la conferinţă cu întrebarea „Unde ţi-ai lăsat calul?“. Nu ştiu dacă este cunoscut şi în România, numele lui este Ghil Şohat (are 39 ani). Conferinţele lui sînt însoţite de cîte un recital de pian, vioară, violă sau alt instrument, la care cîntă împreună cu alţi artişti şi mai tineri, premiaţi la diferite concursuri, la care el este uneori în juriu, sau aduce filme cu concerte, sau opere cu cele mai celebre formaţii. La aceste programe am auzit pînă acum: Simfoniile lui Gustav Mahler; opere celebre, de la Mozart la Alban Berg; Schubertiada; Marile creaţii pentru pian; Bach şi compozitorii romantici. Pe lîngă cursurile care se ţin o dată pe săptămînă (cursuri semestriale) sau o dată pe lună (cursuri anuale), au loc şi conferinţe izolate sau plimbări ghidate de o jumătate de zi. Am luat parte la conferinţa „Bach şi arhitectura“ şi la o plimbare în cartierul Templierilor (nu ce crezi tu). Aceşti „Templieri“ au fost colonişti germani creştini care s-au instalat în Ţara Sfîntă la începutul secolului XX şi au adus progresul tehnologic, ca de exemplu presa mecanică pentru ulei de măsline, care funcţionează demonstrativ pînă astăzi ca să servească la învăţarea mecanicii de maşini. Acum se restaurează cartierul în formă de parc.

Alte subiecte pentru cicluri de conferinţe sînt: Călătorie mondială pe ecranul cinematografic; Capodopere muzicale ale compozitorilor vienezi; În jurul pămîntului în 6 întîlniri: scena artistică la Londra, Tokio, New York, Berlin, Barcelona şi Tel Aviv; Capodopere ale istoriei artelor. Acestea din urmă au loc la Muzeul de Artă din Tel Aviv şi se compun astfel: o oră conferinţă, o jumătate de oră pauză (cu reducere la bufetul muzeului pentru cafea şi croissante) şi o oră vizită în muzeu, în grupuri de 15-20 persoane, fiecare cu ghidul lui.
 
„Academia pentru pensionari“ publică din timp catalogul activităţii pe fiecare semestru, cu informaţii despre ziua, ora şi locul unde se vor ţine conferinţele, numărul conferinţelor şi taxa pentru fiecare, şi te poţi înscrie prin telefon, plătind prin „credit card“. După ce te-ai înscris, primeşti prin poştă programul de studiu (silabus) cu data fiecărei conferinţe, chitanţa şi o înştiinţare tipărită dacă s-au programat şi alte activităţi care nu apar în catalog. Pentru fiecare curs primeşti o legitimaţie (pe un dreptunghi din plastic, ca un credit card) pe care sînt scrise toate datele relevante, care serveşte drept bilet de intrare. Dacă mai ai întrebări, am să-ţi trimit  răspunsul.
 
Cu mult drag,

Ady  

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.