Cu nostalgie despre Bulă

Publicat în Dilema Veche nr. 117 din 20 Apr 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Bulă mergea într-o zi pe stradă şi un om îl întreabă: - Bulă, unde te duci? - Da' de unde ştii tu că nu vin? Este tînăr, este jmecher, are răspuns la orice. Pică de prost cu un scop: ne demonstrează tuturor că proştii mor, dar prostia niciodată. Cei ce i-au dat viaţă i-au spus simplu: Bulă. În Dicţionarul Explicativ al Limbii Române, o formă regională a lui bulă înseamnă femeie stricată, cocotă, prostituată. Într-un dialect din Fiji, bula înseamnă salut! O companie de textile a construit un brand internaţional cu acest nume. La noi, personaj de banc, Bulă s-a născut probabil în Epoca de aur şi supravieţuieşte încă într-o formă de tranziţie. Cît mai este însă de actual, de ce ne face să rîdem, dacă este prost sau este perfid, pe cine mai păcăleşte acum Bulă, i-am întrebat pe oamenii care au rîs într-o vreme de acest personaj . Bulă are atitudine, penalizează greşelile, sancţionează stereotipul. Bulă are opinie. Bulă are reacţie. Bulă poate fi erou cu modestie şi, în egală măsură, poate eşua cu demnitate. Nimeni nu poate spune cu fermitate dacă Bulă este prost sau doar şmecher. Adrian Calev , 37 de ani: "Bulă este personajul care a ţinut atîţia ani poporul român cu zîmbetul pe buze. Văzut din vremurile de acum, pare un paşoptist. Este revoluţionarul. El a schimbat ceva în vremea de tristă amintire. Urmaşul lui Păcală şi Tîndală, prieten cu Iţic şi Ştrul, mai puţin educat, dar cu limba la fel de ascuţită." Virgil Cucoş , 32 de ani: "Bulă e şi prost, şi şmecher. E un fel de Păcală. Pleci la începutul poveştii cu uşa-n spate, dar tot tu cîştigi." Mihaela Michailov , 28 de ani: "Cred că este amestecul ideal de prostie, perfidie şi şmecherie. Bulă are farmecul lui. Este ca nebunul regelui. Toţi îl cred idiot, cînd, de fapt, el este înţeleptul prin gura căruia grăieşte adevărul." Cristina Cileacu , 28 de ani: "Bulă este esenţa României comuniste, iar acum a ieşit din modă. Nu se mai poartă Bulă, se poartă Becali. Cred că e o problemă cu litera B la noi, la români. Nu l-aş numi nici prost, nici şmecher, ci doar norocos." Tedi Mureşan , 27 de ani: "Bulă este un personaj de cartier, cu inteligenţă necultivată, frustă. Nu e prost, doar speculează realitatea. Cred că mulţi adolescenţi se identifică cu el. El este cel care ne face pe noi!" Vlad Conovaru , 24 de ani: "Pentru a-l defini pe Bulă, aş avea nevoie de toate adjectivele, invectivele, epitetele din dicţionar. În orice caz, Bulă nu este tîmpit. Propun un exerciţiu, ca argument: fiţi atenţi la bancurile cu Bulă şi o să realizaţi că doar în 1% dintre cazuri el sfîrşeşte tragic. Paradoxal, Bulă are o integritate destul de puternică. Parcă ar fi o clauză în contractul încheiat cu un popor devorator de bancuri. Poate e puţin deplasată comparaţia pe care urmează să o fac. Îndrăznesc totuşi: Bulă seamănă cu Chaplin. Şi Chaplin era genial, nu?" Nebun, isteţ, şmecher ca noi... Cea mai la îndemînă încadrare a personajului Bulă este aceea a arhetipului. A creat românul un personaj după chipul şi asemănarea sa? Îl ucide şi îl batjocoreşte cathartic precum ţăranul din banc care-şi duce mîrţoaga în tîrg? Sau se identifică cu acesta într-un scenariu paranoic prin care doreşte să scape de frustranta etichetă a prostului etern care, în sinea lui, e dat dracului şi-i face pe alţii care se cred deştepţi? Vlad Conovaru: "Am convingerea că tipologia lui Bulă este, pentru români, inaccesibilă, fascinantă şi periculoasă în acelaşi timp. De ce? Păi, să le luăm pe rînd. Este inaccesibilă pentru că românul nu va avea niciodată disponibilitatea lui Bulă de a încerca marea cu degetul, de a se arunca cu inconştienţă în necunoscut, asumîndu-şi riscul de a fi penibil. Este fascinantă chiar din acest motiv. Oamenii mici au fost întotdeauna impresionaţi de nebuni. I-au condamnat, şi-au exprimat mereu dispreţul faţă de aceştia, dar i-au admirat. Adînc de tot, în sufletul lor făr-de-lumină, ca să nu zic întunericit, au fost marcaţi." Tedi Mureşan: "Bulă e şmecherul de 18 ani care întreabă ce-i facultatea de ASE. Într-un tramvai prin Bucureşti. În faţa mea, doi puştani. Unul dintre ei povestea cum a agăţat o tipă mai mare decît el. Are 21 de ani, băi, zicea. Şi e studentă la Facultatea de ASE. Cu ce se ocupă, mă, Facultatea de ASE?, a întrebat celălalt. Cam ăsta e Bulă. Se dă mare fără să ştie, dar în general pică în picioare şi are aparenţa demnităţii." Bulă, disidentul Gloria lui Bulă s-a născut din atitudinea ce i-a fost împrumutată. El şi-a permis să spună pe şleau ceea ce românul se temea să spună. Elena Ceauşescu, Nicolae Ceauşescu au devenit paiaţe în istoriile lui Bulă. Gurile rele spun că mare parte din aceste bancuri au fost creaţia departamentului de cenzură din CC al PCR. Zvonul nu a fost confirmat însă, iar Bulă rămîne gloriosul român cu nume de prost, care şi-a făcut datoria: a fost disident. Virgil Cucoş: "Bulă este un disident. A fost şi el un personaj al vremurilor lui." Cristina Cileacu: "Nu mai este de actualitate şi nu va mai fi animat niciodată. Tot ce mai putem face este să ne amintim de el." Virgil Cucoş: "Acum e pe cale de dispariţie. Gloria lui a fost pînă în '89. Păcală a ţinut cît a ţinut, apoi a lăsat locul lui Bulă. Acum a dispărut Bulă şi aşteptăm altceva. Încă nu avem un Bulă. Nu ştiu de ce, dar aşa mi se pare." Mihaela Michailov: "Bulă nu mai trăieşte. Şi nici nu a avut şansa de a lăsa un urmaş pe măsură. Cred că acum românul nu mai are puterea de a mai face băşcălie ca pe vremea gloriosului Bulă. Umorul nu mai are putere. Poate de-asta ne amintim cu nostalgie de Bulă." Vlad Conovaru: Eu nu cred că a murit Bulă. Poate se odihneşte un pic. A fost foarte solicitat în lipsă de alte personaje savuroase. Nu a avut concurent. Deocamdată sînt preferate pesonajele din viaţa cotidiană, politicieni, artişti, fotbalişti, staruri, pentru a ne putea degaja sufletul de invidii la adresa lor. O să-şi revină, sînt sigur. E prea important pentru a ne permite să-l pierdem. În concluzie, Bulă e mai versat decît mulţi dintre noi, dar are plăcerea de a spune şi a face tot ce gîndim şi ne e ruşine să recunoaştem."

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.